ترکیه؛ حتی زلزله هم از سیل گردشگران نکاهید

ترکیه؛ حتی زلزله هم از سیل گردشگران نکاهید
Copyright euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکیه یکی از کشورها با بیشترین تعداد گردشگر در جهان است و به لطف جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خود بازدیدکنندگان بسیاری را از اقصی‌نقاط جهان به خود جذب می‌کند. حتی زلزله هم تاثیری در اشتیاق گردشگران به کشف جذابیت‌های این کشور نگذاشته است.

آگهی

ترکیه یکی از کشورها با بیشترین تعداد گردشگر در جهان است و به لطف جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خود بازدیدکنندگان بسیاری را از اقصی‌نقاط جهان به خود جذب می‌کند.  

این کشور اگرچه به دلیل زلزله‌های ویرانگری که در جنوب شرقی آن اتفاق افتاد دوران سختی را سپری می‌کند، اما در تلاش است روال معمول صنعت گردشگری که در حال حاضر برای این کشور بسیار حیاتی است را حفظ کند.

گردشگری به واقع نقشی اساسی در کسب درآمد ترکیه ایفا می‌کند و این نقش هر سال پررنگ‌تر می‌شود.

بر أساس آخرین آمار منتشر شده از سوی دولت ترکیه، این کشور در سال ۲۰۲۲ پذیرای ۵۱ میلیون گردشگر بوده که افزایش چشمگیر ۷۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است.

این افزایش به طور چشمگیری بر درآمد ۴۶ میارد دلاری این کشور و افزایش ۵۳ درصدی آن در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ایفا می‌کند. همچنین رکورد قبلی در آمد ترکیه در سال ۲۰۱۹ که ۳۸.۹ میلیارد دلار بوده است را شکسته است.  

اگرچه گردشگری تنها منبع درآمد ترکیه نیست، اما در اقتصاد این کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

پس از زمین‌لرزه، برای گردشگران نگرانی‌هایی در رابطه با سفر به ترکیه به وجود آمد. باید دقت کنیم که در مورد کشوری نسبتا بزرگ به وسعت تقریبی ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع (وسعت دقیق ۷۸۳۵۶۲ کیلومتر مربع) صحبت می‌کنیم. مکان‌های گردشگری اصلی ترکیه همچون استانبول، آنتالیا، موغله (Muğla)، ازمیر، کاپادوکیا و قونیه کاملا خارج از مناطق زلزله‌زده این کشور واقعند.

یورونیوز
کاپادوکیایورونیوز

استانبول در فاصله هزار کیلومتری کانون زمین‌لرزه قرار دارد. این شهر که بر تنگه بسفر واقع است، سال گذشته به تنهایی میزبان ۱۶ میلیون گردشگر بوده و اکنون نیز به فعالیت معمول خود ادامه می‌دهد و کسانی که پیش از زلزله برا سفر به ترکیه بلیت تهیه کرده‌اند، آن را لغو نکردند. 

ماریان کاتالان، گردشگر اسپانیایی که به بازدید از استانبول آمده است می‌گوید: «بله کمی مردد بودم، اما چون همه‌چیز را از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم، گفتیم، خوب چون هزار کیلومتر دور است هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. کشور امنی است و من به این‌جا بازخواهم گشت. بسیار دوستش داشتیم.»

یورونیوز
استانبولیورونیوز

دبی استیل، گردشگر بریتانیایی که برای گذران تعطیلات خود به استانبول آمده است، می‌گوید: «هنوز ۲۴ ساعت هم نیست که به این‌جا آمدیم، اما عاشقش شدیم. بله، فوق‌العاده است و مردم ترکیه هم دوست‌داشتنی هستند، خیلی مهربانند. به کسانی که نمی‌خواهند به ترکیه بیایند می‌گویم که بیش از همیشه نیاز دارید به اینجا بیایید.»

مسافرت در ترکیه تا جایی که به مناطق زلزله زده نروید، امن است و خطوط هوایی و فرودگاه‌های بین‌المللی آن به فعالیت معمول خود ادامه می‌دهند. کارشناسانن مرتبا این مساله را تکرار می‌کنند. متخصصانی چون لوران ابیتبول، رئیس شرکت‌های گردشگری سفرهای هاواس و سلکتور می‌گوید: «هیچ لغو سفری نداشتیم. مردم هنوز هم به ترکیه می‌روند. مهم است که بدانیم مناطق زلزله‌زده هزار کیلومتر از مکان‌های توریستی کشور دور هستند. هیچ کاهشی در رزرو‌ها وجود ندارد. ما روزانه صدها مشتری داریم که به خرید بلیت و رزرو هتل برای ترکیه اقدام می‌کنند. تداوم سفر به ترکیه بسیار مهم است.»

یورونیوز
فاصله مناطق زلزله‌زده تا مناطق توریستی ترکیهیورونیوز

هدف صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ رسیدن به سطح پیش از دوران کرونا است و این کشور برای نیل به هدف خود در تلاش است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه ترس بر استانبول؛ زندگی در این شهر پس از زمین‌لرزه مرگبار ترکیه چگونه است؟

شهری که فرو نریخت؛ چگونه ارزین از آسیب زلزله مرگبار ترکیه در امان ماند؟

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟