جمهوری آذربایجان میزبان هفتمین مجمع جهانی ملل متحد برای ائتلاف تمدن ها

جمهوری آذربایجان میزبان هفتمین مجمع جهانی ملل متحد برای ائتلاف تمدن ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان میزبان هفتمین مجمع جهانی ملل متحد برای ائتلاف تمدن ها است. در این دوره دو هزار و پانصد نفر از مقامهای سیاسی و

آگهی

شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان میزبان هفتمین مجمع جهانی ملل متحد برای ائتلاف تمدن ها است. در این دوره دو هزار و پانصد نفر از مقامهای سیاسی و مذهبی از ۱۲۰ کشور جهان برای گفتگو و تبادل نظر درباره مسائل فرهنگی شرکت کرده اند. جهان در سالی که گذشت شاهد ادامه جنگ داخلی سوریه و نیز حمله های تروریستی در پاریس و بروکسل بود. برگزار کنندگان این مجمع بر موضوعاتی مانند مبارزه با گفتمان نفرت و افراط گرایی تاکید می کنند.

ژان پل لابورد مدیر اجرایی کمیته مبارزه با تروریسم می گوید: «گفتمان نفرت از طریق رسانه ها و اینترنت منتشر می شود. برای همین نیز ائتلاف تمدنها برای نشان دادن ناسازگاری نفرت و مذهب مهم است. نفرت ناشی از احساسات خشن است.»

فعالان مدنی و مقامهای رسمی اعتقاد دارند افرادی که از گفتمان نفرت برای پیش بردن جنگ و اشاعه اندیشه های افراطی بهره می برند از همه ابزارهای مورد نیاز برخوردار هستند. گروههای افراطی به طور چشمگیری در فیسبوک فعال هستند. فیس بوک یکی از وب سایتهایی است که بیشترین مخاطب زیر ۱۸ سال را به خود اختصاص می دهد.

جولین جرارد، محقق و مدیر مرکز بین المللی خشونت سیاسی و تحقیقات تروریسم می گوید: «گروههای تروریستی مانند داعش تصاویر و ویدئوهایی برای تبلیغ و دعوت به خشونت پخش می کنند. در این ویدئوها نحوه حمله و بمبگذاری کردن آموزش داده می شود. این تصاویر آشکارا نشان دهنده دعوت به خشونت است و باید با آن مبارزه قطعی کرد.»

از سوی دیگر برخی رسانه های سنتی با بهره بردن از گفتمان ضد مهاجرتی و ترسیم کردن چهره ای منفی از پناهجویان زمینه شکل گیری نفرت را فراهم می کنند. نصیر عبدالعزیز الناصر، نماینده عالی سازمان ملل برای ائتلاف تمدنها، چنین پدیده ای را یکی از دلایل دشواری پیش روی مهاجران برای ادغام در جامعه تازه می داند.

وی در اینباره می افزاید: «در پی بالا گرفتن موج پناهجویان از سوریه شاهد رسانه هایی هستیم که دیدی بسیار منفی به این مسئله دارند و می گویند این افراد تهدیدی برای صلح، امنیت و اقتصاد هستند. ولی همه ما می دانیم آنها قربانی استبداد هستند.»

شرکت کنندگان در این مجمع به خوبی آگاه هستند که مقابله با گفتمان نفرت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی کار آسانی نیست. برای نمونه بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون نفر هر ماه در فیس بوک فعال هستند. با اینحال به نظر شرکت کنندگان می توان با تصویب قوانینی مبنی بر ممنوعیت استفاده از چنین گفتمانی و همچنین مجبور ساختن خدمات آنلاین برای اعمال محدودیت بیشتر بر محتوای سایتها با رشد افراطی گری مقابله کرد.

کمال ایلتر محقق دانشگاه کارولینای شمالی درباره شیوه های مبارزه با افراطی گری می گوید: «هنگام بررسی گفتمان نفرت و حسابهای کاربری افرادی که چنین گفتاری را اشاعه می دهند، متوجه صفحات بی نام و نشان شدیم. بنابراین مجریان خدمات آنلاین می توانند با اعمال برخی نظارتهای سختگیرانه مانع از فعالیت این حسابهای کاربری گمنام در شبکه های اجتماعی شوند. دوم اینکه کودکان ما باید با شبکه های اجتماعی و جنبه های مثبت و منفی آن آشنا شوند.»

ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز در محل برگزاری این مجمع می گوید: «در پایان نشست این مجمع، برگزار کنندگان جزوه ای را به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی و عربی منتشر خواهند کرد. این متن در برگیرنده توصیه های واقعگرایانه درباره نحوه جلوگیری و مبارزه با رشد گفتمان نفرت و افراط گرایی در رسانه ها خواهد بود.»

مجمع جهانی ملل متحد برای ائتلاف تمدن ها در باکو نخستین همایش برای گفتگو درباره نحوه مبارزه با گفتمان نفرت و خشونت نیست. در دسامبر سال ۲۰۱۵، همایشی با همین موضوع در سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن