قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده با موفقیت به بیمار مرگ مغزی پیوند زده شد

جراحان قلب خوک را برای پیوند آماده می کنند
جراحان قلب خوک را برای پیوند آماده می کنند Copyright Copyright Joe Carrotta for NYU Langone Health
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این قلب‌ها از خوک‌هایی گرفته شده بود که ۱۰ تغییر ژنتیکی پیدا کرده بودند. شش مورد از این اصلاحات شامل تغییراتی برای پیشگیری از اختلال ناشی از ناسازگاری میان خوک و انسان بود و چهار تغییر برای حذف ژن‌های خاص خوک که می‌توانند موجب رد عضو شوند.

آگهی

پژوهشگران دانشگاه نیویورک در ادامه تلاش‌های خود برای رفع کمبود اعضای قابل پیوند انسان، قلب خوک را با موفقیت به دو فرد مرگ مغزی شده، پیوند زدند.

این دو قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده به دو نفر که به‌تازگی دچار مرگ مغزی شده بودند و به‌کمک دستگاه وانتیلاتور بطور مصنوعی ادامه حیات می‌دادند، پیوند زده شد.

روند این دو عمل پیوند حدود یک ماه پیش‌آغاز شده بود و هر دو گیرنده قلب پیوندی خوک برای مدت سه روز تحت نظر بودند. به‌گفته تیم تحقیقاتی که نتایج این عمل پیوند را دیروز سه‌شنبه ۱۲ ژوئیه اعلام کرده‌اند تاکنون هیچ نشانه‌ای از پس‌زدن سریع پیوند مشاهده نشده و هر دو قلب به‌مدد داروهای ویژه پساپیوندی و بدون پشتیبانی مکانیکی به‌طور طبیعی کار کرده‌اند.

«هدف ما ادغام روش‌های مورد استفاده در پیوند قلب معمولی و روزمره با یک عضو غیرانسانی است که بدون کمک اضافی از دستگاه‌ها یا داروهای آزمایش‌نشده به طور طبیعی عمل کند.»
دکتر نادر معظمی
مدیر تیم جراحی

این قلب‌ها از خوک‌هایی گرفته شده بود که ۱۰ تغییر ژنتیکی پیدا کرده بودند. شش مورد از این اصلاحات شامل تغییراتی برای پیشگیری از اختلال ناشی از ناسازگاری میان خوک و انسان بود و چهار تغییر برای حذف ژن‌های خاص خوک که می‌توانند موجب رد عضو شوند.

دکتر نادرمعظمی، مدیر بخش جراحی پیوند قلب در موسسه پیوند لانگون دانشگاه نیویورک در این باره می‌گوید: «هدف ما ادغام روش‌های مورد استفاده در پیوند قلب معمولی و روزمره با یک عضو غیرانسانی است که بدون کمک اضافی از دستگاه‌ها یا داروهای آزمایش‌نشده به طور طبیعی عمل کند.»

تیم تحت نظر دکتر معظمی در حالی به این نتیجه امیدوار کننده دست یافته که تنها چند ماه از مرگ دیوید بنت، اولین انسانی که قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرده بود، می‌گذرد.

آقای بنت که پیش از عمل پیوند از بیماری شدید قلبی در رنج بود ۷ ژانویه در دانشگاه مریلند قلب خوک را دریافت کرد اما اوایل ماه مارس پس از وخامت حالش، درگذشت.

دلیل از کارافتادگی قلب جدید او تاکنون مشخص نشده با این حال در کالبدشکافی اولیه نشانه ای از نشانه های معمول پس زده شدن عضو پیوندی مشاهده نشد.

Joe Carrotta for NYU Langone Health
قلب یک خوک اصلاح شده ژنتیکی در محلول قبل از عمل پیوندJoe Carrotta for NYU Langone Health

قلب خوک دست‌کاری شده به لحاظ ژنتیکی

محققان دانشگاه نیویورک برای انجام این عمل جدید با شرکت رویویکور فعال در زمینه بیوتکنولوژی همکاری کردند. این شرکت در تهیه قلب پیوندی دیوید بنت هم مشارکت کرده بود. در کلیه مراحل این پیوند با هدف تشدید رعایت پروتکل‌های نظارتی از سیستم اسکن ویروس استفاده شد. در این دو قلب جدید هیچ نشانه‌ای دال بر وجود ویروس پورسین سیتومگالوویروس بدست نیامد. وجود این ویروس در خون دیوید بنت تایید شده بود و احتمال داده می‌شود یکی ازدلایل مرگ او باشد.

اتاق عمل مورد استفاده برای این مطالعه از این به بعد فقط برای تحقیقات پیوند خارجی بطور اختصاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر رابرت مونتگومری، مدیرموسسه پیوند لانگون دانشگاه نیویورک با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰۰ هزار بیمار تنها در آمریکا در صف دریافت عضو پیوندی هستند، می‌گوید: «هدف اصلی ما مرتفع کردن کمبود اعضای قابل پیوند انسانی و یافتن جایگزینی مناسب است.» شیوه اهدای کل بدن - زمانی که اهدای عضو گزینه مناسبی نیست - برای پیشبرد این کار بسیار مهم است.

وی در ادامه گفت:‌ «مدل‌های این‌چنینی پیوند اعضا از خاصیت آموزندگی مضاعفی هم برخوردارند چرا که نمونه‌برداری می‌تواند به کرات انجام شود و ما در زمان واقعی توانستیم از همه اتفاقاتی که طی ۷۲ ساعت در حال وقوع بود عکس بگیریم.» محققان این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ هم موفق به پیوند کلیه‌های خوک به دو بیماری مرگ‌مغزی شده بودند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیوند اندام حیوانات به انسان؛ کلیه خوک پیوندی پس از یک ماه هنوز به صورت نرمال کار می‌کند

اولین پیوند قلب خوک به انسان؛ بیمار پس از دو ماه درگذشت

چگونه با کودکان در مورد ابتلای والدین به سرطان صحبت کنیم؟