رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط

 Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai

نبض تجارت در عصر کرونا؛ فرصتی برای رشد تجارت الکترونیک و روبات‌ها

نبض تجارت در عصر کرونا؛ فرصتی برای رشد تجارت الکترونیک و روبات‌ها
Copyright  euronews   -   Credit: Dubai Tourism

در این برنامه «نبض تجارت» از دوبی، چشم انداز تجارت در عصر کرونا را بررسی کرده‌ایم.

چشم انداز اقتصادی پس از دو ماه قرنطینه در بسیاری از کشورها، ممکن است تاریک به نظر برسد اما برای همه اینطور نیست و شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک کار می کنند فرصت های جدید خلق می کنند. در این باره با خالد الجبالی مدیر مسترکارت در خاورمیانه و شمال آفریقا گفتگو می کنیم.

آگهی

یورونیوز: ما شاهد اثرات منفی قرنطینه گستره بر اقتصاد جهانی بوده‌ایم. مهمترین روندهایی که شما در میان مشتریان و مشاغل از آغاز شیوع ویروس شاهدش بودید، چه روندهایی بوده است؟

خالد الجبالی: «احتمالا نادرست است که بگوییم کل اقتصاد به شکل منفی متاثر شده است. بخش‌هایی وجود دارند که با شیب تندی رشد کرده‌اند. مثلا برای این سیستم های پخش سرگرمی خانگی، تا سه ماه پیش من فقط یکی داشتم و الان ۵ تا دارم. مطمئنم تعداد زیادی از مصرف کنندگان شبیه من هستند که رفتارشان را تغییر داده اند. بنابراین بخش‌هایی در اقتصاد وجود دارد که از این وضعیت سود کرده‌اند. البته که بخش‌هایی وجود دارند مانند سفر، گرشگری، هتل، رستوران ها و مانند آن که شرایط روی آنها تاثیر منفی داشته است و مجبور شده‌اند مدل های تجاری خود را تغییر دهند. هیچ انگیزه‌ای بهتر از انگیزه بقا نیست و کسب درآمد بطور سنتی که مبتنی بر رفتن مشتریان به فروشگاه خاصی بود بشدت تاثیر منفی گرفته‌اند.»

یورونیوز: اخیر گزارشی منتشر کردید درباره افزایش شدید تعداد کسانی که از پرداخت غیر نقد استفاده کرده اند. درباره این گزارش به ما بگویید؟‌

خالد الجبالی: «۸ نفر از ۱۰ نفری که مورد سوال قرار گرفته‌اند گفته‌اند که نگرانی‌هایی درباره استفاده از پول نقد دارند که آیا به اندازه کافی تمیز است؟‌ آلوده نیست و مانند اینها. و جالب اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مصرف کنندگان می گویند که قصد استفاده از پول نقد را ندارند. رفتار مشتریان در حال تغییر است و این تغییرات باعث ایجاد بخش های جدید و صنایع جدید می شود.»

بخش اعظمی از سرگرمی‌های جمعی که با حضور مردم برگزار می شود با رعایت فاصله اجتماعی ناسازگار است.آیا این به معنای پایان شهربازی ها و جشنواره‌هاست؟ در این باره نظر «جر هریس»، مدیر عامل گروه منابع تولید صحبت کرده ایم که شرکتش بزرگترین رویدادهای زنده جهان از تئاتر برادوی تا مراسم المپیک را برگزار کرده است.

آگهی

اگر در یک رویداد بزرگ زنده شرکت کرده باشید، خواه یک کنسرت پاپ، مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک یا تئاتر برادوی، این احتمال وجود دارد که شرکت جر هریس در آن دستی داشته باشد. جر هریس اینجا با ماست. می خواستم بپرسم که شیوع جهانی ویروس کرونا چه تاثیری بر کسب و کار شما داشته است؟‌

جر هریس: «برای شرکت ما، تمام جهان در واقع متوقف شده است. ما بطور متوسط ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار در هفته درآمد داشتیم. و یکدفعه، توقف کامل. ما مجبور شدیم کارمندانمان را در سراسر جهان بطور موقت مرخص کنیم. اگر رستوران‌ها و کافه‌ها می توانند با رعایت فاصله اجتماعی باز شوند اما اجرای یک تئاتر وسترن یا نمایش در برادوی با فاصله اجتماعی غیر ممکن است، از نظر اقتصادی هم مشکل زاست اگر تماشاچیان با یک صندلی فاصله بنشینند.

من فکر می کنم که این بیماری همه ما را تغییر خواهد داد و تغییر در جهت خوب زیرا اکنون به امور متفاوت نگاه می کنیم و شاهد فرصت های زیادی خواهیم بود. شما می توانید خیلی کارها را با تکنولوژیهایی که امروزه داریم انجام دهید به نظر می رسد مردم خواهند فهمید که چیزهای زیادی وجود داری که با روشی ساده تر می توانیم به آنها دست یابیم.

یورونیوز: شرکت شما همچنین تخصص‌ها و مهارت‌هایش را در استقرار سریع و کارآمد تجهیزات برای کمک به مبارزه با اپیدمی در خط مقدم مبارزه در برلین و نیویورک بکار گرفته است.

جر هریس: «یک نکته درباره صنعت تولید این که هر کاری که ما انجام می دهیم موقتی است. بنابراین اگر یک نمایش برای دو شب در ماه مارس در دوبی اجرا می شود، ما آنرا تنظیم می کنیم و صحنه را می سازیم، نمایش را اجرا می کنیم و بعد همه چیز را جمع میکنیم و به ابوظبی می رویم. همه چیز اینجا یعنی مستقر شدن و توانایی ابتکار، که کاری بداهه گونه است. بنابراین آنچه ما در بیمارستان برلین انجام دادیم این بود که تمام زیرساخت را تامین کردیم تا پرسنل پزشکی بتوانند فعالیت کنند و یک بیمارستان موقت را در مقیاسی ساختیم که متفاوت از صحنه کنسرت های گروههای راک U2 یا Coldplay بود. اما با وجود این، ما می توانیم این کار را انجام دهیم.»

رهبران تجاری مانند جر تلاش می کنند وضعیت را کنترل کنند و از منابع و مهارت های کاری شرکت‌هایشان به روش دیگری استفاده کنند.

در شرایطی که تعامل میان انسانها در سراسر جهان کاهش یافته است، روبات ها و ماشین‌آلات بطور فزاینده‌ای در حال پر کردن خلاء ها هستند. از چین تا روسیه و ایالات متحده . آیا بیماری کووید-۱۹ نقش روبات‌ها را افزایش می دهد؟‌

روبات‌ها و اتوماسیون بخش جدایی ناپذیر انطباق برخی شرکت ها با تدابیر مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی است. با کاهش کارمندان در شرکت‌ها، روبات‌هایی مانند این به سرعت به بخش اساسی کارهایی مانند تمیز کردن، انبار کردن و تحویل کالاها را انجام می دهند.

ترسی استانارد، از مالکان شرکت BROAD BRANCH MARKET می گوید: «فکر می کنم در حال حاضر ۵ روبات در حال کار هستند، تا ۱۰ تا هم فعال بوده‌اند، بستگی به در دسترس بودنشان دارد، بعضی از آنها در حال برنامه ریزی در ارتباط با جزئیات کارشان هستن. در اول آوریل مغازه‌مان به روی مشتریان بسته شد و دو هفته طول کشید تا بتوانید آماده شویم تا بتوانیم سفارش های مشتریان را به دست شان برسانیم.»

با خارج شدن انسان‌ها از این معادله، ربات‌هایی تمیز کننده و قفسه چین، میتوانند تاثیر چشمگیری در کنترل شیوع ویروس داشته باشند.

آگهی

برد بوگولوآ، مدیر عامل شرکت SIMBE ROBOTICS می گوید: «تالی یک روبات کامل مستقل است که برای کمک به خرده فروشان طراحی شده است. هدف تالی این است که اطمینان حاصل شود که کالاهای ما در جای مناسب چیده شده اند و به قیمت درست عرضه شوند. با بیماری کووید-۱۹ انگیزه ای قوی تر از همیشه برای اتوماسیون در خرده فروشی ها وجود دارد. به نظر ما این مغازه ها در آینده بیشتر روباتیک می شوند.»

با این حال شرکت‌هایی مانند Brain Corp اصرار دارند که انسان‌ها هنوز جای خودشان را در بین نیروهای کار دارند.

فیل دوفی، مدیر تولید شرکت BRAIN CORP می گوید: «ما تلاش نمی کنیم که انسان را جایگزین کنیم. شرکتهایی که سعی می کنند به روش روباتیک این کار را انجام دهند اغلب شکست می خورند زیرا انسان‌ها انعطاف پذیر هستند و می توانند کارهای بسیاری را انجام دهند. بنابراین ما واقعا ابزارهای پیشرفته‌ای هستیم که اجازه می دهد در سطحی بالا کار کنیم و روی کارهایی که بسیار حساس هستند تمرکز کنیم در حالی که روبات‌ها در این کار خوب نیستند.»

سرعت حرکت به سمت اتوماسیون و روباتی شدن یک امر جهانی است. در روسیه، محیط‌های کار و ایستگاههای اتوبوس در حال نصب صندلی های هوشمند کنترل دمای بدن هستند. و در چین، ۱،۳ میلیون متر مربع، بنادر مجهز به تکنولوئی هوشمند فایو جی، می توانند بطور خودکار به بارگیری و تخلیه اقدام کنند. در وضعیتی که شیوع کرونا همه جهان را با چالش‌های بی سابقه‌ای مواجه کرده است، بشریت راهکارهای بی سابقه ای برای مبارزه با آن بکار می گیرد.

این بود برنامه این هفته نبض تجارت. متشکریم که با ما بودید، در برنامه بعدی با خبرها و تحلیلهایی از سراسر جهان درباره تجارت و سرمایه گذاری باز خواهیم گشت.