تضعیف شدید اقتصاد روسیه با سقوط قیمت نفت

تضعیف شدید اقتصاد روسیه با سقوط قیمت نفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بانک جهانی در گزارش خود درباره بازار نفت در سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده قیمت این ماده تقریبا در سطح فعلی آن باقی می ماند. اقتصاددانان این نهاد سطح بالای

آگهی

بانک جهانی در گزارش خود درباره بازار نفت در سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده قیمت این ماده تقریبا در سطح فعلی آن باقی می ماند. اقتصاددانان این نهاد سطح بالای عرضه نفت در بازار که موجب سقوط ۵۰ درصدی قیمت در سال گذشته و افت ۲۷ درصدی آن در ماه ژانویه شده را عامل تداوم کاهش قیمت نفت می دانند. علاوه بر بانک جهانی سازمانهای بین المللی دیگری هم پیش بینی مشابه ای دارند.

در حالی که روند نزولی قیمت نفت و مواد خام ادامه دارد، کشورهایی که اقتصادشان به این ماده وابستگی زیادی دارد میزان رشد اقتصادی خود را با کاهش ارزیابی می کنند. روسیه از جمله این کشورهاست.

حرکت چرخه های اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد. پیش از این از مشکلات مسکو برای ایجاد تعادل در برنامه بودجه سخن گفته بودیم. اما امروز کمی از مشکلات مردم این کشور بگوییم.

ابتدا تحول قیمت نفت و همراه آن سیر تحول اقتصاد روسیه طی ۱۵ سال اخیر را بررسی کنیم. در سال ۲۰۰۰ یعنی زمانی که ولادیمیر پوتین، به ریاست جمهوری روسیه رسید، قیمت هر بشکه نفت ۲۸ دلار بود. در این زمان، اقتصاد روسیه با فاصله گرفتن از بحران دهه ۹۰ میلادی رشدی معادل ۱۰ درصد داشته است.

اما در سال ۲۰۰۴ قیمت نفت افزایش ۱۰ دلاری داشته ولی رشد اقتصادی روسیه حدود ۷ درصد بوده است.

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ به یک سوم کاهش یافت. رشد اقتصاد روسیه نیز افتی معادل ۷.۸ درصد بخود دید. در زمان کاهش مجدد قیمت نفت یعنی اواسط سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی روسیه ادامه داشت اما اواخر سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که بازار نفت به قیمت سال ۲۰۰۰ نزدیک شده بود، فشار غیرقابل تحملی بر اقتصاد روسیه وارد آمد. اعمال تحریمهای کشورهای غربی پس از آغاز بحران در اوکراین با سقوط قیمت نفت همراه شده تا اقتصاد روسیه را با بحران شدیدی همراه کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رشد ۶۷ درصدی فروش املاک و مستغلات در دُبی طی یکسال گذشته

برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه «سیتی اسکیپ» در دبی همزمان با رونق بازار مسکن

دبی؛ افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه «بازار سفر عربی»