گسترش کارآفرینی و مشاغل سبز در اتحادیه اروپا

گسترش کارآفرینی و مشاغل سبز در اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رشد و توسعه اقتصاد سبز و اقتصاد مدور و حمایت از کارآفرینان حامی محیط زیست یکی از استراتژی هایی ایجاد شغل در ارو

آلودگی ناشی از کیسه های پلاستیکی، یکی از بزرگترین چالشهای زیست محیطی است. استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای مصرف پلاستیک، باعث حذف مواد شیمیایی بالقوه خطرناک از محیط زیست می شود. این طرح همچنین فرصتهایی جدیدی در اختیار کارآفرینان حامی محیط زیست برای ایجاد مشاغل سبز قرار داده است. فنلاند کشوری است که در آن به اشتغال سبز توجه زیادی می شود.

سالانه هر شهروند اروپایی بیش از ۲۰۰ کیسه پلاستیکی استفاده می کند که تنها هفت درصد آنها قابل بازیافت است. اگر این وضع ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۵۰ میلادی میزان زباله های پلاستیکی در دریاها بیشتر از ماهی ها خواهد بود.

آلودگی های ناشی از مواد پلاستیکی

  • آلودگی پلاستیکی یکی از بزرگترین خطرات برای محیط زیست است. به طور متوسط هر نفر در اتحادیه اروپا هر سال تا ۲۰۰ کیسه لاستیکی مصرف می کند. اما تنها ۷ درصد این کیسه ها بازیافت می شود
  • استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای پلاستیک، بازیافت را بهتر می کند، زباله های دریایی را کاهش می دهد، و مواد شیمیایی بالقوه خطرناک را از محیط زیست حذف می کند
  • این طرح اروپا، نیاز به افزایش و بهتر کردن بازیافت تقاضا برای راه حل های سبز و نوآوری در این زمینه را بیشتر کرده است که فرصت های جدید کسب و کار ایجاد می کند

لینکهای مفید

استراتژی فنلاند برای ایجاد مشاغل سبز

«سیترا»#، صندوق نوآوری در فنلاند است. یکی از اهداف این صندوق توسعه اشتغال سبز و حمایت از کارآفرینان حامی محیط زیست است این مسئله خیلی اهمیت دارد چون اشتغال سبز توجه زیادی می شود.

تیمو ماکلا مسئول «سیترا» می گوید: «در حال حاضر بیش از چهار میلیون شغل سبز در اروپا وجود دارد، که دو برابر مشاغلی است که در صنعت خودروسازی داریم. سیر رشد شغلهای سبز سالانه هفت درصد است.»

پایان کیسه های پلاستیکی در اروپا

یک شرکت تجاری فنلاندی کیسه های پلاستیکی سازگار با محیط زیست درست کرده است. این کیسه ها از ماده جدیدی ساخته شده که متشکل از الیاف و چوب و بیوپلاستیک یا پلاستیک زیستی است.

تواماس موستونن، مدیر عامل شرکت درباره مزیت این پاکتها نسبت به کیسه های پلاستیک معمولی می گوید: «این نسل جدید کاغذ است که هم به محیط زیست آسیب نمی رساند، هم قابل بازیافت است و هم واقعا دوام دارد. به همین دلیل است که به جای پلاستیک از ماده جدیدمان استفاده می کنیم.»

فناوری ای که برای ساخت این کیسه های پلاستیکی به کار می رود با خط تولید انواع پاکت های پلاستیکی و کاغذی سازگار است. به این ترتیب منجر به اشتغالزایی هم می شود.

مدیر عامل شرکت می گوید: «شرکت ما ۱۰ کارمند دارد و هدفمان این است که ۵۰ نفر دیگر هم بزودی استخدام کنیم. ما موفق شدیم صدها شغل در شرکتهای تجاری کوچک و متوسط را که در حوزه بازیافت کیسه های پلاستیکی در سرتاسر اروپا کار می کنند، نگه داریم.»

Comment le plastique colonise les océans (et pourquoi c'est inquiétant)srouat1</a> <a href="https://t.co/oRf47DgIPQ">https://t.co/oRf47DgIPQ</a></p>&mdash; Sciences et Avenir (Sciences_Avenir) April 25, 2017

این شرکت برای توسعه، میزان سرمایه گذاری خطر پذیر را صدها هزار یورو افزایش داده است. هچنین مدیر عامل شرکت می گوید حمایتهای اتحادیه اروپا در قالب برنامه افق ۲۰۲۰ هم به رشد شرکت کمک کرده است.

وی درباره امکاناتی که برنامه افق ۲۰۲۰ در اختیار شرکت قرار داده می گوید: «به ما امکان می دهد که سریعتر رشد کنیم و مثلا در زمینه مهندسی در برنامه ریزی برای ماشین بعدی از کارشناسان بیشتری استفاده کنیم، و در عمل مقیاس شرکت را بزرگ تر کنیم. بازار بزرگتری برای ارائه محصولمان داشته باشیم و کیسه های پلاستیکی را سریعتر جایگزین کنیم.»

اتحادیه اروپا دو سال پیش دستورالعملی ارائه کرده که بر اساس آن کشورهای عضو باید میزان مصرف کیسه های پلاستیکی را کاهش بدهند. تصویب این طرح فرصتهای جدیدی در اختیار کارآفرینان قرار می دهد.

Filming euronews</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/BusinessPlanet?src=hash">#BusinessPlanet</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Greenjobs?src=hash">#Greenjobs</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Finland?src=hash">#Finland</a> <a href="https://twitter.com/PapticLtd">PapticLtdSitraFund</a> <a href="https://twitter.com/EU_Growth">EU_Growthpic.twitter.com/zjhGBO63Oj

— Serge Rombi (@SergeRombi) April 6, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین دوره جایزه رهبران و پیشگامان اروپایی برگزیدگان خود را شناخت

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند