مشکلات پیشبرد اصلاحات ساختاری در اسپانیا و پرتغال

مشکلات پیشبرد اصلاحات ساختاری در اسپانیا و پرتغال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اجرای اصلاحات ساختاری کار ساده ای نیست. بسیاری از ما خود می پرسیم که نتایج این اصلاحات رنج آور چیست. در این برنامه اقتصاد واقعی تاثیرات اقتصاد اقعی را در اسپانیا و پرتغال بررسی می کنیم. اما این اصلاحات به چه معنی است؟

اصلاحات ساختاری به زبان ساده

روزی، روزگاری کشوری بود که شهروندانش متوجه شدند که بیکار مانده اند، تورم رو به افزایش است و هزینه های دولت هم زیاد شده است. برای حل این مشکل کشور می بایست بازار تولیدات و بازار کارش را اصلاح می کرد. اما این اصلاحات به این معنی بود که بودجه های عمومی باید به میزان قابل توجهی کاهش و مالیاتها افزایش می یافت و خیلی از شرکت ها خصوصی می شدند.

لازم بود قوانین استخدام هم انعطاف پذیر شود و قوانین بازار کار تغییر داده شود و برخی مزایا و یارانه ها نیز حذف شود. سختی هایی که این اصلاحات به همراه داشته، باعث شد که شهروندان از خود بپرسند که آیا می توان به آینده ای بهتر امیدوار بود؟ اما انجام اصلاحات به زمان نیاز دارد.

با حذف مقررات دست و پاگیر، رقابت بیشتر شد و سرمایه گذاری افزایش پیدا کرد. در نتیجه اشتغال ایجاد شد و اقتصاد شروع به رشد کرد. اصلاحات، عدم توازن در اقتصاد را از بین برد اما هر کشور خودش باید دریابد که چه مدل اصلاحاتی برای کشورش نتایج بهتری در بر دارد.

ایرلند با این اصلاحات توانست از بحران ورشکستگی بیرون بیاید. اسپانیا برنامه های مربوط بخش مالی را به انجام رسانده است. در قبرس و یونان نشانه های بهبود اوضاع اقتصادی دیده می شود.

اصلاحات ساختاری در پرتغال

اصلاحات ساختاری در پرتغال بروی هزینه های عمومی متمرکز است. این اصلاحات واکنشهای منفی بدنبال داشته است. پرتغال مجموعه ای از اصلاحات ساختاری را آغاز کرده است، اما بنا بر آخرین توصیه های کمیسیون اروپا حوزه ای که در این کشور باید دستخوش تغییرات شود، وسیع است. پس از اصلاحات اعمال شده در بازار کار، اصلاحات حوزه مدیریت عمومی به بحثها و منازعاتی در این پرتغال دامن زد.

پرتغال ماه مه گذشته، به کمک بسته نجات مالی ۷۸ میلیارد یورویی (نهادهای اروپایی) در عرض سه سال، از برنامه نجات مالی خارج شد. اما این برنامه، بدهی های دولتی را در شرایط بدی قرار داده است. گرچه بازگشت بازار مالی دلگرم کننده است، اما بهره پایین اوراق قرضه دولتی سبب شده است که اقتصاد کشور در سه ماه اول سال دچار رکود شود.

در نتیجه، پیشبرد اصلاحات برای رشد اقتصادی ضروری است. به گفته کارآفرینان، انجام اصلاحات مالیاتی و اصلاحات در دولت اجتناب ناپذیراست.

یکی دیگر از اهداف پرتغال برای رسیدن به رشد اقتصادی، همانند سایر کشورهای اروپایی افزایش رقابت در بازار خدمات است. برای رسیدن به نتایج واقعی، تداوم سیاست ها و اصلاحات، نیازی اساسی است.

اصلاحات ساختاری در اسپانیا

سال گذشته بحران اقتصادی اسپانیا به پایان رسید. نرخ بیکاری هنوز بالاست. این احتمال هست که وضعیت بد کسری بودجه تا سال ۲۰۱۶ اصلاح شود. بنابراین شِمای کلی اقتصادی بهتر شده، اما وقتی به جزئیات نگاه می کنیم می بینیم که اراده ای برای اِعمال اصلاحات در بازار کار وجود ندارد و در نتیجه فقر و محرومیت رو به افزایش است.

آغاز اصلاحات ساختاری در اسپانیا، برای کشوری که با بحران بدهی ها دست و پنجه نرم می کند، اعتبار به همراه داشت. گرچه اصلاحات کار در اینجا شدیداً مناقشه بر انگیز بوده است. اما از دو سال پیش و همزمان با آغاز این اصلاحات، تعداد بیکاران افزایش داشته است. بطوریکه سال گذشته تعداد بیکاران به حدود ۶ میلیون نفر رسید. این رقم هم اکنون در حال کاهش است.

در ژانویه سال ۲۰۱۲، یک ماه قبل از آغاز اصلاحات کار، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفردر اسپانیا بدون شغل بودند. در آوریل سال ۲۰۱۳ این میزان از مرز شش میلیون نفر گذشت. امسال این تعداد کاهش یافته و به حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟