گسترش انرژی های تجدید پذیر بوسیله نسل جدیدی از تعاونی ها

گسترش انرژی های تجدید پذیر بوسیله نسل جدیدی از تعاونی ها
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نسل کاملا جدیدی از تعاونی ها که هدفشان تسهیل تحول در منابع انرژی است. این تعاونی ها همچنین سازمان هایی با مدل کسب و کار بسیار کارآمد هستند. این موضوع را از بلژیک در این برنامه «دنیای تجارت» بررسی کرده ایم.

هدف اتحادیه اروپا استفاده ۲۰ درصدی از انرژی های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۰میلادی است.

در بلژیک به مرکز نسل کاملا جدیدی از تعاونی هایی آمده ایم که هدفشان سرعت بخشیدن به تحول در منابع انرژی است. همچنین خواهید دید که این تعاونی ها سازمان های بسیار کارآمدی هستند.

از قدرت باد تا بیوگاز و انرژی خورشیدی. اکو پاور(EcoPower) یک تعاونی بلژیکی و یکی از موسسان اصلی رسکوپ (REScoop)، شبکه اروپایی تعاونی های منابع انرژی های تجدیدپذیر است. برق تولیدی این تعاونی که به قیمت تمام شده به فروش می رسد، ۱.۵ درصد از بازار را در منطقه فلاندرتامین می کند. این تعاونی در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده و اکنون ۲۵ کارمند تمام وقت دارد.

دیرک ونسنتجان، مدیر رسکو می گوید: «اکو پاور با تعداد کمی که دور یک میز آشپزخانه جا می شدند، تاسیس شد اما حالا ما ۵۰ هزار عضو داریم. حقوق صاحبان سهام شرکت ما اکنون ۵۰ میلیون یورو و گردش مالی مان ۲۵ میلیون یورو در سال است.»

در حال حاضر فدراسیون اروپایی تعاونی های منابع انرژی های تجدید پذیر حدود ۳۰۰۰ تعاونی فعال دارد که با هم کار می کنند مخصوصا هنگامی که آنها در جستجوی منابع مالی هستند.

دیرک ونسنتجان می افزاید: «یک توربین بادی ۳ میلیون یورو هزینه دارد. می بینید که فراهم کردن این مبلغ برای یک گروه کوچک دشوار است. به همین خاطر تعاونی های بزرگتر به کسانی که تازه شروع کرده اند با پیشنهاد ضمانت بانکی یا وام کمک می کنند.»

کمک های متقابل، همبستگی و دقت ویژه در تخصیص بازارها. اینها اصول تعاونی هایی است که کارشان تولید و عرضه انرژی های تجدید پذیر است. سود بدست آمده یا مجددا سرمایه گذاری و یا در قالب سود سهام و یا تخفیف توزیع می شود. طرز فکری در این شرکت وجود دارد که هنگام تصمیم گیرهای مهم پدیدار می شود.

بنجامین هایبرچت، کارشناس اقتصاد اجتماعی می گوید: «مثلا، اگر یک کشاورز زمینش را به یک شرکت برای نصب توربین بادی بدهد، کشاورز همسایه نمی تواند این کار را به دلیل رعایت حداقل
فاصله بین دکل ها انجام دهد. و به همین خاطر تنها کشاور اولی می تواند سود ببرد. در حالی که در سیستم تعاونی، تصمیم گیری جمعی است و سود مجددا در مجموعه سرمایه گذاری می شود و این شیوه به نفع همه شهروندان است.»

فدراسیون اروپایی تعاونی های منابع انرژی های تجدید پذیر، سیستمی را با هدف کمک و حمایت از تاسیس تعاونی های جدید ایجاد کرده است.

بنجامین هایبرچت می افزاید: «از طریق مجموعه ای از مربیان و از طریق به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها، راهنما ها از توسعه ابتکارهای جدید حمایت می کنند و می بینیم که به لطف فدراسیون این صنعت حرفه ای تر شده است.»

دیرک ونسنتجان درباره کلیدی های موفقیت در این صنعت می گوید: «از نظر من، کلید موفقیت برای تعاونی های انرژی های تجدید پذیر به توانایی شان برای تشکیل یک گروه از شهروندان لایق بستگی دارد که قادر به مدیریت بخش های فنی، مالی و اجتماعی تعاونی هایشان باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟