نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط، قلب تپنده اقتصاد اروپا

نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط، قلب تپنده اقتصاد اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از سالها مبارزه با بحران اقتصادی، کسب وکارهای کوچک و متوسط اروپایی به سیاستهای نوآورانه و تخصص هوشمندانه روی آورده و راه های جدید برای دسترسی به منابع مالی یافته اند. این برنامه «اقتصاد واقعی» از ا

دو میلیون بنگاه تجاری کوچک و متوسط در اروپا مشغول کار هستند. این بنگاه ها ۸۵ درصد مشاغل اروپایی را تامین می کنند. این میزان تولید شغل، چرخ اقتصاد اروپا را به گردش در می آرود. نوآوری های این کارآفرینان یک پنجم اقتصاد دنیا را در دست اروپاییها قرار داده است، به همین دلیل هم شناخت کارکرد موتور اقتصادی این کسب و کارهای کوچک و متوسط اهمیت دارد.

شرکتهای تجاری کوچک و متوسط برای خلاقتر بودن و رشد و توسعه در آینده چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ در این گزارش «اقتصاد واقعی» به سراغ شرکتهای تولید کفش در ایتالیا می رویم تا از نزدیک با نوآوریهای این شرکتها و راهکارهایشان برای رشد و توسعه آشنا شویم.

بیشتر اقتصاد ایتالیا متکی بر شرکت های بسیار کوچک (میکرو) است. تقریبا ۸۶ درصد ایتالیایی ها در این زمینه کار می کنند. هم پیش از بحران اقتصادی و هم در حال حاضر استخدام در این بخش به میزان زیادی کاهش یافته است. این به این معنی است که ارزش افزوده ای که این شرکت ها ایجاد می کنند، در مقایسه با زمان قبل از بحران، کاهش یافته است.

شاخص اعتماد به کسب و کار بیشتر شده است، اما نرخ رشد اقتصادی در نقاط مختلف ایتالیا نامنظم است.

از سوی دیگر بین شرکت های کوچک و متوسط تحرک تازه ای به سوی نوآوری و سیاستهای نو آورانه تخصص هوشمندانه(سیاستهای نوآورانه برای استفاده موثر و کارآمد از سرمایه گذاری دولتی در بخش تحقیق) بوجود آمده است.

بخش عمده کفش هایی که برچسب «ساخت ایتالیا» را دارد از استان مارکه می آید. گردش چرخه اقتصاد این منطقه بر دوش شرکت های کوچک و متوسط است. هزاران شرکت تولید کفش در اینجا وجود دارد و بیش از ۲۸ هزار نفر هم در این بخش مشغول به کارند. این رقم معادل ۲۸ درصد کل کسانی است که در این بخش اقتصادی در ایتالیا کار می کنند.

کارخانه تولید کفشهای طبی ارتوپدی موسوم به “دوونا” در نزدیکی آنکونا، مرکز استان مارکه بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته است. کلید حل مشکلاتش روی آوردن به “تخصص هوشمندانه” بوده است.

سارا روسیگلیونی، یکی از مسئولان ارشد این شرکت می گوید: «ما روی فناوری و تحقیق سرمایه گذاری کردیم. تلاش کردیم چیزی خلق کنیم که در بازار وجود ندارد. به همین دلیل هم کفشهای تولید می کنیم که مشتری بتواند خودش اندازه آن را تعیین کند.»

برای اندازه گیری پای مشتری، از فناوری دیجیتال اسکنرهای سه بعدی استفاده می شود و مهندسان مرتبا نرم افزارهای جدیدی طراحی می کنند که سرعت گردآوری داده های لازم برای تولید را بهتر کند. همانطور که یکی از مهندسان شرکت “دوونا” می گوید، تحقیق و پژوهش در کیفیت و سرعت تولید این کفشها اهمیت دارد.

شرکتهای کوچک زیادی در ناحیه مارکه هستند که از صنعت تولید کفش حمایت می کنند، مثل شرکت “فرانچسکو مارانو” که در فاصله یک ساعتی آنکونا قرار دارد و برای شرکت “دونا” پاشنه کفش می سازد. مدیر و بنیانگذار شرکت می گوید که پس از بحران اقتصادی، شرکت روش کارش را تغییر داده است.

وی می افزاید:« با شروع بحران اقتصادی فروش ما بشدت کم شد. در گذشته، میزان فروش سالانه ما معادل دو میلیون یورو بود. حالا درآمدمان به ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار یورو در سال کاهش یافته است. بنابراین نمی توانم بگویم که بحران را پشت سر گذاشته ایم. قبلا همه مواد مورد نیاز را خودمان تولید می کردیم. اما حالا بخشی از کار را به کارگاه های کوچک دیگر می سپاریم.»

برای تشویق کسب و کارهای کوچک و متوسط اروپایی به نوآوری، اتحادیه اروپا اینک صندوق اعتباری ۵۷ میلیارد یورویی ایجاد کرده است که این نوع شرکت ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به آن دسترسی خواهند داشت. با این تغییرِ ذهنیت نسبت به بنگاه های کوچک و متوسط، فرانچسکو امکان خواهد یافت به زودی کفشهای ساخت خودش را به بازار عرضه کند.

“اما مارچگالیا” رئیس سازمان «بیزنس یوروپ» و یکی از دو مدیر ارشد گروه “مارچگالیا” به خوبی با چالشهای شرکتهای اروپایی آشناست. با وی درباره چالشهای شرکتهای کوچک و متوسط اروپایی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: در دو سال گذشته شاهد بوده ایم که بنگاه های کوچک و متوسط راه کارشان را تغییر داده اند؟ آیا نوآوری در این شرکتها بیشتر شده است؟ آیا این شرکت ها از سیاستهای “تخصص هوشمندانه” استفاده می کنند؟

اما مارچگالیا: «بحران اقتصادی برای بنگاه های کوچک و متوسط وضع بسیار سختی را به وجود آورد که نسبت به وضعیتی که برای شرکت های بزرگ پیش آمد، سختتر بود. چیزی که من در سطح اقتصاد اروپا می بینم، این است که نوآوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشتر شده است. این شرکتها سراغ کالاهایی می روند که ارزش افزوده بیشتری دارد. بحران اقتصادی این شرکت ها را وادار کرد، بهتر کار کنند، نوآوری داشته باشند ، به صادرات رو بیاورند، خلاصه خلاقتر باشند. هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود چون وضعیت هنوز در اروپا و به خصوص جنوب اروپا برای شرکتهای کوچک و متوسط چندان خوب نیست. اما می بینم که بعضی چیزها بهتر می شود.»

یورونیوز: بزرگ ترین چالش در حال حاضر چیست؟

اما مارچگالیا: «وقتی بحران شدید بود بیشتر شرکت ها در گیر این بودند که چگونه خودشان را حفظ کنند؟ اما رشد اقتصادی از سر گرفته شده است. بنابراین دستکم بخشی از بنگاه های کوچک و متوسط دیدگاه شان را تغییر می دهند و به این فکر می کنند که چه نوآوری هایی ممکن است.»

یورونیوز: آیا همه باید سراغ تخصص هوشمندانه بروند؟

اما مارچگالیا: «من چنین وجه تمایزی بین شرکتهای فناوری عالی و شرکت های سنتی نمی بینم. چنین تقسیم بندی ای مطرح نیست و هر شرکت باید نوآوری بیشتری وارد کارهایش کند و خلاق تر باشد، و سهم پژوهش در کارش را افزایش دهد.»

دگرگونی منابع مالی در دسترس بنگاه های متوسط و کوچک در اتحادیه اروپا

یکی دیگر از چالشهای پیش روی کسب و کارهای کوچک و متوسط طی بحران اقتصادی، دسترسی به منابع مالی بود. شرکتهای کوچک و متوسط در اروپا برای ادامه فعالیت نیاز به وام دارند. اما تمایل بانکها به دادن وام کم تر شده است. در این زمینه هم، از زمان بحران اقتصادی تا کنون تغییراتی رخ داده است و منابع مالی شکل تازه ای به خود گرفته اند. مدیر مرکز پژوهش های اقتصادی SRM می گوید که چرا شرکتهای کوچک و متوسط حالا برای تامین نیازهای مالی خود، سراغ مراکز دیگری به غیر از بانک ها می روند.

ماسیمو دئاندریس، مدیر مرکز پژوهش های اقتصادی SRM می گوید: «سهم وام در سرمایه شرکت های کوچک و متوسط ایتالیایی بیشتر از بقیه کشورهای اروپایی ست. در ایتالیا این نسبت ۴۵ درصد است، در حالی که در فرانسه و آلمان حدود ۱۹ درصد است. وام را معمولا بانک ها تأمین می کنند و در کل ۶۹ درصد منابع مالی از بانک ها می آید.»

این وابستگی باعث شد خیلی از شرکت ها ورشکسته شوند. بنگاههای کوچک و متوسط برای تأمین نیازهای مالی شان به صدور اوراق قرضه روی آورده اند. به این صورت، این شرکتها می توانند از سرمایه گذاران کوچک وام بگیرند، یا اینکه سرمایه گذاران در بازار سهام، یا “فرشتگان تجارت” را ترغیب کنند بخشی از سهام شرکت شان را بخرند.

ایتالیا به همراه کشورهای دیگر اروپایی مثل یونان، هلند و اسپانیا مسیرهای سرگیجه آور مشابهی را طی می کنند. در کل اروپا تلاش می شود دسترسی به منابع مالی آسان تر شود. اما واقعیت چیست؟

داریو اسکاناپی یچو، نایب رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا می گوید: «یکی از چالشهای فعلی برای اروپا این است که سرمایه گذاران را به سوی اقتصاد واقعی هدایت کند. می دانیم که پول نقد فراوان وجود دارد. مهم این است که این پول های نقد را به سوی سرمایه گذاری تولیدی هدایت کنیم. نیاز به قوانین خوب و تثبیت شده داریم. برای نمونه سرمایه گذاران خصوصی می خواهند بدانند برای ایجاد زیر ساختارها چه برنامه ای وجود دارد و هزینه ها چیست. بنابراین مهم است دولتها دست به چنان اصلاحات ساختاری در قوانین شان بزنند که چنین اطلاعات قطعی ای را تضمین کند.»

ارتباط و وابستگی بین شرکتهای کوچک و متوسط افزایش یافته است. این شرکتها هر چه بیشتر جهانی شده اند اما وضعیت دسترسی به وام و اعتبار هم دگرگون شده، و این هر دو باعث شده که فرصت پیشرفت و رشد برای بنگاههای کوچک و متوسط بیشتر شود.

یورونیوز: خانم اما مارچگالیا، فرشته های تجاری و سرمایه گذاران خصوصی و شکار موقعیت های سرمایه گذاری، آیا واقعا می شود گفت که اروپا برای این نوع سرمایه گذاری جای مناسبی است؟

اما مارچگالیا: «مشکلات فرهنگی هنوز هست. برخی از شرکتها متعلق به خانواده ها هستند که نمی خواهند درِ شرکت شان را به روی سرمایه گذاران جدید باز کنند. اما باید یاد بگیریم در چنین محیط جدیدی کار کنیم، و باید به بنگاه های کوچک و متوسط بگوییم که نمی توان فقط با وامهای بانکی روزگار گذراند. باید پذیرای سهام، سرمایه گذار و فرشته تجارت هم شد. اگر وضعیت اروپا را با آمریکا مقایسه کنیم، می بینیم که شکاف بزرگی وجود دارد و هنوز در جایگاه مناسبی نیستیم. این درک نه تنها برای بنگاه های کوچک و متوسط بلکه برای شرکتهای بزرگ هم لازم است. از نظر قوانین نیز شکافی وجود دارد، بوروکراسی زیاد است و باید این وضع را هم تغییر داد.»

یورونیوز: کمبود ها کجاست؟

اما مارچگالیا: «چند ماه پیش خیلیها می گفتند که نباید سراغ اروپا رفت، اما حالا می بینید که وضعیت اروپای قدیمی که مشکلات زیادی هم دارد در مقایسه با کشورهای بریک BRIC، از جمله روسیه و برزیل و چین باثبات تر است. چون در اروپا شالوده مستحکمی داریم و وقتی به روند اوضاع جهان نگاه کنید می بینید که هنوز اروپا برای سرمایه گذاری جای مناسبی است. البته لازم است قوانینی که دولت ها وضع می کنند روشن و بدون ابهام باشد. اما از سوی دیگر وضعیت تجارت شرکت ها هم باید بازتر و شفاف تر شود.»

یورونیوز: فکر می کنید که اتکا به آن بخش از اقتصاد که بیرون از بانک هاست، بیش از حد است؟ آیا برای راه انداختن کسب و کار حتما نیاز داریم سراغ سرمایه گذاران خصوصی برویم؟

اما مارچگالیا: «با قوانین جدید بازل ۲ و ۳ در نظام بانکداری فکر می کنم. وام دادن به بنگاه های کوچک و متوسط برای بانک ها مشکل تر شود. بنابراین به نظرم، دسترسی به بازار سهام و بازارهای سرمایه ضروری است. باید خودمان را برای این تغییر آماده کنیم. در اروپا مشکلات زیادی وجود دارد اما هنوز وضعیت بازرگانی در اروپا باثبات است. الان زمانیست که باید سرمایه گذاری و نوآوری کرد.هنوز اقتصاد اروپا قوی است و نقش مهمی در اقتصاد دنیا بازی می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟