آفریقای جنوبی در نشست داووس؛ آیا برنامۀ حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر عملی خواهد شد؟

آفریقای جنوبی در نشست داووس؛ آیا برنامۀ حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر عملی خواهد شد؟
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Jack Parrockیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آفریقای جنوبی هفتمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ در جهان است و تعداد زیادی از مشاغل نیز در این بخش فعال هستند.

آگهی

از روز یکشنیه ۲۲ ماه مه نمایندگانی از سراسر جهان به «مجمع جهانی اقتصاد» در شهر داووس سوئیس آمدند تا در این رویداد مهم اقتصادی که برای اولین بار پس از سه سال بصورت حضوری برگزار می‌شود، شرکت کنند.

در حالی که جهان با چالش‌های بی‌سابقه‌ای همچون جنگ اوکراین و پس لرزه‌های اقتصادی کووید۱۹ روبروست، بسیاری از کشورهای شرکت کننده در این نشست از جمله آفریقای جنوبی، بلندپروازی‌هایی را برای آیندۀ خود و دوران خروج از رکود ناشی از کرونا ترسیم کرده‌اند.

لیلا فوری، مدیر بورس ژوهانسبورگ که به داووس آمده، در این باره می‌گوید: «درباره سیاست‌های رشد آفریقای جنوبی، یک دیدگاه کم و بیش منفی و یک عدم اطمینانی وجود دارد. کاری که ما در اینجا انجام می‌دهیم این است که آنچه را که در واقع اتفاق افتاده و تحول بزرگی که در حال روی دادن است، همچنین سیاست‌های دولت در بخش انرژی و تمرکز بر انرژی‌های تجدید پذیر و مسیری را که برای رسیدن به رشد هم در بازارهای مالی و هم دیگر محصولات اتخاذ کرده را شرح دهیم و بار دیگر سرمایه‌گذاران خارجی را به آفریقای جنوبی علاقمند کنیم. چراکه آفریقای جنوبی در حال حاضر نسبت به کشورهای عضو گروه به اصطلاح "بریکس" (شامل برزیل، روسیه، هند و چین) در موقعیت بهتری قرار دارد.»

مانند بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی نیز از همه گیری ویروس کرونا در امان نماند و متحمل خسارات جانی و اقتصادی قابل توجهی شد. با این حال، دولت به سرعت وارد عمل شد و یک اتحاد بین‌المللی را برای افزایش روند واکسیناسیون در این کشور و در سراسر آفریقا رهبری کرد.

مامولوکو کوبایی، وزیر توسعه انسانی در آفریقای جنوبی می‌گوید: «ما به عنوان یک کشور، آنچه توانستیم انجام دهیم این بود که نه تنها به دنبال دسترسی به واکسن برای خود باشیم، بلکه صدای قاره آفریقا نیز بشویم و به جامعه جهانی بگوییم که بیایید همه واکسن‌ها را برای خود برنداریم و عدالت در روند توزیع واکسن را تضمین کنیم تا همه کشورها بتوانند به واکسن‌ها دسترسی داشته باشند. این کار باعث شد که به نمایندگی از آسیب پذیرترین کشورها صحبت کنیم.»

اقتصاد آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ میلادی شروع به بهبود کرد و ۴.۹ درصد رشد داشت.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور نیز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به ۳۶ میلیارد یورو رسید.

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی از موضوعات مورد توافق در نشست آب و هوایی «کوپ ۲۶» کمک به کشورها برای اجرای سیاست‌هایی بود که درنهایت باعث شود به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند و در این راستا قرار شد از آفریقای جنوبی نیز برای کربن‌زدایی از اقتصادش حمایت شود.

بر این اساس قرار است طی ۳ تا ۵ سال پیش‌رو، رقمی حدود ۸ میلیارد یورو با هدف بهبود فعالیت‌های اقتصادی در اختیار این کشور قرار بگیرد.

مارک اسویلینگ، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه آفریقای جنوبی می‌گوید: «این کمک کاملاً حیاتی است، سیستم انرژی ما به معنای واقعی کلمه در حال فروپاشی است و اگر این سیستم اصلاح نشود، برنامه بهبود اقتصادی ما هیچ شانسی برای موفقیت ندارد. بنابراین انجام برخی تغییرات ضروری است و در این زمینه بی‌شک به کمک‌های محلی و بین‌المللی در زمینه انتقال انرژی نیاز داریم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم می‌توانیم به آینده آفریقای جنوبی امیدوار باشیم».

آفریقای جنوبی هفتمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ در جهان است و تعداد زیادی از مشاغل نیز در این بخش فعال هستند. بانک توسعه آفریقای جنوبی باید اطمینان یابد که نیروهای کار مشغول در این بخش، بهای این سیاست انتقال انرژی را نپردازند.

پاتریک دلامینی، مدیرعامل بانک توسعه آفریقای جنوبی می‌گوید: «به عنوان یک کشور و با شرکای بین‌المللی‌مان، باید در این باره گفتگو کنیم که چگونه می‌توان این سیاست انتقال انرژی را با مسئولیت‌پذیری انجام داد تا به اقتصاد کشور و مردم آن آسیبی وارد نشود و وضعیت اقتصادمان را بهتر از گذشته کند. زیرا ما در این کشور با چالش‌های سه گانه عظیمی روبرو هستیم که عبارتند از بیکاری، نابرابری و فقر. بنابراین پروسۀ حرکت از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر باید با آنچنان دقتی انجام شود که درنهایت باعث ایجاد مشاغل بیشتر و ایجاد یک اقتصاد فراگیرتر شود و به این ترتیب است که می‌توانیم به جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بیشتر امیدوار باشیم.»

برای موفقیت در پروسۀ تغییر سیاست‌های انرژی این کشور، تنها موضوع سرمایه گذاری در مشاغل بزرگ مطرح نیست؛ در این راه شرکت‌های کوچک و متوسط نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کنند و از نظر رنه پارکر که یک مبتکر در موضوعات اجتماعی در شهر کیپ تاون است، عامل اساسی برای جذب سرمایه‌ها این است که به کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان یک نیروی مثبت در این راه نگریسته شود.

رنه پارکر، مدیر شرکت RLABS می‌گوید: «شرکت‌های فعال در بخش‌های اجتماعی نیز به دنبال داشتن یک کسب و کار خوب هستند و اگر وارد فعالیت‌های تجاری شوند، سعی دارند آن را به بهترین شکل انجام دهند. این برای ما یک اصل است و در شرکت‌های بزرگ نیز باید چنین اصلی حاکم باشد. برای داشتن یک کسب و کار خوب نیز باید از محیط اطراف خود و مردمی که در آن جامعه زندگی می‌کنند آگاه باشیم. این چیزی است که باید در کسب و کار ذاتی شود.»

مانند همه کنفرانس‌های بین‌المللی، نتایج این نشست نیز در آینده روشن می‌شود؛ اما پیام آفریقای جنوبی این است که این کشور برای سرمایه‌گذاری در دنیای پس از همه‌گیری کرونا باز و مشتاق این کار است.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

درباره گونه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی، برزیلی و کالیفرنیایی کرونا چه می‌دانیم؟

گام تجاری آفریقای جنوبی با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون