لهستان؛ استراتژی توسعه شرکتهای نوپا در منطقه مالوپولسکا

لهستان؛ استراتژی توسعه شرکتهای نوپا در منطقه مالوپولسکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در منطقه مالوپولسکا در لهستان مقامات محلی استراتژی هایی برای توسعه شرکتهای نوپا که در حوزه فناوری های جدید کار می کنند، در نظر گرفته اند، بطوریکه شهر کراکوف در این منطقه مقصد بسیاری از کارآفرینان جوان

آگهی

در منطقه مالوپولسکا در لهستان مقامات محلی استراتژی هایی برای توسعه شرکتهای نوپا که در حوزه فناوری های جدید کار می کنند، در نظر گرفته اند، بطوریکه شهر کراکوف در این منطقه مقصد بسیاری از کارآفرینان جوان است.

  • در منطقه مالوپولسکا در لهستان بیش از ۲۷۰ مرکز تحقیقاتی فعالیت می کند
  • در این منطقه همچنین ۵۹ مرکز رشد برای حمایت از کارآفرینی در حوزه فناوری های پیشرفته وجود دارد
  • شهر کراکوف در منطقه مالوپولسکا، زادگاه ۱۶ درصد شرکتهای نوپا در لسهتان است

استارت آپ موسوم به «کنتاکت آی او»، یکی از دهها هزار شرکت نوپا در منطقه مالوپولسکا در لهستان است که بر اساس فناوری های پیشرفته به راه افتاده است. این استارت آپ در سال ۲۰۱۳ با ایده کارت رد یاب مخصوص تلفن هوشمند برای افراد نابینا شروع به کار کرد.

امروز این شرکت حوزه فعالیتش را توسعه داده و کارت موسوم به «کارت بیکن» را برای ردیابی مردم و محصولات طراحی کرده است. این کارتها در ۱۰ کشور مختلف استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت می گوید: «با استفاده از این کارت می توانید در جاهایی که سیگنال جی پی اس وجود ندارد، مثلا در بیمارستانها، مشخص کنید پزشکان یا پرستاران کجا هستند. منطقه مالوپولسکا، در لهستان منطقه ای است پر از جوانان بااستعداد. جوانانی که در دانشگاههای محلی اینجا تحصیل کرده اند.»

آنجلیکا دانشجوی رشته علوم کاربردی کامپیوتر در دانشگاه علوم و فناوری در کراکوف و کارآموز این شرکت است. او می گوید که بکارگیری فناوری های جدید در کنار دروس دانشگاهی مهم است: «ما در این شرکت به جدیدترین فناوریها، و تازه ترین تجهیزات دسترسی داریم و می توانیم آنها را بکار بگیریم. این تجربه در آینده هم بدردمان می خورد و خواهیم توانست درگیر پروژه های واقعی بشویم.»

هر ساله نزدیک به ۲۵ درصد از دانشجویانی که از ۳۱ دانشگاه منطقه مالوپولسکا فارغ التحصیل می شوند، از حمایتهای دولت محلی برخوردار می شوند. در کراکوف مراکز رشد فراوانی برای حمایت از کارآفرینان تحصیلکرده وجود دارد تا محققان جوان بتوانند خلاقیتها و طرحهایشان را به محصولات قابل ارائه در بازار تبدیل کنند. این شهر مقصد دوم کارآفرینان جوان برای ایجاد شرکتهای نوپاست.

یک از مقامات محلی می گوید: «دولت محلی سعی می کند با ایجاد زیرساختهای فنی مناسب، طی دوران تحصیل دانشجویان، از آنها حمایت کند. آنها پس از اتمام دوره دانشگاه هم می توانند از مراکز رشد فناوری های پیشرفته که برای حمایت از کارآفرینان تحصیلکرده وجود دارد، بهره ببرند.»

بازار استارت آپها و سازمانها و شرکتهای نوپای لهستانی، از رونق برخوردار است. حدود ۶۰ استارت آپ در «پارک فناوری کراکوف» در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستمهای چند رسانه ای، و بازی های ویدئویی حضور دارند. امکانات مختلفی که در اختیار این شرکتهای نوظهور قرار می گیرد، زمينه را برای ایجاد فرصتهای شغلی و حمايت از نوآوری و خلاقيت نيروهای جوان فراهم کرده است.

پارک فناروی کراکوف در فستیوال نوآوری هم شرکت می کند. فستیوال نوآوری رویدادی است که هر سال توسط مقامات محلی و با همکاری دانشگاهها، شرکتهای تجاری و مراکز پژوهشی برگزار می شود.

مدیر «پارک فناوری کراکوف» می گوید: «هدف از ترتیب دادن جشنواره نوآوری در مالوپولکسا حمایت از کسانی است که برای راه انداختن کسب و کار در حوزه فناوری ایده ای دارند. این افراد طی جشنواره کسانی را پیدا می کنند از آنها برای توسعه و تحقق ایده هایشان پشتیبانی می کنند. اگر بخواهیم شرکتهای تجاری مبتنی بر فناوری نوآورانه در اروپا کیفیت بهتری داشته باشند، باید تعداد کسانی را که می خواهند این شرکتها را توسعه دهند، بیشتر کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است