بررسی تحولات بخش انرژی در دنیا در مجمع «کازانرژی» قزاقستان

بررسی تحولات بخش انرژی در دنیا در مجمع «کازانرژی» قزاقستان
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک سالی است که بخش انرژی در تمام دنیا دوران پر شک و تردیدی را می گذراند. قیمت نفت در بازار به بیش از نصف طی یک سال گذشته کاهش یافته و به زیر رقم ۵۰

آگهی

یک سالی است که بخش انرژی در تمام دنیا دوران پر شک و تردیدی را می گذراند. قیمت نفت در بازار به بیش از نصف طی یک سال گذشته کاهش یافته و به زیر رقم ۵۰ دلار در ازای هر بشکه رفته است. عرضه بالای نفت و ضعف اقتصاد چین بر قیمت نفت تاثیر منفی داشته است. در چنین فضایی دهمین دوره مجمع «کازنرژی» (Kazenergy) درباره بازار انرژی در آستانه پایتخت کشور قزاقستان برگزار می شود.

ناتالیا مارشالکوویچ، خبرنگار اعزامی یورونیوز در گزارش خود می گوید: «زمانی که ده سال پیش پایتخت قزاقستان برای اولین بار میزبان این مجمع بود بخش انرژی پررونق بود. اما اکنون همه چیز عوض شده، قیمتها و تقاضا پایین است. در چنین وضعیتی چگونه تولیدکنندگان انرژی می توانند به حیات خود ادامه دهند؟ این سئوال را از شرکت کنندگان در این مجمع می پرسیم.»

دانیل یرگین، نویسنده آمریکایی و صاحب جایزه «پولیتزر» از جمله بزرگترین متخصصان بازار انرژی در این مجمع شرکت دارد. وی پیش بینی کرده بود قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ بسیار پایین خواهد بود. به اعتقاد او حداقل ۴ سال زمان لازم است تا قیمت نفت به سطحی برسد که برای تولیدکنندگان به صرفه باشد. کشورهای صاحب نفتخیز برنامه بودجه خود را با توجه به سناریوهای مختلف تدوین می کنند.

متیو سرگس، کارشناس، از شرکت تحقیقاتی در بخش انرژی بنام «آی اچ اس انرژی» می گوید: «انتظار می رود میزان مخارج و سرمایه گذاری بطور محسوسی تا حد ۳۰ درصد کاهش یابد. اجرای پروژه های بسیاری نیز به تعویق خواهد افتاد زیرا شرکتها پول ندارند. بنابراین آنها در صرف هزینه و پول خرج کردن بسیار محتاط خواهند بود.»

بخش نفت در قزاقستان ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تامین می کند. پنجاه درصد بودجه این کشور مربوط به این بخش است و ۶۰ درصد صادرات قزاقستان را نیز نفت تشکیل می دهد. نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان می گوید اقتصاد کشور باید خود را با قیمت نفت ۳۰ تا ۴۰ دلار در ازای هر بشکه وفق دهد.

تيمور كوليبايف، رییس این مجمع گفت: «ما می توانیم شاهد سقوط شدید قیمت نفت در بازار باشیم. اعتقاد دارم در دورانی چنین سخت تنها باید صبور بود. اگر قیمت نفت به ۳۰ دلار برای هر بشکه برسد مطمئنا تولیدکنندگان عرضه نفت در بازار را کاهش می دهند و مسلما قیمت بالا خواهد رفت.»

اما آیا تحول رادیکال بازار انرژی افزایش قیمت نفت را با محدودیت همراه خواهد کرد؟ تحقیقات شرکت نفتی بی پی نشان می دهد تا سال ۲۰۳۵ روند تقاضا برای بخش انرژی سالانه افتی معادل ۱.۴ تا ۱.۵ درصد خواهد داشت.

جرالد دیویس، رییس اجرایی شورای جهانی انرژی اعتقاد دارد نشانه های زیادی مبنی بر تغییرات اساسی در صنعت انرژی در دنیا به چشم می خورد. آقای دیویس می گوید: «احتمالا روند تقاضا کمتر از پیش بینی ها خواهد بود. اما تاثیر تدوین قواعد جدید برای تشویق به استفاده از انرژی خورشیدی و توربین های بادی بر روی صنعت برق کاملا مشهود است. کشوری مانند چین در مسیر جدیدی قرار دارد که در آن آهنگ رشد اقتصادی کندتر خواهد بود. چین کشور وسیعی است که همواره به منبع بزرگی از انرژی احتیاج دارد اما بازار نفت همیشه با مقایسه واقعیت با تحولات دنیا کار می کند.»

صنعت نفت و گاز در دنیا در برابر تغییرات وسیعی قرار دارد و مجبور است خود را با این واقعیت جدید وفق دهد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند قیمت نفت هرگز بار دیگر به رقم ۱۰۰ دلار در ازای هر بشکه نخواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است