جمع آوری زباله های فضایی با کمک تسهیلات مالی کمیسیون اروپا برای تحقیق و پژوهش

جمع آوری زباله های فضایی با کمک تسهیلات مالی کمیسیون اروپا برای تحقیق و پژوهش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماهواره هایی که به فضا فرستاده می شوند پس از پایان عمرشان می توانند برای سیاره ما خطر ایجاد کنند.

ماهواره هایی که به فضا فرستاده می شوند پس از پایان عمرشان می توانند برای سیاره ما خطر ایجاد کنند. شرکتهای تجاری خصوصی جمع آوری زباله های فضایی از چه تسهیلات مالی در اروپا برخوردار می شوند؟

جمع آوری زباله های فضایی در اروپا

  • اروپا نقش مهمی در صنعت فضا دارد. «کوپرنیکوس» ماهواره فضایی اروپا برای رصد زمین و «گالیلئو»، سامانه ماهواره ای از جمله برنامه های فضایی اروپا هستند که اطلاعات زیادی در اختیار میلوینها نفر قرار می دهند
  • در صنعت فضا در اروپا بیش از ۲۳۰ هزار نفر کار می کنند. ارزش افزوده این صنعت ۴۶ تا ۵۴ میلیارد یورو تخمین زده می شود
  • هزاران ماهواره در فضا وجود دارد. اتحادیه اروپا چارچوبی برای پشتیبانی و نظارت بر ماهواره ها ایجاد کرده تا خطر برخورد آنها به یکدیگر را کاهش بدهد
  • صنعت فضا بسرعت در حال رشد است. در نتیجه حجم انبوهی از اشیاء گوناگون که در حال حاضر فاقد هرگونه بهره مندی هستند در مدار زمین وجود دارد. به همین دلیل پاکسازی فضا و جمع آوری این زباله های فضایی ضروری است

لینکهای مفید

صنعت فضا به سرعت رشد می کند. در حال حاضر ماهواره های زیادی در مدار زمین سرگردانند که هم خطری برای دیگر ماهواره های فعال به شمار می آیند و هم احتمال برخورد آنها به زمین وجود دارد.

کلودوی پورتلی، از آژانس فضایی ایتالیا در این باره می گوید: چند انفجار در فضا رخ داده است که برخی تصادفی و برخی هم عمدی بوده است. حتی گاهی دو ماهواره به هم برخورد کرده اند. این حجم انبوه زباله های فضایی خطرات زیادی برای ماهواره های فعال بوجود می آورد.»

هجده هزار شی ء در مدار زمین وجود دارد که ایستگاه های رادار، آنها را ردیابی می کنند. تنها هفت درصد این اشیا، ماهواره های مشغول به کار است و بقیه زباله فضایی است. قرار است بیش از ده هزار ماهواره دیگر به فضا فرستاده شود که وضع را از این هم بدتر خواهد کرد.

همانطور که کلودیو پورتلی می گوید آژانس فضایی اروپا در این زمینه دست به اقداماتی زده است. برنامه تسهیلات مالی برای شرکتهای تجاری کوچک و متوسط در چارچوب برنامه افق ۲۰۲۰ کمیسیون اروپا، بودجه ای برای حل معضل زباله های فضایی و پژوهش در این باره در نظر گرفته است.

وی می گوید: «آژانس فضایی اروپا و اتحادیه اروپا بودجه های مشخصی برای پژوهش و طراحی و ساخت دارند که خیلی مهم است، به خصوص برای حل مشکل زباله های فضایی. صنایع می توانند از این بودجه ها استفاده کنند.»

شرکت ایتالیایی اقدام به پاکسازی فضا کرده است

شرکت ایتالیایی موسوم به «دی -اوربیت» راهکارهای جدیدی برای پاکسازی فضا از زباله های فضایی ارائه می کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط تیمی از متخصصان هوافضا در ایتالیا شروع به کار کرد.

لورنزو فراری یو، مدیر ارشد فناوری «دی اربیت» می گوید: «مدتی پیش متوجه شدیم که برای تداوم صنعت فضا، نیاز به جمع آوری زباله های فضایی داریم. در نتیجه تصمیم گرفتیم راه حلی پیدا کنیم و به این ترتیب این شرکت را احداث کردیم.»

خارج کردن ماهواره های غیر قابل استفاده از مدارشان، امنیت مسیر ماهواره های فعال را تامین می کند. یکی دیگر از کارهای شرکت «دی-اوربیت» افزایش طول عمر ماهواره هاست.

این شرکت با استفاده از تسهیلات مالی برنامه افق ۲۰۲۰ کمیسیون اروپا موفق شده فعالیتهایش را گسترش بدهد.

مدیر ارشد فناوری شرکت «دی-اربیت» درباره اقدامات بعدی شرکت می گوید: «گام بزرگ بعدی اکنون در مدار نام دارد و سیستمی برای انتقال ماهواره است. ما بیشتر تلاشمان را روی این پروژه متمرکز کرده ایم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه ماهوراه خود را هدف گرفت؛ آمریکا محکوم کرد

راه ورود استارت‌آپ‌ها به بازار از گروه‌های خوشه‌ای می‌گذرد

شرکت‌های خوشه‌ای اروپایی که بر اساس مدل اقتصاد دورانی کار می‌کنند