نبض تجارت از دبی؛ وضعیت اقتصاد جهانی در آستانه جشن‌‌های کریسمس

نبض تجارت از دبی؛ وضعیت اقتصاد جهانی در آستانه جشن‌‌های کریسمس
Copyright euronewsCredit: Dubai
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با افزایش تقاضا بر عرضه در آستانه جشن‌‌های کریسمس، خرده‌فروش‌ها در تخفیف دادن خیلی خسیس شده‌اند و بهمین خاطر دیگر شاهد آن تخفیف‌های خاص جمعه سیاه نیستیم.

آگهی

در این برنامه ماهانه نبض تجارت دبی، وضعیت اقتصاد جهانی را با توجه به شیوع کرونا و نزدیکی به جشن‌‌های کریسمس بررسی می کنیم.

اهالی نیویورک مانند بسیاری از مردم جهان در خرج کردن احتیاط می کنند زیرا مشکلات مالی ناشی از شیوع کرونا با نزدیک شدن به کریسمس شدت گرفته است اما برخی تحلیلگران برآورد می کنند که در ایالات متحده آمریکا تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

شاخص خرده فروشی در ایالات متحده در ماه اکتبر ۰.۳ درصد افزایش یافته است. موج افزایش مبتلایان به کرونا در سراسر کشور و انقضای چک‌های ۵۰۰ یورویی هفتگی بیکاری باعث کاهش هزینه‌کرد مردم شد و باعث رشد بسیار کند شاخص فروش خرده فروشی از فصل بهار تاکنون در ایالات متحده شده است.

یک شهروند ساکن نیویورک می گوید: «من واقعا برای خرید مشکل دارم زیرا پول کم است. همه در خانه هستند و کسی شغلی پیدا نمی کند. اقتصاد خیلی فعال نیست. امیدوارم وضع تغییر کند.»

این وضعیت و احتمال یک قرنطینه دیگر عادات مصرف‌کنندگان را در این فصل جشن کاملا تغییر داده است.

سیمون سیگل، تحلیلگر ارشد در حوزه خرده فروشی می گوید: «طی ۱۰ سال گذشته، این تکه کلام را می شنیدیم که مردم خواهان خرید «تجربه» هستند و نه خرید «وسایل». اما در وضعیت کنونی در وضعیتی کار می کنید که شما نمی توانید تجربه خارج از خانه داشته باشید. نمی توانید سفر کنید بنابراین «وسایل یا چیزها» تنها راه کسب تجربه شما می شوند. بنابراین در خانه ما با مبلمان یا چیزهایی که باعث پیشرفت تجربه شما در خانه می شود مثل تناسب اندام در خانه و ماننده آن روبرو شدیم.»

بنابراین می توان انتظار داشت که خرده‌فروشان خیلی خسیسانه تخفیف بدهند زیرا تقاضا برای کالاها افزایش یافته است، مخصوصا که آنها از فروش‌ها و تخفیف‌هایی مانند تخفیف‌های جمعه سیاه امتناع می کنند.

سیمون سیگل می افزاید: «به نظر من این نخستین تعطیلات طولانی مدت است که تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و این بدان معنی است که انتظار نمی رود شاهد تخفیف زیادی باشیم. بنابراین از دیدگاه مصرف کنندگان، موجودی کالا کم است. از این منظر مقدار معاملات هم کم خواهد بود. از نگاه فروشندگان، احتمالا فروش چندان زیاد نخواهد بود اما حاشیه سود احتمالا بهتر از چیزی است که در ماههای گذشته شاهدش بودیم.»

با این حال بسیاری از خریداران کریسمس هنوز برای خرید به مغازها در خیابان می روند.

سیمون سیگل می افزاید: «به نظرم من این گرایش برای مغازهایی است که کالاهای ضروری می فروشند و یا مغازهایی که محصولاتی ارائه می کنند که شما نمی توانید آنلاین سفارش دهید، در این حالت علیرغم وضعیت موجود به خیابان می روند.»

علی رغم وضعیت آب و هوایی و بویژه شیوع کروناست که مردم تصمیم می گیرند برای خرید به خیابان بروند.

ایلانا حبیبی، ساکن نیویورک می گوید: «من با ماسک قدم می زنم. بسیار مراقبم که به چیزی دست نزنم. خرید به این طریق خیلی دشوار است اما به هر حال توانستم پول زیادی خرج خرید کنم.»

در حالی که خرده‌فروشان آمریکایی ممکن است فروش ناامید کننده‌ای از نظر مقدار فروش برای کریسمس داشته باشند اما نکته امیدوار کننده حاشیه سود بیشتر فروشندگان است.

امید اقتصاد تایوان به سه ماهه آخر سال

همزمان در آن سوی جهان، تایون با اقتصاد صادراتی خود امیدوار است که قرنطینه در آمریکا و اروپا تاثیر دومینو‌واری روی اقتصادش در سه ماهه چهارم نداشته باشد.

تایوان با ۲۴ میلیون نفر جمعیت در پایان نوامبر کمتر از ۷۰۰ مورد مبتلا به کووید۱۹ داشت و تنها هفت نفر در این کشور فوت کرده‌اند. اما این جزیره دارای یک اقتصاد صادرات محور است که وابستگی زیادی به غرب دارد و وضعیت کووید مانع از خوش بینی برای بازگشت رونق به اقتصاد در سه ماه آخری ۲۰۲۰ نشده است.

ونسون تسای، تحلیلگر مالی می گوید: «در وضعیت کنونی، مهمترین مسئله این است که کرونا در اروپا و آمریکا هنوز به آرامی در حال گسترش است. برخی از شهرهای در اروپا قرنطینه شده‌اند و رشد اقتصادی آنها کمی کند شده است. اما احتمال ندارد که به رکود بیافتند و در آمریکا تا زمانی که شهرها قرنطینه نشده باشند، خرید در سه ماهه چهارم افزایش خواهد یافت. در این حالت صادرات پایان سال تایوان می تواند به بالاترین سطح خود برسد. بنابراین اگر به اقتصاد تایوان نگاه کنیم، هنوز در مسیر بهبودی است.»

اما بسیاری از مشاغل محلی که به گردشگری و فروش داخلی وابسته‌اند دلیل زیادی برای همراه شدن با این خوشبینی نمی بینند.

چن، صاحب یک مغازه به ما می گوید: «فروش ده‌ها درصد کاهش یافته است، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد. هیچ توریستی نیست. این موضوع بر تجارت در اینجا بطور جدی تاثیر می گذارد. منطقه ما آسیب زیادی دیده است، مغازه‌های قدیمی محله بسته شده‌اند.»

آگهی

لو هسیو یینگ، ۶۵ ساله و بازنشسته می گوید: «بسیاری از مشاغل تعطیل شده‌اند زیرا هیچ کاری برای انجام دادن وجود ندارد. افراد کمی بیرون می روند. من آرزو می کنم که به خارج از کشور سفر کنم. ما مدتهاست که خارج از کشور نبوده‌ایم ما مشتاق سفر به خارج هستیم.»

امید غالب این است که سال ۲۰۲۱ با واکسن کووید۱۹ همراه شود و کسب و کارها به وضعیت عادی شان برگردند.

دبی و رشد اقتصاد اسلامی

به گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی در سطح جهان، هزینه‌های صرف شده از سوی مصرف کنندگان در کل اقتصاد اسلامی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۸۵ تریلیون یورو بوده است. پس از انتشار این گزارش با عبدالله محمد العور، مدیرعامل مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی دیدار کردیم تا این یافته‌ها را بررسی کنیم.

یورونیوز: آیا می توانید درباره نکات کلیدی گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی در جهان در سال جاری شروع کنیم؟

عبدالله محمد العور: «ما آنرا همچون معیاری از نظر داده‌های مربوط به بخش اقتصاد اسلامی در نظر می گیریم. آنچه که این گزارش ارائه می کند یک منبع است که نشان می دهد که سرمایه‌گذاری‌های کلیدی در بخشهای مختلف اقتصاد اسلامی کدامند. آنچه در سال ۲۰۱۹ شاهدیم این است که مصرف کنندگان حدود ۲.۰۲ تریلیون دلار در بخش‌های مختلف اقتصاد اسلامی هزینه ‌کرده اند از جمله در غذای حلال، داروسازی، لوازم آرایشی، گردشگری خانواده محور و تفریحات رسانه‌ای. دارایی‌های مالی اسلام نیز در حد ۲.۸۸ تریلیون دلار بوده است. ما خوشحالیم که امارات متحده عربی در این زمینه خوب ظاهر شد. ما در بین سه کشور برتر در شاخص اقتصاد اسلامی جهانی قرار داریم که شامل بخش رسانه، سرگرمی و مد است.»

آگهی

یورونیوز: اهمیت موفقیت امارات متحده عربی در بخش فین‌تک یا فن‌آوری مالی چیست؟‌

عبدالله محمد العور: «با شما صادق باشم، فوق‌العاده مهم است. فن‌آوری مالی با توجه به آنچه در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، واقعا بیش از پیش رشد کرده است. به نظر من کل دیجیتالی شدن بخش بانکی و بخش مالی اسلامی طی سالهای گذشته ثابت کرده است که برای موفق شدن در این بخش شما باید فن‌آوری مالی را بپذیرید.»

یورونیوز: دیگر یافته‌های غافلگیر کننده دیگری در گزارش امسال می توان یافت؟

عبدالله محمد العور: «اینکه در بخش مواد غذایی و غذای حلال، تعداد زیادی کشورهای غیر مسلمان قابل مشاهده است. این یافته منطقی است زیرا تولیدکنندگان غذای حلال و صادر کنندگانش از این کشورها هستند. مثلا استرالیا، ایالات متحده،‌آمریکای جنوبی و کشورهای اروپایی دارای رتبه بالایی از نظر صادرات غذای حلال هستند. این واقعیت به وضوح به من نشان می دهد که این موضوع یک اکوسیستم جهانی است.»

عبدالله محمد العور: «بنابراین این شاخص راهی را برای ما باز می کند تا با دیگر ملت ها که اقتصاد اسلامی را بعنوان یک مولفه مهم در استراتژی‌هایشان در نظر گرفته‌اند، شراکت کنیم. شما مالزی و امارات متحده عربی را دارید و همچنین عربستان سعودی که بطور تاریخی همیشه در راس این شاخص بوده است. اما اندونزی در دو سال گذشته خیلی رشد سریعی داشته است زیرا دولت در آنجا استراتژی‌های خاصی را در ارتباط با بخش‌های اقتصاد اسلامی به اجرا گذاشته است.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبض تجارت؛ از دبی مرکز جهانی خلاقیت تا صنعت تئاتر در بریتانیا

سازمان ملل: امارات مدارک زنده بودن شاهزاده لطیفه را ارائه کند

رشد ۶۷ درصدی فروش املاک و مستغلات در دُبی طی یکسال گذشته