تبادل؛ سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های فناوری بر روی کلاود

تبادل؛ سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های فناوری بر روی کلاود
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«نیاز به ابزارهای اتصال کارکنان، تسهیل همکاری، و برگزاری جلسات آنلاین در زمینهٔ بهداشت کار‌ یا آموزش سبب شده برای انعطاف و چابکی بیشتر به‌سوی کلاود برویم.»

آگهی

این برنامهٔ تبادل نگاهی به رشد روزافزون سرمایه‌گذاری شرکت‌ها بر روی فناوری کلاود و همچنین چالش‌ حفاظت داده‌های اطلاعاتی دارد.

سر فرو برده در ابر؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه کلاود

فناوری پیوسته شیوهٔ ذخیرهٔ اطلاعات را در شرکت‌ها تغییر می‌دهد؛ از کارت‌ پانچ قرن نوزدهم گرفته تا فلاپی دههٔ ۵۰ و یواس‌بی‌های اوائل سالهای ۲۰۰۰. اما امروز با فناوری کلاود، ذخیرهٔ اطلاعات در جایی دور، به‌جای کامپیوتر شخصی یا سرور محلی، به امری معمول تبدیل شده، و شرکت‌ها بر سر این آیندهٔ مجازی ریسک‌های بزرگ می‌کنند.

انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری درزمینهٔ کلان‌داده و تحلیل داده‌ها در سال ۲۰۲۱ از ۲۱۵ میلیارد دلار فراتر بوده باشد و این رقم تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۳ درصد رشد کند.

شرکت‌ها در حال توسعه دو بخش خدمات نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات هستند و کارشناسان می‌گویند با رشد این فناوری، هزینهٔ آن کمتر می‌شود.

چین‌تان پتل، مدیر ارشد فناوری شرکت سیسکو که اخیر میلیاردها دلار در زمینه فناوری کلاود سرمایه‌گذاری کرده معتقد است: «این کار تدارک راه‌حل درست در زمان درست است. کارها و خدمات بیش‌ازپیش به شکل دیجیتال و از طریق اپلیکیشن انجام می‌شوند. درواقع نیاز به ابزارهای اتصال کارکنان، همکاری و برگزاری جلسات آنلاین در زمینهٔ بهداشت کار‌ یا آموزش سبب شده برای انعطاف و چابکی بیشتر به‌سوی کلاود برویم.»

قانون محافظت از داده‌های شخصی چین و چالش آزادی بیان در هنگ‌کنگ

اما نگرانی از آن‌که شرکت‌ها با اطلاعات جمع‌آوری‌شده دربارهٔ ما چه می‌کنند پابرجاست. خطر درز اطلاعات همواره هست. امنیت کلاود چقدر است و دولت‌ها تا کجا باید برای حفظ اطلاعات شخصی بر شرکت‌ها فشار بیاورد؟

دنیل نیومن، تحلیل‌گر مؤسسهٔ «فوتوروم ریسرچ» نیویورک می‌گوید: «برداشت‌ها در بازار فناوری در این مورد دوگانه است. در این موقعیت واقعا برای دولت‌ها دشوار است که بدانند چطور مصرف‌کننده را راضی نگه دارند و همزمان شرکت‌های فناوری را وادار کنند تا در جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شفاف‌تر عمل کنند.»

کشمکش بر سر امنیّت سایبری در جاهایی نظیر هنگ‌کنگ، که اخیرا شاهد تظاهرات ضددولتی بوده، بیش‌ازپیش حساس شده. مقامات این کشور اخیرا کوشیده‌اند با تغییر قانون فضای مجازی کاربران را از انتشار اطلاعات شخصی به‌شکل آسیب‌رسان، یا اصطلاحاً داکسینگ، حفظ کنند. اما منتقدان می‌گویند این اقدامی علیه آزادی بیان است.

تغییرات اخیر قوانین نشان می‌دهد که انتظار خیلی از افراد دربارهٔ امنیّت اطلاعات نسبت به چند سال پیش بیشتر شده. اما برای کارشناسان حریم خصوصی افق تاریک است و قانون تازهٔ چین در زمینه محافظت از اطلاعات شخصی نه تنها بر هنگ‌کنگ که بر آسیا سایه می‌اندازد و اجرایش پیامد جدی دارد.

دولت هنگ‌کنگ امیدوارست که این کلان‌شهر به کانون آسیایی اطلاعات و نوآوری بدل شود. اما با قوانینی که هرروز سختگیرانه‌تر می‌شود، احتمالا امنیت داده‌‌ها و حریم خصوصی بسیار تغییر می‌کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

اقتصاد دورانی؛ مجمع جهانی اقتصاد: این یک فرصت اقتصادی ۴/۵ تریلیون دلاری است

آغاز تور آسیایی رئيس جمهوری آمریکا؛ بایدن وارد کره جنوبی شد

نبض تجارت؛ نگاهی به سویهٔ تاریک بازار آثار هنری و عتیقه‌جات