مطالعات جدید؛ دئودورانت ضدعرق شما ممکن است باعث سرطان پستان شود

تاثیر نامناسب خوشبوکننده‌های ضد عرق
تاثیر نامناسب خوشبوکننده‌های ضد عرق Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی که برخی از مطالعات گذشته نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین آلومینیوم مورد استفاده در خوشبوکننده‌ها و سرطان پستان وجود ندارد، دو مطالعه جدید اثرات سمی نمک‌های آلومینیوم موجود در دئودورانت‌ها و پتاسیل سرطان‌زایی آن‌ها را روی سلول‌های پستان تایید کرده است.

آگهی

بحث‌های چند دهه‌ای درباره اینکه آیا دئودورانت‌های ضد عرق می‌توانند منجر به سرطان پستان شوند با انتشار دو مطالعه جدید در جامعه علمی گفت‌وگوهای تازه‌ای را ایجاد کرده است.

تمرکز روی نقش آلومینیوم بوده که اغلب در خوشبوکننده‌های ضد عرق برای کاهش تعریق استفاده می‌شود و می‌تواند مانند استروژن روی برخی از گیرنده‌های پستان عمل کند.

درحالی که برخی از مطالعات گذشته نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین آلومینیوم مورد استفاده در خوشبوکننده‌ها و سرطان پستان وجود ندارد، دو مطالعه جدید اثرات سمی نمک‌های آلومینیوم موجود در دئودورانت‌ها و پتاسیل سرطان‌زایی آن‌ها را روی سلول‌های پستان تایید کرده است.

این مطالعات از سوی آندره پاسکال ساپینو و استفانو ماندریوتا دو دانشمند سوئیسی در «بنیاد گرانجت» و مرکز «انکو-هماتولوژی» با همکاری دانشگاه آکسفورد و ییگیری شده است.

مطالعات چه چیزی را نشان داد؟

محققان مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را بر روی سلول‌های همستر انجام و نشان دادند که سلول‌های پستانداران از جمله آن‌هایی که در غدد پستانی (در واقع پستان زنان) قرار دارند وقتی در شرایط آزمایشگاهی در معرض نمک‌های آلومینیوم قرار گرفتند، «این فلز را به سرعت به خود جذب کردند.»

مطالعات نشان داد که در عرض ۲۴ ساعت پس از در معرض قرار گرفتند سلول‌های غدد پستانی، بی‌ثباتی ژنومی در این سلول‌ها به‌عنوان درگیری در ساختار و تعداد کروموزوم‌ها پدیدار شد.

مطالعات می‌گوید که این اتفاق در طول تغییرات بدخیم ناشی از عوامل سرطان‌زا رخ می‌دهد، بنابراین «پتانسیل سرطان‌زایی» آلومینیوم بر روی سلول‌های پستان را تایید می‌کند.

شایع‌ترین سرطان‌ جهان

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۷.۸ میلیون زن با تشخیص سرطان پستان در پنج سال گذشته زندگی می‌کنند و این سرطان، شایع‌ترین سرطان در جهان است. این سرطان همچنین بسیار مرگبار است به طوریکه در سال ۲۰۲۰ تعداد ۶۸۵ هزار مورد فوتی به دلیل سرطان پستان گزارش شده است.

سرطان پستان یک بیماری قابل انتقال یا عفونی نیست و دلایل ایجاد آن به‌طور کامل مشخص نشده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تقریبا نیمی از موارد سرطان پستان در زنانی ایجاد می‌شود که هیچ عامل خطرزا سرطان پستان غیر از جنسیت (زن) و سن (بالای ۴۰ سال) را ندارند.

برخی عوامل، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد که از جمله آن‌ها افزایش‌ سن، چاقی، مصرف زیاد الکل، سابقه خانوادگی سرطان پستان، سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه، مصرف دخانیات و هورمون درمانی پس از یائسگی ذکر شده است.

مطالعات جدید می‌گوید مشاهدات برای نخستین بار یک ماده شیمیایی محیطی را شناسایی کرده که ممکن است عامل افزایش سرطان پستان باشد.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که نمک آلومینیوم در سرطان پستان یادآور تاریخچه آزبست است و نمک‌های آلومینیوم نه تنها در خوشبوکننده‌های ضد تعریق بلکه در سایر محصولات آرایشی مانند کرم‌های ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ماندگار احتمال ابتلا به سرطان در زنان را بیشتر می‌کند

تشخیص سرطان ریه با کرم‌هایی که بو می‌کشند

روز جهانی سرطان؛ کرونا در کار تشخیص در اروپا اختلال ایجاد کرده است