چالشهای ماداگاسکار برای تولید برق

چالشهای ماداگاسکار برای تولید برق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در حال حاضر تنها ۲۰ درصد جمعیت ماداگاسکار به شبکه برق سراسری دسترسی دارد. مقامات کشور می خواهند این میزان را تا

آگهی

آنتاناناریوو پایتخت کشور ماداگاسکار سه میلیون نفر جمعیت دارد. یکی از چالش های رونق اقتصادی برای ماداگاسکار مدرن سازی تجهیزات و تاسیسات قدیمی برق است. شرکت دولتی موسوم به «ژیرما» کار نوسازی تاسیسات برق را در کشور شروع کرده است.

اتصالات غیر استاندارد و عدم ایمنی برخی از تجهیزات باعث ایجاد مشکل قطع برق شده است. سازمانی که کار مدیریت تولید و توزیع برق را در ماداگاسکار بر عهده دارد، «ژیرما» نام دارد. این شرکت دولتی روند تغییر ساختارش را شروع کرده و قدم اول را که پیدا کردن تجهیزات قدیمی بوده، برداشته است.

وی می افزاید: «نوسازی نیاز به سرمایه گذاری دارد و این کار هم زمان می برد. امسال طرحی را به اجرا گذاشته ایم تا طی سه سال این نوسازی ها را انجام بدهیم. قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمام اختلالات موجود در شبکه توزیع برق را برطرف کنیم و شبکه با کیفیت و با دوام داشته باشیم.»

یکی دیگر از مسئولان شرکت «ژیرما» می گوید: «دستیابی به توسعه صنعتی و رشد اقتصادی بدون انرژی برق امکان پذیر نیست. افزایش تولید برق داریم و دسترسی همگانی به برق از این نظر، اهمیت زیادی دارد.»

چالشهای پیش روی دولت برای افزایش تولید برق در ماداگاسکار

اما تولید برق در ماداگاسکار با دو چالش روبروست: یکی رفع نیازهای رو به رشد مردم و اقتصاد کشور و دوم هم تولید برق ارزان.

استراتژی سازمان «جیرما» برای رویارویی با این دو چالش این است که جایگزین کردن نیروگاههای دیزلی با نیروگاههایی است که در آنها از نفت سنگین استفاده می شود. طی ماههای گذشته دو نیروگاه در امبوهیمانامبولا در ۲۰ کیلومتری پایتخت ساخته شده است که با نفت سنگین کار می کند.

مدیر شرکت انرژی موسوم به «جوونا» درباره این دو کارخانه برق می گوید: «این دو نیروگاه دو ویژگی دارند: از یک سو با ظرفیت تولید ۴۸ مگا وات، جوابگوی نیازهای ماست و از سوی دیگر، استفاده از سوخت نفت سنگین به جای دیزل در این نیروگاهها باعث می شود به هدفمان برای کاهش هزینه ها برسیم.»

استفاده از منابع طبیعی انرژی

4 مرحله بعد بکارگیری بکاربری گسترده منابع انرژیهای تجدیدپذیر است. ماداگاسکار برای استفاده از انرژی بادی، انرژی خورشیدی و انرژی آبی از ظرفیت بالایی برخوردار است. طرحهای زیادی در این زمینه در دست اجراست از جمله طرح ساخت سدهای جدید هیدروالکتریک.

نیروگاه برق موسوم به «اکساف» (AKSAF) در امبوهیمانامبولا که از سوخت سنگین استفاده می کند، هزینه های شرکت دولتی «ژیرما» را کاهش داده است. «اکساف» بزرگترین طرح سرمایه گذاری ترکیه در ماداگاسکار است.

راجش سینگال، مدیر شرکت انرژی موسوم به «اکساف» می گوید: «به روند کلی تغییرات نگاه کنید: ابتدا از سوخت دیزل برای رفع سریع نیازها استفاده می شد، الان به جای آن از نفت سنگین برای تولید برق استفاده می شود. بطور همزمان در تلاشیم تا از انرژی خورشیدی و انرژی آبی هم برق تولید کنیم. در نتیجه هم از ترکیبی از منابع مختلف تامین انرژی خواهیم داشت، و هم منابع پایدار تامین برق.»

در حال حاضر تنها ۲۰ درصد جمعیت کل کشور به شبکه برق سراسری دسترسی دارد. مقامات ماداگاسکار می خواهند این میزان را تا ۱۵ سال دیگر به ۷۵ درصد برسانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است