سنگال؛ فضای دوستانه کسب و کار برای سرمایه‌گذاری خارجی

سنگال؛ فضای دوستانه کسب و کار برای سرمایه‌گذاری خارجی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مشوق‌های مالیاتی و در نظر گرفتن دادگاه‌های تجاری از جمله اقدامات سنگال برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

آگهی

​سنگال در قاره آفریقا از چند سال پیش اصلاحاتی را برای بهبود فضای کار برای بازرگانان و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران آغاز شده‌است.

این کشور از نظر شاخص آسانی انجام کسب‌وکار جزء پنج کشور برتر در آفریقای سیاه است و از نظر شاخص سرمایه‌گذاری در کل قاره نیز یکی از ۱۰ مقصد برتر سرمایه‌گذاران به شمار می رود.

تسهیلات بانکی،‌ مشوق‌های مالیاتی و در نظر گرفتن دادگاه‌های تجاری از جمله اقداماتی است که سنگال برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

کارخانه تولید آب معدنی موسوم به «کیرنه»‌ (KIRENE WATER FACTORY) در داکار،‌پایتخت روزانه ۹۰۰ تن آب، شیر و آب میوه تولید می‌کند. در این کارخانه طی دو سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون یورو برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات منطبق با استاندارهای جهانی سرمایه گذاری شده است.

بیشتر بخوانید:‌ سنگال: تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد در حال ظهور تبدیل می شویم

راهنمایی و همراهی سرمایه‌گذاران خارجی

این کارخانه در پایتخت سنگال یک نمونه از شرکت‌هایی است که توانسته است از فضای جدید برای کسب و کار در سنگال بهره ببرد. الکساندر آلکانتارا،‌ مدیر کارخانه می‌گوید:‌ «قدرت خرید ما به شکل چشمگیری تغییر کرده است. از طرف دیگر با تغییرات جمعیتی هم روبرو هستیم و باید محصولاتی ارائه کنیم که مشتریان جدید را جلب کند.»

این کارخانه قصد دارد برای نفوذ بیشتر در بازار همسایگانش در آفریقای سیاه ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند.

مدیر کارخانه در این‌باره می‌گوید:‌ «سنگال متوجه شده است که باید روی سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقای سیاه شرط بندی و برای حضور در بازار این کشورها برنامه‌ریزی کند و همین الان باید این کار را انجام داد.»

کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی، ایجاد مناطق ویژه تجاری و در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی از دیگر اقدامات سنگال برای بهبود فضای تجارت و سرمایه گذاری در کشور است.

مونتاگا سای،‌ مدیر «آژانس ملی برای ارتقای سرمایه گذاری در سنگال» درباره امکاناتی که کشور برای تجارت و سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است،‌ می‌گوید:‌ «امروز شما می توانید تمام اقدامات و مراحل مربوط به ایجاد یک کسب و کار، پرداخت مالیات و اخذ مجوز ساخت و ساز را بصورت آنلاین و امن انجام دهید. ما بازرگانان خارجی را راهنمایی، همراهی‌ و امنیت سرمايه گذاری شان را تضمین می‌کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

​ﺣﻘﻮق و اﻣﺘﻴﺎزات تجار خارجی در سنگال

یکی از دیگر از امتیازهایی که سنگال برای تجار خارجی در نظر گرفته، بررسی شکایت آنها در دادگاه تجاری و بر مبنای قضاوت کنسولی است .مصالحه در این دادگاه اجباری است و تمام تصمیمات طی کمتر از ۳ ماه گرفته می‌شود.

آلیونئه ندیایه،‌ رییس دادگاه تجاری داکار می‌گوید:‌ «قضات کنسولی حوزه های مختلف تجاری در داخل کشور را می‌شناسند. به‌عنوان مثال هفته گذشته در یک پرونده به‌ مصالحه رسیدیم چون یکی از متخصصان داخلی از وضعیت حوزه ساخت و ساز در سنگال مطلع بود و ما توانستیم طی یک روز به پرونده رسیدگی کنیم.»

ایجاد سیستم به اشتراک‌گذاری داده‌ها برای سرمایه گذاری‌های امن و کاهش هزینه اعتبار،‌ از اقداماتی است که حوزه بانکداری برای تسهیل کار سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته‌است.

​رییس انجمن بانکداران حرفه‌ای در سنگال می‌گوید:‌ «‌تغییر آمار و ارقام مربوط نشان می‌دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به بانکهای سنگال بیشتر شده است.»

بازگشت سنگالی‌ها به کشور برای سرمایه گذاری

علاوه بر جذب تجار خارجی، سرمایه گذاران سنگالی در خارج هم به کشورشان برمی‌گردند. وادو نیانگ یکی از این افراد است او بعد ۲۰ سال کار در حوزه هتلداری لوکس در ایالات متحده آمریکا به سنگال برگشته است.

او برای تاسیس اولین هتل لوکس در پایتخت ۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه طی ۹ ماه انجام شده است. یانیگ هچنین از خدمات «آژانس ملی ارتقای سرمایه‌گذاری» و بسته‌های مشوق مالیاتی بهره برده است.

او درباره این خدمات می‌گوید: «اگر به آژانس ملی ارتقای سرمایه‌گذاری مراجعه کنید ظرف دو روز می‌توانید شرکتتان را تاسیس کنید. بعد از آن هم یک کد سرمایه‌گذاری در اختیارتان قرار می‌گیرد که با آن به مدت سه سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوید.

آگهی

این کارآفرین قصد دارد دومین هتل لوکس را هم بسازد و به گسترش سایر کشورهای آفریقایی کمک کند. او می‌گوید:‌ «آرزوی من این است که کسب و کارم را در سراسر آفریقا گسترش بدهم و منبع الهامی برای سایر زنان باشم به آنها بگویم شما هم می توانید.»

 ثبات سیاسی و اقتصادی، موقعیت استراتژیک در منطقه ای، کارت برنده سنگال برای تقویت رقابت‌پذیری اقتصادی در کل قاره سیاه است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالشهای اقتصادی ساحل عاج برای مهاجرانی که به کشور بازمی گردند

الگوی ژاپن برای همکاریهای اقتصادی در آفریقا

برگزاری پنجمین دوره کنفرانس بین المللی توسعه آفریقا در کازابلانکا