چشم انداز اقتصادی کشورهای فرانسوی زبان آفریقا

چشم انداز اقتصادی کشورهای فرانسوی زبان آفریقا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی فرانسوی زبان ها، تا سال ۲۰۶۰ میلادی، ۷۶۰ میلیون نفر به زبان فرانسوی صحبت خواهند کرد در حالی که جمعیت فرانسوی زبانها در حال حاضر ۲۲۰ میلیون نفر است.

هشتاد و پنج درصد این افراد در قاره آفریقا زندگی خواهند کرد. قاره آفریقا در آینده به نخستین مرکز تبادل اقتصادی تبدیل خواهد شد. با این چشم انداز چه استراتژی هایی برای آماده سازی و کمک به جوانان برای این شرایط نوظهور در پیش گرفته شده است؟ این پرسشی است که یورونیوز با رهبران سیاسی و اقتصادی که در داکار پایتخت سنگال در انجمن اقتصادی فرانسوی زبانان گرد آمده اند، در میان گذاشته ایم.

به گفته ماکی سال رئیس جمهوری سنگال، حوزه فرانسوی زبانان آفریقا نیروی اقتصادیی است که ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۴ درصد منابع طبیعی و۲۰ درصد تجارت جهانی را در بر میگرد. مبادلات تجاری میان سی کشور فرانسوی زبان ۶ درصد متوسط ثروت سرانه این کشورها و ۰.۲ درصد میزان اشتغال را شامل می شود.

با این حال و ضمن فراموش نکردن مشکلات، دلایل زیادی برای خوشبینی وجود دارد. باید به یاد داشت که کیفیت پایین آموزش در آفریقا چشم انداز پیشرفت در این کشورها را بویژه در زمینه زیر ساختها تضعیف کرده است. آفریقا تقریبا شبکه راه آهنی معادل راه آهن هند را دارد، در حالی که افریقا سرزمینی ده برابر هند است.

ژان لویی اکرا، مدیر عامل بانک صادرات واردات آفریقا در مصر می گوید: «تعجب آور نیست که جوانان آفریقایی تشنه دانش و آگاهیی هستند که ما برای آینده آنها در نظر داریم. باید به مرحله ای قدم گذاشت که هر کسی تلاش کند کارفرمای خودش باشد، بخاطر اینکه آفریقا از نظر رشد جمعیت و فعالیت های اقتصادی بسرعت در حال رشد است. بنابراین بسیار مهم است که روحیه کارآفرینی در میان جوانان تقویت شود. این کار صرفا وظیفه دولتها نیست، بلکه وظیفه همه ماست بخاطر اینکه تقویت روحیه کارافرینی یک ارزش فرهنگی است.»

از سوی دیگر ژان ژک بویا، وزیر زیرساخت های شغلی کشور کنگو که در این اجلاس شرکت کرده می گوید: «بزرگترین پتانسیل منطقه ما و خصوصا در منطقه فرانسوی زبان آفریقا، جوانان هستند. بیش از ۶۰ درصد جمعیت کمتر از سی سال سن دارند. این یک ثروت ارزشمند است و می تواند ثروت بزرگتری تولید کند اگر با آموزش مهارتهای مناسب همراه شود تا هر کسی بتواند در توسعه کشور سهیم شود. این چیزی است که با زیرساخت های مناسب اتفاق خواهد افتاد.»

عنصر دیگر برای بهینه سازی، ادغام سیستم مالی و بانکداری کشورهای فرانسوی زبان است. افراد بسیار کمی در کشورهای فرانسوی زبان حساب بانکی دارند و آنچه مورد نیاز است ایجاد نظارت بانکی متمرکز بهمراه یک چهارچوب قانونی مشترک در این کشورهاست.

موتاگا سی، مدیرعامل اپیکس می گوید: «امروز می توان در سنگال یک شرکت را با یکصد هزار فرانک آفریقا راه اندازی کرد، یعنی با یکصد هزار فرانک به جای یک میلیون فرانک. این فرصت خوبی به جوانان می دهد تا پروژه ها و شرکت هایشان را راه بیاندازند. پروژه ما این است که دست به اصلاحاتی بزنیم که جوانان بتوانند پروژه ها و شرکت هایشان را براحتی راه انداز کنند و از سوی دیگر به دوره های آموزشی مناسب دسترسی داشته باشند تا بتوانند خود را با نیازهای سرمایه گذاریشان تطبیق دهند و دیگر اینکه با محلی سازی پروژه ها شغل ایجاد کنند.»

اولین تال از اکوبانک سنگال می گوید: «همه کشورها باید وظایفشان را انجام دهند، دولت ها باید تصمیم بگیرند که چطور جوانان را آموزش و جهت بدهند تا قدرت آن را پیدا کنند که وارد گفتگو و مذاکره واقعی با بخش بانکی شوند. حقیقت این است که نسل ما قبول کرده که همواره منتظر بماند و نتیجه را نبیند اما این روند برای نسل آینده قابل قبول نخواهد بود. فرزندان ما خواهان سرزمین موعودند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن