چینگ‌دائو؛ دروازه‌ٔ تازهٔ چین به روی شرکت‌های چندملیتی

چینگ‌دائو؛ دروازه‌ٔ تازهٔ چین به روی شرکت‌های چندملیتی
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«نشست چندملیتیِ چینگ‌دائو،‌ به‌خاطر اهداف توسعهٔ پایدار برای من مهم است، یعنی مسائلی نظیر برقراری عدالت اجتماعی و حفاظت از زمین و بهبود زیست‌بوم.»

آگهی

چینگ‌دائوی چین میزبان نخستین نشست شرکت‌های چندملیتی در زمینهٔ تجارت است. هدف این نشست گفتگو، همکاری و رسیدن به معاملهٔ تجاری برنده-برنده است. این نشست سالانه دروازهٔ ورود به چین برای چنین شرکت‌هایی خواهد بود.

شرکت‌های بین‌المللی از ۴۰ سال پیش شروع به سرمایه‌گذاری در چین کردند. تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۵۰ هزار شرکت‌ خارجی در این کشور مستقر شدند و میزان سرمایه‌ای که همراه‌ آوردند از ۱/۸ تریلیون یورو گذشت. این امر چین را به یکی از بزرگترین میزبانان شرکت‌های چندملیتی تبدیل کرده است. اما این کشور همچنان مایل است سرمایه‌ٔ بیشتری جذب کند.

روبرتا لیپسون، مدیرعامل سازمان «بهداشت خانوادهٔ متحد» است که در چین هفت شعبه دارد. این نهاد نخستین سازمانی بود که ۲۲ سال پیش در چین بیمارستانی با استانداردهای غربی راه‌اندازی کرد.

خانم لیپسون دربارهٔ اهمیت چنین نشست‌هایی می‌گوید: «اهمیت این نشست در آن است که افرادی را برای ترویج گفتگو از گوشه و کنار جهان گرد هم می‌‌آورد. در زمانه‌ای که علیه جهانی‌شدن فعالیت زیادی در جریان است، چنین همایش‌هایی، که جهانی شدن و گردهم آمدنِ شرکت‌های چندملیتی را تقویت می‌کند، بسیار مهم است.»

شرکت بوش که ۱۱۰ سال پیش وارد چین شده یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار این کشور است. بازار چین، برای این تولیدکنندهٔ آلمانی، چالشی دائمی دارد که سبب می‌شود این شرکت محصولات و خدماتش را بهبود ببخشد.

بندر چینگ‌دائو یکی از پیشرفته‌ترین اسکله‌های بارگیری جهان را دارد

ولکمار دنر، عضو هیئت مدیرهٔ شرکت بوش معتقد است که سرمایه‌گذاری در چین بسیار به‌جاست، چراکه: «این کشور در بسیاری زمینه‌ها بزرگترین بازار جهان است، مثلا ماشین‌آلات و لوازم خانگی. دیگر آنکه چین شرکت‌های چند ملیتی را به رقابت وا می‌دارد، چون بازاری رقابتی دارد.»

مجمع تجارت و توسعهٔ سازمان ملل نیز، از نشست چینگ‌دائو حمایت کرده‌ است. از نظر سازمان ملل این ایدهٔ این نشست آن است که سود تجاری باید با نیازهای مردم و معیارهای زیست‌محیطی هماهنگ باشد.

در این نشست ۱۲ توافق کلیدی بین‌المللی در زمینه‌هایی نظیر هوش مصنوعی، بهداشت، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیره انجام شد. چینگ‌دائو میزبان مناسبی برای این نشست تازه است چراکه بندر این شهر، که خود در ۱۸۹۲ میلادی بنیانگذاری شده، نقشی کلیدی در حیات اقتصادی این شهر و منطقه داشته است.

بندر چینگ‌دائو امروز در زمینهٔ انتقال کالا، یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های خودکار جهان را دارد. در این پایانهٔ سبز، که با الکتریسیته کار می‌کند انتشار آلاینده‌های کربنی صفر است. امری که چین را به استانداردهای غرب نزدیک می‌کند. در حال حاضر این پایانهٔ خودکار، به طور میانگین ۳۶ کانتینر را در ساعت بارگیری می‌کند.

اما چینگ‌دائو فقط مقصد تجاری نیست. اینجا با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، کلان‌شهری است مدرن، پویا و پذیرای گردشگران، که آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های فراوانی دارد. چینگ‌دائو که پیش از این نیز مقصد جذابی برای گردشگران محلی و خارجی بوده حالا بنا دارد به مدد این نشست سالانه سرمایه‌ٔ بیشتری را نیز در بخش گردشگری جذب کند. 

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

هدیهٔ سانیای چین؛ طب سوزنی، چشمهٔ آب گرم و تای‌چی برای آرامش تن و جان