اهمیت گسترش بندر آبیجان برای اقتصاد غرب آفریقا

اهمیت گسترش بندر آبیجان برای اقتصاد غرب آفریقا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نزدیک به هفت دهه از ساخت بندر آبیجان در ساحل عاج می گذرد. این بندر به عنوان قطب اقتصادی غرب آفریقا امروز در حال توسعه است.

آگهی

بندر مستقل آبیجان نقش ممتازی در اقتصاد ساحل عاج ایفا می کند. ۹۰ درصد تجارت کشور از این بندر صورت می گیرد و این دادوستدها ۸۰ درصد درآمد گمرکی کشور را تشکیل می دهد. بندر آبیجان در سال ۱۹۵۰ ساخته شد اما امروز با مشکل تراکم روبروست. به همین دلیل کار توسعه بندر دو سال پیش آغاز شد.

نبض اقتصاد ساحل عاج و کشورهای غرب آفریقا در بندر مستقل آبیجان می تپد. به همین دلیل حل مشکل ترافیک دریایی این بندر برای کشورهای غرب آفریقا مهم است، بویژه برای کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو، و نیجر که به دریا دسترسی ندارند.

سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن کالا از این جا عبور داده می شود. اما با توسعه این بندر، و افزایش عمق کانال انتظار می رود. حجم کالاهای مبادله شده از اینجا بیشتر از این هم بشود.

Abidjan, 14/09/17- Le DG des Douanes Ivoiriennes a pris part à une visite des projets de développement du Port Autonome d'Abidjan. pic.twitter.com/1jY3WnLQ6g

— Douanes Ivoiriennes (@dgdouanesci) September 15, 2017

ساخت پایانه کانتینری جدید

یکی از بخشهای مهم طرح گسترش بندر وسیعتر کردن و عمیقتر کردن دروازه ورودی آن است. ساخت یک پایانه کانتینری یکی دیگر از فازهای این طرح است. این پایانه با این هدف ساخته می شود که کشتی های بزرگ بتوانند به راحتی در بندر آبیجان پهلو بگیرند.

هین یعقوب سییه، مدیر عامل بندر آبیجان درباره می گوید: «در حال حاضر در بندر، اسکله های مخصوص پهلو گرفتن کشتی هایی داریم که آبخور، یعنی عمقی از بدنه کشتی که داخل آب قرار می گیرد، بین ۱۱ تا ۵۰ متر است. در واقع این کشتیها می توانند حداکثر ۳۵۰۰ کانتینر داشته باشد. پس از اتمام پروژه، بندر آبیجان قابلیت پذیرفتن کشتی هایی با ۱۴ هزار کانتیتر را خواهد داشت.»

اهمیت تامین امنیت ترافیکی کشتی ها، همزمان با عملیات ساخت و ساز

عملیات ساخت پایانه جدید کانتینری را یک شرکت مهندسی بنادر از چین برعهده دارد.

یکی از مسئولان ارشد این شرکت می گوید: «این تجهیزات بعدا با کشتی به محل عملیات منتقل می شود. برای ساخت اسکله قطعات بزرگ بتونی را به یکدیگر متصل می کنیم.پروژه ما بسیار بزرگ است.حدود ۵۰ کشتی، تجهیزات و ماشین آلات ما را جا به جا می کنند. چالش اصلی ما این است که از امنیت ترافیکی کشتیهای خودمان و کشتیهای بندر آبیجان مطمئن شویم.»

کار توسعه و گسترش بندر آبیجان قرار است تابستان ۲۰۱۹ به اتمام برسد. تاکنون نیمی از عملیات بخوبی انجام شده است. کل هزینه انجام این پروژه بیش از دو میلیارد یورو است. البته از نظر مدیر بندر این سرمایه گذاری برای آینده این بندر اهمیت دارد.

او می گوید: «بندر آبیجان، ابتدا بعنوان بندری منطقه ای در نظر گرفته شده بود. اما سرزندگی اقتصادی ساحل عاج نشان می دهد که این بندر نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد. موقع بحران ساحل عاج، داد و ستدها از طریق لومه (پایتخت کشور توگو)، تما در غنا، یا کوتونو (پایتخت اقتصادی و بزرگ ترین شهر کشور بنین) صورت می گرفت. اما در حال حاضر، مردم به بندر آبیجان باز گشته اند چون معتقدند که داد وستد از طریق این بندر به نفعشان است.»

انجام طرح گسترش بندر مستقل آبیجان باعث می شود، این بندر موقعیت خود را به عنوان قطب اقتصادی سواحل غربی آفریقا حفظ کند.

SARA 2017: le Directeur Général du Port Autonome d'Abidjan, M. Hien Yacouba SIE a participé ce matin 17/11/17 à l'ouverture de la 4ème édition du Salon International de l`Agriculture et des Ressources Animales en présence du Président de la République de la CIV. #SARA2017pic.twitter.com/bMtG9adma6

— HIEN SIE (@HIEN_SIE_YAC) November 17, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است