صندوق دفاع اروپا؛ مشارکت استارت‌‌آپ‌ها در بخش تحقیق و توسعه صنایع نظامی

با همکاری The European Commission
صندوق دفاع اروپا؛ مشارکت استارت‌‌آپ‌ها در بخش تحقیق و توسعه صنایع نظامی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تقویت صنایع دفاعی اروپا چه فرصتهایی برای شرکت کوچک و متوسط اروپایی فراهم می‌کند؟‌ طرح تحقیقاتی موسوم به «اقیانوس ۲۰۲۰» که برای تقویت فناوری‌های مربوط به شناورهای بدون سرنشین کلید خورده است، جواب این سوال را می‌دهد.

برنامه موسوم به «اقیانوس ۲۰۲۰» OCEAN 2020 طرح تحقیقاتی است که در چارچوب صندوق دفاع مشترک اروپا برای پشتیبانی و حمایت از تحقیق و توسعه در حوزه صنایع دفاعی در ماموریت دریایی به‌راه افتاده است.

هدف از تشکیل صندوق دفاع مشترک اروپا تسهیل ایجاد اتحاد دفاعی اروپا است. برنامه «اقیانوس ۲۰۲۰» OCEAN 2020 در آوریل ۲۰۱۸ میلادی کارش را آغاز کرد.

این برنامه را یک کنسرسیوم به رهبری مجتمع صنعتی ایتالیایی موسوم به «لئوناردو» Leonardo SpA اداره می‌کند. شرکت «لئوناردو» یکی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی ایتالیاست. این شرکت در زمینه‌ مکانیک پرواز، بخش هلیکوپتر، بخش هوافضا، بخش الکترونیک دفاعی و امنیتی، بخش سیستم‌های دفاعی، بخش انرژی و بخش حمل‌ونقل فعالیت می‌کند.

​به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیش از ۲۴ شرکت تجاری اروپایی در طرح تحقیقاتی تقویت صنایع دفاعی اروپا شرکت دارند

​آنتونینو آرکی، از شرکت «لئوناردو» درباره این برنامه می‌گوید: «ما به تازگی برنامه موسوم به "اقیانوس ۲۰۲۰" را شروع کرده‌ایم که ۲۴ شرکت از ۱۵ کشور مختلف اروپایی در آن حضور دارند. هدف این طرح، تقویت فناوری‌های مربوط به شناور یا زیردریایی بدون سرنشین و همچنین هواپیمای بدون سرنشین برای نظارت برعملیات ناوگان دریایی اروپاست​.»

هدف برنامه «اقیانوس ۲۰۲۰» ایجاد ارتباط بین شرکتهای بزرگ و کوچک صنعتی در اروپاست. استارت‌آپها و شرکتهای اروپایی ارائه کننده فناوری و کالاهای دو منظوره نیز در این کنسرسیوم شرکت می کنند.

استارت‌آپ طراحی شناور‌های بدون سرنشین

استارت‌آپ اسپانیایی موسوم «هواپیماهای بدون سرنشین دریایی» یکی از اعضای کنسرسیوم «اقیانوس ۲۰۲۰» است. این شرکت در حوزه شناورهای بدون سرنشین که کارشان نظارت بر عملیاتهای ناوگان دریایی اروپاست، فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: کالاها و خدمات دو منظوره، فرصتی طلایی برای بنگاههای تجاری دراروپا

​مدیر عامل این استارت‌آپ می‌گوید: «شناورهای بدون سرنشین افق جدیدی را در مهندسی دریا گشوده‌اند. نیاز به خدمه روی شناورها باعث ایجاد محدودیتهای زیادی در عملیات دریایی شده است. در حال حاضر طراحی شناورهای بدون سرنشین دست ما را در ماموریت های دریایی باز می‌گذارد.»

«ظرفیت بالای ​بنگاه‌های تجاری برای حمایت از تحقیقات در حوزه صنایع دفاعی»

این استارت‌آپ اسپانیایی با بودجه ۲۰۰ هزار یورویی هواپیما، شناور یا زیردریایی بدون سرنشینی طراحی می‌کند که بتوان آن‌ها را در عملیات ناوگان ادغام کرد.

صنایع دفاع اروپا به لطف استارت آپ اسپانیایی خواهد توانست به طور مستقیم با شرکتهای فناوری پیشرفته ایالات متحده و اسرائیل رقابت کند و این یک هدف بسیار بلند پروازانه است.

​​آنتونینو آرکی، از شرکت «لئوناردو» درباره ویژگی جدید شناورهای بدون سرنشین در این طرح می‌گوید: «​این شناورها نظارت عملیات دریایی در آبهای خطرناک یا در نزدیکی ساحل را امکان پذیر می کند، بدون اینکه جان افراد به‌خطر بیفتد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

از نظر او حضور شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط در کنسرسیوم «اقیانوس ۲۰۲۰» فرصت خوبی را برای صنایع دفاعی اروپا فراهم می کنند. وی می‌گوید:‌ «مشارکت بنگاه‌های تجاری در بخش تحقیق و توسعه صنایع نظامی در برنامه دفاع مشترک اروپا مهم است. این بنگاه‌های تجاری از ظرفیتهای زیادی برخوردارند، که به طور قابل ملاحظه‌ای به کارآیی صنایع دفاعی اروپا کمک می کند.»

سند مربوط به صندوق دفاع مشترک اروپا در سال ۲۰۱۷ توسط وزرای دفاع اتحادیه اروپا امضا شد.

صندوق دفاع اروپا

  • صندوق دفاع اروپا، توسط کمیسیون اروپا در ماه ژوئن ۲۰۱۷ راه اندازی شد.

  • هدف صندوق دفاع اروپا ایجاد هماهنگی در سرمایه گذاری برای تحقیقات مربوط به صنایع دفاعی و دستیابی به تجهیزات و فناوری‌های روز است.

  • تشکیل این صندوق منجر به افزایش کارایی تحقیقات در حوزه صنایع دفاعی در اروپا می‌شود.

  • در همین راستا، ۹۰ میلیون یورو به پژوهشی تحقیقاتی اختصاص داده شده که به طور کامل و مستقیم از بودجه اتحادیه اروپا از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تامین می‌شود.

  • پروژه تحقیقاتی موسوم به «اقیانوس ۲۰۲۰» OCEAN 2020 توسط صندوق دفاع اروپا و با بودجه ۳۵ میلیون یورویی اجرا می‌شود.

لینک‌های مفید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سیاست امنیتی و دفاعی مشترک اتحادیه اروپا چیست؟

نبض تجارت؛ از دردسرهای هواوی تا سرمایه‌گذاری جمعی در آفریقا

برنامه های راهبردی حمایت از نوآوری در «سیلیکون ولیِ» اروپای مرکزی