سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری قطر در صنعت گردشگری نتیجه‌بخش خواهد بود؟

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری قطر در صنعت گردشگری نتیجه‌بخش خواهد بود؟
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قطر به دنبال جذب شش میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. بنا به آخرین آمار دولتی فاصله ۸۰ درصد از جمعیت جهان با قطر یک پرواز شش ساعته یا کمتر است.

آگهی

دوحه، پایتخت قطر دارای یکی از بارونق‌ترین بازارهای هتلداری و پذیرایی در جهان است.

این کشور حاشیه خلیج فارس به دنبال جذب شش میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. در این قسمت از برنامه تبادل با رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های هتلداری جهان گفتگو خواهیم کرد. سباستین بازین، مدیرعامل آکور از چشم‌انداز پیش روی این بخش خواهد گفت.

بخش پذیرایی و هتلداری قطر طی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها از زمان اعطای میزبانی جام جهانی در سال ۲۰۱۰ به این صنعت رونق زیادی بخشید. موقعیت جغرافیایی قطر نیز به هتلداری در این کشور کمک کرده است.

بنا به آخرین آمار دولتی فاصله ۸۰ درصد از جمعیت جهان با قطر یک پرواز شش ساعته یا کمتر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رقمی که برای قطر نویدبخش است زیرا این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بتواند شش میلیون گردشگر را جذب مکان‌هایی مثل شهر لوسیل کند.

بیش از ۱۵۰ هتل جدید برای جام جهانی فوتبال در قطر احداث شده است. انتظار می‌رود همه این زیرساخت‌ها طی سال‌های آینده نیز میزبان گردشگران باشند. یکی از این هتل‌های جدید «پولمن دوحه وست بی» نام دارد. صاحب این هتل شرکت فرانسوی آکور است. این هتل با ۴۶۰ اتاق و سوئیت تابستان سال جاری افتتاح شد.

صنعت پذیرایی و هتلداری شاهد رشد تقاضا و بازگشت به سطحی به اندازه پیش از همه‌گیری کرونا بوده است. آکور به دنبال منتفع شدن از این فرصت است.

با سباستین بازین، مدیرعامل آکور گفتگو کردیم و از او پرسیدیم برنامه شرکت او در این زمینه چیست. سباستین بازین می‌گوید: «آکور روزانه یک هتل در سطح جهان افتتاح می‌کند و این روند ادامه خواهد داشت. هدف ما افزایش سهم‌مان از بازار است. آکور بزرگترین شرکت هتلداری در خارج از آمریکا و چین است و من می‌خواهم این جایگاه حفظ شود. در نتیجه باید با برنامه پیش برویم و از کسانی که برای ما کار می‌کنند حمایت کنیم. در عین حال اطمینان پیدا کنیم که برای دوره‌های دشوارتر آماده هستیم.»

یکی دیگر از هتل‌های قطر که میزبان مهمانان مهمی خواهد بود ریتز کارلتون در دوحه است. این هتل لوکس ۳۷۴ اتاق و سوئیت دارد و طی ۲۰ سال گذشته میزبان گردشگران بوده است. اما اداره چنین هتل معتبری به چه معناست؟ 

در برند ما همه چیز به داد و ستد بر نمی‌گردد. ما به دنبال برقراری ارتباط واقعی هستیم تا مهمان‌ها حس کنند از لحظه‌ای که وارد می‌شوند تا وقتی می‌روند کسی را دارند. یعنی کسی هست که حرف آنها را بشنود و از او کمک بخواهند تا حس راحتی داشته باشند.
کارلو جواکیا
مدیر هتل ریتز کارلتون در دوحه

یورونیوز فرصت یافت تا دسترسی ویژه به داخل این هتل لوکس که جوایزی نیز کسب کرده داشته باشد. جایی که مهمانان معتبر این هتل حس در خانه بودن دارند. تاثیر هتل ریتز کارلتون دوحه در نگاه اول ژرف و بادوام است.

گروهی از کارکنان هتل و بخش خدمات این هتل را مانند یک ماشین کارا اداره می‌کنند اما پذیرایی در آن جنبه رباتیک ندارد.

کارلو جواکیا مدیریت این هتل را برعهده دارد. او می‌گوید: «همه چیز به ارتباط انسانی ربط دارد. همه چیز به شخصیت‌ها و حس‌آفرینی بر می‌گردد. باید آغوشمان باز باشد و مساله طبیعی به نظر برسد. در برند ما همه چیز به داد و ستد بر نمی‌گردد. ما به دنبال برقراری ارتباط واقعی هستیم تا مهمان‌ها حس کنند از لحظه‌ای که وارد می‌شوند تا وقتی می‌روند کسی را دارند. یعنی کسی هست که حرف آنها را بشنود و از او کمک بخواهند تا حس راحتی داشته باشند.»

همه‌گیری کرونا باعث شد تا بخش هتلداری و پذیرایی در جهان از ۱۳۰ میلیارد دلار درآمد محروم شود. اما حالا سطح تقاضا در هتل‌های ریتز از همیشه بیشتر شده است و این مساله فراتر از برگزاری جام جهانی است. کارلو و همکارانش پیش‌بینی می‌کنند که روزهای شلوغ‌تری پیش رو داشته باشند.

او می‌گوید: «نسبت به رویدادهای پیش‌رو که میزبانش هستیم خوش‌بین هستیم و مطمئنا هتل ما یکی از هتل‌های اصلی و محبوب است.»

پس از دورانی دشوار برای صنعت هتلداری و پذیرایی حالا روسای هتل‌ها در سراسر جهان دریافته‌اند که کار آنها و هنر خرسند کردن مهمانان هیچ‌گاه تا این حد مهم نبوده است.

شهر لوسیل اکنون میزبان هتل‌های لوکس، مرکز خرید یک میلیون متر مربعی، مسابقه فرمول یک و ورزشگاهی است که فینال جام جهانی در آن برگزار می‌شود. در همین راستا با دکتر جرمایا کتنر، مشاور ارشد مرکز «اینسترات» در قطر گفتگو کردیم. از او درباره بخش گردشگری و چشم‌انداز آن در سال‌های آینده پرسیدیم.

توسعه قطر براساس راهبرد تبدیل این کشور به مرکز فرهنگی و مقصد گردشگری صورت می‌گیرد. به گفته واحد اطلاعات اکونومیک اقتصاد قطر در سال ۲۰۲۲ رشد ۵.۵ درصدی را تجربه می‌کند.
جرمایا کتنر
مشاور ارشد مرکز «اینسترات» در قطر

جرمایا کتنرمی‌گوید : «نباید فراموش کنیم که جام جهانی تنها نقطه‌ای در تاریخ طولانی قطر به عنوان مرکزی برای ورزش، رویدادهای بزرگ و انواع فعالیت های فرهنگی است. همه اینها باعث شده است تا قطر مقصد جذاب گردشگری باشد. توسعه قطر براساس راهبرد تبدیل این کشور به مرکز فرهنگی و مقصد گردشگری صورت می‌گیرد. به گفته واحد اطلاعات اکونومیک اقتصاد قطر در سال ۲۰۲۲ رشد ۵.۵ درصدی را تجربه می‌کند. این خیره‌کننده است به ویژه با توجه به ارقام رو به پایین در دیگر مناطق جهان! یک روزنامه آلمانی اخیرا همزمان با سفر صدراعظم این کشور به دوحه نوشت که هرکسی قطر را نادیده بگیرد بازنده خواهد بود. به نظرم تحلیل آنها درست است.»

آگهی

به نظر می‌رسد که امید بعد از دوره‌ای دشوار بار دیگر به بخش هتلداری بازگشته است و این بخش اکنون رشد را تجربه می‌کند. شرکت‌ها روزهای پرکاری را سپری می‌کنند. با این حال شرایط نامعلوم اقتصادی در پیش است هرچند بخش هتلداری مقاوم با کارکنان پرانرژی، مبتکر و بلندپرواز خود مقاوم است.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ تأثیر برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بر ورزش و اقتصاد این کشور