پرورش استعدادهای جوان دنیای دیجیتال برای افزایش توان رقابت شرکتهای اروپایی

پرورش استعدادهای جوان دنیای دیجیتال برای افزایش توان رقابت شرکتهای اروپایی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به بارآوردن استعدادهای دنیای دیجیتال یکی از رازهای افزایش توان رقابت شرکتهای تجاری کوچک و متوسط اروپایی است، بخصوص اینکه حدود یک سوم نیروی کار فعال در در اروپا یا مهارتهای الکترونیکی ندارند یا مهارتها

به بارآوردن استعدادهای دنیای دیجیتال یکی از رازهای افزایش توان رقابت شرکتهای تجاری کوچک و متوسط اروپایی است، بخصوص اینکه حدود یک سوم نیروی کار فعال در در اروپا یا مهارتهای الکترونیکی ندارند یا مهارتهایشان در این زمینه ضعیف است. کارآفرینان چگونه می توانند از این مهارتها به بهترین نحو بهره ببرند؟

تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به علت کمبود فارغ التحصیلان در رشته های فناوری اطلاعات و کامپیوتر، بیش از ۸۰۰ هزار شغل در اتحادیه اروپا خالی بماند. از سوی دیگر، بیش از ۳۰ درصد نیروی کار فعال در اروپا مهارتهای الکترونیکی ندارند و یا مهارتهایشان در این حوزه ضعیف است. این در حالی است که برای افزایش توان رقابت کسب و کارهای کوچک و متوسط در اروپا باید استعدادهای دنیای دیجیتال را شکوفا کرد.

هدف برنامه اروپایی موسوم به «مهارتهای الکترونیک برای یافتن حرفه» شکوفا کردن این استعدادهای جوان در دنیای دیجیتال و فناوری اطلاعات است.

لیوبومیر یانچف، اهل بلغارستان ۲۱ سال دارد و در سال گذشته در چارچوب تلاش دسته جمعی «مهارت های الکترونیکی برای یافتن حرفه» برنده جایزه بهترین استعداد جوان شد.

او مدیر شرکت تازه تأسیس ملیسا در صوفیه، پایتخت بلغارستان است. او می گوید: «وقتی هشت ساله بودم برنامه نویسی را شروع کردم. من تکواندو هم کار کردم که به من یاد داد مقاوم باشم و عرصه را خالی نکنم. پروژه “ملیسا” در مدرسه شروع شد. اما چون پدرومادرم کارآفرین هستند دیدم می توانم از این فرصت استفاده کنم و با این محصول وارد کسب و کار شوم. در عرض دو ماه “ملیسا” فروش خیلی خوبی داشت. ما الان بیش از هشت هزار سفارش از ۱۳ کشور داریم.»

«ملیسا» ابزار کوچک و بسیار هوشمندی است که امکان کنترل از راه دور دستگاه های تهویه را، از هر مارکی که باشد، فراهم می کند. لیوبومیر یانچف در این باره می گوید: « «ملیسا» ابزار هوشمندی است که می داند چطور دستگاه تهویه شما را طوری کنترل کند که مصرف انرژی بهینه شود. مصرف بهینه انرژی می تواند هزینه برق شما را ۲۵ درصد کاهش دهد.»

لیوبومیر مدتی است روی محصولی کار می کند که در پاییز آینده به بازار خواهد رفت. او توانسته است حدود ۶۰۰ هزار یورو سرمایه جذب کند که یک سومش از برنامه اتحادیه اروپا موسم به «جِرِمی» آمده است.

برنامه تلاش جمعی در ارتباط با «مهارتهای الکترونیکی برای یافتن حرفه»، سال گذشته آغاز شد و تا پایان سال ادامه داشت. وسلا کالاچوا، مسئول هماهنگ کننده این برنامه و مدیر انجمن فناوری اطلاعات در بلغارستان می گوید که برنامه «مهارتهای الکترونیک برای یافتن حرفه» از زمان شروع نتایج فوق العاده خوبی داشته است. وی می افزاید: «تاکنون بیش از ۸۰۰ رخداد با بیش از ۳۰۰هزار شرکت کننده برگزار شده است. مثلا دانش آموزان از شرکتهای مختلف دیدن می کنند، مدیران شرکتها هم به دانشگاه ها می روند و سخنرانی می کنند.»

هر سال در چارچوب این تلاش، رقابتی برگزار می شود که تمام جوانان اروپا می توانند در آن شرکت کنند. امکان شرکت جوانان در رقابت «مهارتهای الکترونیک برای یافتن حرفه» همچنان وجود دارد.

وسلا کالاچوا می گوید: «رقابت امسال سه بخش دارد: استعداد جوان دیجیتال، مربی برجسته تواناییهای دیجیتال، و نوآوری در طراحی نرم افزارکاربردی (اپلیکیشن). ثبت نام تا پایان ماه ژوئیه امکان پذیر است و تمام اطلاعات لازم را می توان روی وبسایت این برنامه پیدا کرد.»

Nice #BusinessPlanet filming in Sofia eSkills4JobsBG</a> <a href="https://twitter.com/euronewsbiz">euronewsbizpic.twitter.com/zU1SYr0YRH

— Serge Rombi (@SergeRombi) 22 avril 2016

مهارتهای کار در دنیای دیجیتال

  • بیش از نیمی از شهروندان اتحادیه اروپا یا توانایی کار با ابزار الکترونیک را ندارند یا مهارتشان در این حوزه بسیار ضعیف است
  • تمام مشاغل در حال حاضر نیاز به آشنایی اولیه و پایه ای با فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد
  • بسیاری از شرکتها اروپایی با کمبود نیروی کار ماهر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات روبرو هستند
  • هدف از برنامه تلاشهای جمعی برای ترویج «مهارتهای الکترونیک برای یافتن حرفه» بالابردن سطح آگاهی نسبت به مزایای آموزش مهارتهای دیجیتال در جامعه است

لینکهای مفید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟