چالش‌های هوش مصنوعی؛ موضوع گفتگوی مجمع رسانه اروآسیا

چالش‌های هوش مصنوعی؛ موضوع گفتگوی مجمع رسانه اروآسیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«هوش مصنوعی تیغ دودَم است، از یک سو فواید عظیمی دارد نظیر پیشرفت‌ در دانش و در حوزهٔ پزشکی که جامعه را بهتر می‌کند و از سوی دیگر به احتمال زیاد به نابرابری و افزایش بیکاری دامن می‌‌زند.»

آگهی

 آخرین مجمع رسانهٔ اورآسیا در آلماتیِ قزاقستان به بحث درباره بیم و امیدهایی می‌پردازد که کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزانه بشر ایجاد کرده است.

صدها روزنامه‌نگار، پژوهشگر، سیاستمدار و کارشناس فناوری هر سال در آلماتی گردهم می‌آیند تا درباره تحولات جهان رسانه گفتگو کنند. خیرَت کِلیم بِتوف دبیر مرکز سرمایه‌گذاری بین‌المللی آستانه انتظار دارد فناوری‌های تازه به رشد سریعتر بخش مالی کشورش کمک کنند.

وی می‌گوید: «در آمریکا سرمایه زیادی راهی «سیلیکون ولی» می‌شود و فناوری‌های تازه نظیر کلان داده (big data) و هوش مصنوعی به سوی سازوکارهای مالی می‌روند. این مجمع برای قزاقستان هم فرصت عظیمی است تا به سوی این مقصد تازه حرکت کند.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

امروزه همه دربارهٔ هوش مصنوعی صحبت می‌کنند اما واقعا منظور از هوش مصنوعی چیست؟

واقعیت این است که هوش مصنوعی عمدتا مجموعه‌ای است از مدارهای الکترونیکی و الگوریتم‌ها که با الهام‌گیری از شیوهٔ کار مغز و اعصاب آدمی طراحی و ساخته شده‌ است. چالش اصلی دادن قابلیت یادگیری و تصحیح به این مجموعه است.

تشخیص چهره به کمک فناوری هوش مصنوعی

در مجمع رسانهٔ اروآسیا همچنین درباره این بحث می‌شود که آیا این فناوری نوعی عصر نوزایی برای بشر ایجاد می‌کند یا نه. موتونی وان یوئيکه، شیوهٔ کار با هوش مصنوعی را به زنان اهل نایروبی نشان می‌دهد.

موتونی می‌گوید: «امید من این است که هوش مصنوعی بر خلاف دیگر فناوری‌های تازه بتواند امکاناتی مجازی برای حل مشکلات آفریقا در اختیار ما قرار بدهد. مثلا هوش مصنوعی در زمینه بهداشت کمک می‌کند خدمات درمانی خوبی را بدون نیاز به آوردن تعداد زیادی پزشک ارائه کنیم.»

بحث‌های زیادی دربارهٔ جهت‌دار بودنِ هوش مصنوعی مطرح می‌شود. موتونی در این باره می‌گوید:‌ «مسألهٔ جهت‌دار بودن هوش مصنوعی از این نکته نشأت می‌گیرد که در حال حاضر فقط نیم درصد از کل جمعیت می‌توانند برنامه‌نویسی کنند و این یعنی ما برای طراحی و ساخت سامانه‌هایی که جهان را می‌گردانند داریم به افراد بسیار کمی اعتماد می‌کنیم.»

مارتین فورد یک نویسندهٔ آینده‌باور است. او برای کتاب آخرش به نام معماران هوش، با برجسته‌ترین پژوهشگران و کارآفرینان این حوزه گفتگو کرده است.

آقای فورد درباره پیامدهای بهره‌برداری از هوش مصنوعی می‌گوید: «هوش مصنوعی تیغ دودَم است، از یک سو فواید عظیمی دارد نظیر پیشرفت‌ در دانش و حوزهٔ پزشکی که جامعه را بهتر می‌کند و از سوی دیگر به احتمال زیاد به نابرابری و افزایش بیکاری دامن می‌‌زند؛ دست‌کم برای کسانی که کارهای تکراری دارند.»

مارتین فورد معتقد است اگر در آینده چیزی به عنوان درآمد پایه برای همه افراد تعریف نشود آن وقت واقعا نابرابری بیشتر شده، بخشی از جامعه شدیدا در تنگنا قرار می‌گیرد.

این نویسنده آینده‌گرا معتقد است هوش مصنوعی همچنین تأثیر به‌سزایی بر رسانه داشته و خواهد داشت. او می‌افزاید:‌ «بی‌شک تأثیر عظیمی خواهد داشت. همین حالا برخی گزارش‌های خبری به شکل خودکار تولید و پخش می‌شود. سیستم‌هایی هستند که اطلاعات را بررسی می‌کنند و از روی مطالبی که جالب به نظر می‌رسد گزارش تهیه می‌کنند و تفاوت کارشان با روزنامه‌نگار انسانی مشخص نمی‌شود.»

توسعهٔ این فناوری چنان سریع است که مطمئنا بحث‌های سال آیندهٔ مجمع آلماتی دربارهٔ واقعیاتی تماما متفاوت خواهد بود. 

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

«صداهای زنانه هوش مصنوعی به نابرابری‌های جنسیتی دامن می‌زند»

پیش‌بینی هوش مصنوعی درباره فصل نهایی «بازی تاج و تخت»