سنگال: تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد در حال ظهور تبدیل می شویم

سنگال: تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد در حال ظهور تبدیل می شویم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داکار، پایتخت سنگال با توسعه سریع چهره ای نو بخود می گیرد. زیرساخت ها دگرگون و پروژه های جدید تکمیل می شوند. سنگال مصمم است تا سال ۲۰۳۵ میلادی به

آگهی

داکار، پایتخت سنگال با توسعه سریع چهره ای نو بخود می گیرد. زیرساخت ها دگرگون و پروژه های جدید تکمیل می شوند. سنگال مصمم است تا سال ۲۰۳۵ میلادی به اقتصاد در حال ظهور تبدیل شود.

بلندپروازی سنگال تبدیل شدن به قطبی اقتصادی در بین کشورهای غرب آفریقاست، منطقه ای با ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت. برای این کار ساز و کار تجارت باید بهبود یابد و مراحل اداری تسهیل و هزینه سرمایه گذاران کم گردد. برای این کار سنگال باید رقابتی تر شود.

یکی از استراتژی های سنگال برای توسعه، ساخت و توسعه دیامینیادیو، پروژه ای شهری، در ۳۰ کیلومتری جنوب داکار است.

این پروژه ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد، پروژه ای عظیم شامل دانشگاه ها، بیمارستان ها و ادارات؛ شهری جدید با مراکز و سازمان هایی بوسعت ۳ هزار هکتار.

دلفین گناسادیا، مدیر پروژه از گروه گراتان می گوید:«در عرض سه سال در اینجا ۳ هزار واحد خانه احداث می شود با ۱۵ هزار نفر سکنه و فروشگاه ها و ادارات. »

دیامینیادیو، مرکز کنفرانس بین المللی سنگال را در خود جای می دهد. فرودگاه بلیز دیاگان در نزدیکی آن سال آتی تکمیل می شود که با ترن سریع السیر و بزرگراه به داکار متصل خواهد شد. ۲۵ کیلومتر از این بزرگراه تکمیل شده است.

این بزرگراه اولین جاده عوارض دار غرب آفریقاست و با مشارکت دولت و بخش خصوصی توسط شرکتی فرانسوی احداث شده است، روندی که دولت می خواهد در پروژه های مناطق دیگر نیز از آن بهره بگیرد.

جرارد سناک، مدیر عامل افیاژ سنگال می گوید:«با نگاهی به نقشه آفریقا در می یابید که سنگال تنها ۴ تا ۵ ساعت پرواز از اروپا و آمریکا، ۵ تا ۶ ساعت از آمریکای جنوبی و ۶ تا ۷ ساعت پرواز از آسیا فاصله دارد. سنگال نقطه تلاقی قاره ها و داکار دروازۀ ورود به آفریقاست.»

دیامینیادیو شرکت های چندملیتی را بخود جلب می کند. دومین محل استقرار پنجمین شرکت خدمات رایانه ای پس از مراکش در اینجا خواهد بود.

ممدئو اِندویه، مدیر پروژه آتوس می پرسد:«چرا سنگال؟ بدلیل چهار مزیت؛ ثبات سیاسی که برای سرمایه گذاران حیاتی است، مهندسین آموزش دیدۀ سنگالی، زیرساخت های خوب، ارتباطات و هزینه تولید که پایین تر از بسیاری از کشورهاست.»

سنگال همچنین در پی توسعه خطوط برق رسانی و کاهش قیمت الکتریسته و تنوع بخشی به منابع انرژی خود است. برای شرکت های کوچک و متوسط امتیازاتی در نظر گرفته شده که کارساز است و تاثیر خود را نشان می هد.

مونتاگا سی، مدیر عامل اپیکس می گوید:«در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد سریع ترین رشد در ثبت شرکت های جدید در پانزده سال اخیر بوده ایم. این میزان در خصوص شرکت های خارجی در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی هشت درصد بوده است.»

سنگال به سرمایه گذاران اطمینان می بخشد. برای مثال وعده می دهد دعوی حقوقی هیچ شرکت تجاری بیش از ۹۰ روز طول نخواهد کشید.

نقطه قوت دیگر اصلاحات است. بنا به آمار «دوینگ بزینس» سنگال جزو پنج کشوری است که بیشترین میزان اصلاحات را دارد. صاحب مسکن و ملک شدن نیز آسانتر شده است.

احمد تیدیانه با، مدیر عامل سازمان جمع آوری مالیات می گوید:«هزینه تمبرها از ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۵ درصد کاهش یافته و خرید مسکن و ملک ساده تر شده است و با طرح جدید مدارک شما در عرض ۷۲ ساعت در دستتان قرار می گیرد.»

پیش از این که داکار را ترک کنیم به سراغ یک دانشکده بازرگانی رفتیم، جایی که در طول ۲۰ سال اخیر ۱۲ هزار جوان از ۳۰ کشور جهان از آن فارغ التحصیل شده اند.

این دانشجویان شرکت های خود را راه می اندازند و از امتیازات و فرصت های موجود در سنگال بهره می جویند. یکی از دانشجویان وارد کار بسته بندی میوه در مناطق روستایی سنگال شده است.

خدیدیائاتو دیوپ، از دانشجویان دانشگده آی اس ام می گوید:«پتانسیل بازار مناطق روستایی سنگال بالاست. گروهی از زنان را گردهم می آوریم و در کار بسته بندی و تولید به آنها کمک می کنیم تا محصولات خود را از طریق وب سایت ما به بازار عرضه کنند.»

آگهی

سنگال از چالش های پیش روی خود آگاه است. اما در عین حال به کارت های برنده ای که هم در دست دارد باور دارد و مطمئن است که با انجام اصلاحات می تواند یکبار و برای همیشه به بازیگری اصلی در قاره آفریقا تبدیل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن