مصرف روزانه چقدر آبجو و شراب برای سلامتی مضر نیست؟

نوشیدنی‌های الکلی
نوشیدنی‌های الکلی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مصرف الکل هیچ اثر مثبتی روی سلامتی افراد کمتر از ۳۹ سال ندارد، اما در مقابل می‌تواند برای افراد مسن‌تر تا اندازه‌ای مفید باشد.

آگهی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدن الکل سلامتی جوانان را بیشتر از افراد مسن، تهدید می‌کند. 

این تحقیق که در مجله لانست منتشر شده نشان می‌دهد که نوشیدن حتی یک لیوان کوچک آبجو در در روز می‌تواند برای مردان زیر ۴۰ سال مضر باشد. این میزان برای زنان معادل دو قاشق غذا‌خوری شراب یا ۱۰۰ میلی‌لیتر آبجو است. 

این در حالیست که تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ و در ۲۰۴ کشور جهان انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون نفر در دنیا به میزان مضر، الکل مصرف کرده‌اند. 

در مقابل برای افراد بالای ۴۰ سال ممکن است مصرف یک یا دو پیک نوشیدنی الکلی مفید هم باشد چرا که مقدار کم الکل می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی و همچنین دیابت کمک کند. 

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند بین ۱۵ تا ۳۹ سال سن دارند. ضمن اینکه سه چهارم این افراد، مردان هستند. کارشناسان نتوانسته‌اند هیچ نکته مثبتی بر روی سلامتی افراد ۳۹ ساله که الکل مصرف می‌کنند پیدا کنند. به عبارت دیگر مصرف الکل هیچ اثر مثبتی روی سلامتی افراد زیر ۳۹ سال بر جا نگذاشته است. 

دکتر امانوئلا گاکیدو، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این رابطه می‌گوید: «پیام تحقیق ما روشن و ساده است؛ جوانان نباید الکل بنوشند، اما افراد مسن ممکن است از نوشیدن کمی الکل سود ببرند.» 

پیام تحقیق ما روشن و ساده است؛ جوانان نباید الکل بنوشند، اما افراد مسن ممکن است از نوشیدن کمی الکل سود ببرند.
دکتر امانوئل گاکیدو
استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن

دکتر گاکیدو که نویسنده ارشد این تحقیق است در ادامه می‌گوید: «اگر چه ممکن است این تصور واقع بینانه نباشد که افراد جوان از نوشیدن الکل پرهیز کنند اما ما فکر می‌کنیم که این مهم است که آخرین شواهد و یافته‌های علمی را به اشتراک بگذاریم تا همه بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سلامت خود بگیرند.» 

کارشناسان برای انجام این پژوهش از آخرین نتایج و داده‌های عوارض مصرف الکل روی ۲۲ پیامد مختلف سلامتی، از جمله آسیب‌هایی که روی بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان می‌گذارد، استفاده کرده‌اند. پژوهشگران با استفاده از این اطلاعات توانستند تخمین بزنند که یک فرد تا چه میزان می‌تواند با خیال راحت الکل مصرف کند، بدون اینکه اینکه خطری برای سلامتی او پدید آید. 

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که هر سطحی از نوشیدن الکل منجر به احتمال آسیب بیشتر به سلامتی انسان می‌شود. در حالی که مقادیر کم مصرف الکل در سنین بالاتر، خطر ابتلا به برخی از بیماری‌هایش شایع در سنین بالاتر نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. 

این مطالعه در نهایت توصیه کرده که مردان جوان تا روزانه حدود ۳۸ میلی‌لیتر آبجو یا ۱۰ میلی‌لیتر شراب می‌توانند مصرف کنند بدون اینکه خطری سلامتی آنها را تهدید کند. در مقابل این عدد برای زنان جوان حدود ۱۰۰ میلی لیتر آبجو یا دو قاشق غذاخوری شراب است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در افراد بین ۴۰ تا ۶۴ سال، میزان مصرف ایمن الکل از ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر شراب یا ۱۸۷ تا ۷۵۰ میلی‌لیتر آبجو متغیر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: از هر ۲۵ مورد ابتلا به سرطان، بیماری یک نفر با مصرف الکل مرتبط است

هشدار سازمان جهانی بهداشت: نوشیدن الکل کرونا را از بین نمی‌برد اما باعث افزایش خشونت‌ها می‌شود

روز جهانی پارکینسون؛ ۷ عاملی که که علائم بیماری را بدتر می‌کنند