شکوفایی اقتصادی با شرکت های کوچک در لتونی

شکوفایی اقتصادی با شرکت های کوچک در لتونی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سالهای اخیر، تشکیل شرکت های کوچک در ریگا پایتخت لتونی افزایش یافته است. نخست به این دلیل که تشکیل یک شرکت کوچک بسیار ساده است و دیگر اینکه شرکت های کوچک و متوسط، موتور رشد اقتصادی هستند.

در ریگا، محصولات آرایشی طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخته می شود. کاری موفق، که از سه سال پیش بوسیله یک شرکت کوچک با گردش مالی سالانه ۲۵۰۰۰ یورو، آغاز شده است. گردش مالییی که امسال باید به ۲۵۰ هزار یورو برسد.

آگاتا کانسا، مدیر عامل شرکت لوازم آرایشی کیوی می گوید: «ما با دو نفر کارمند و در یک مکان کوچک با تولید ۶ محصول شروع کردیم و اکنون ۱۲ نفر هستیم. در حال حاضر بیش از ۳۰ محصول تولید و به ۱۴ کشور صادر می کنیم.»

آگاتا و همکارانش، به منظور توسعه محصولاتشان، خط تولید محصولات ارگانیک را برای مصرف کنندگان حرفه ای راه اندازه کرده اند که نتیجه بسیار خوبی داشته است.

آگاتا می افزاید: «برای شرکت های کوچک، سیاست های مالیاتی خیلی جذاب اند. شما باید تنها ۹ درصد از گردش مالی تان را مالیات بدهید. دومین موضوع جالب سیستم حسابداری بسیار ساده است که خودتان هم می توانید انجامش بدهید.»

کمک به ایجاد شرکت های کوچک بوسیله اتاق صنعت و بازرگانی لتونی انجام می شود. این ابتکار در سال ۲۰۱۳ «جایزه ترویج شرکت های اروپایی» را دریافت کرده است.

ژانیس ایندزینس، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی لتونی می گوید، شروع کار تجاری با یک شرکت کوچک تا حد زیادی مراحل اداری را آسان می کند. ایده «ابتدا به کوچک فکر کن»، ایده ای است که سه سال پیش، زمانی که لتونی بشدت تحت تاثیر بحران اقتصادی بود، متولد شد.»

ژانیس ایندزینس، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی لتونی می گوید: «در کانون بحران اقتصادی لتونی، شرایط با توجه به ۱۷ درصد بیکاری در کشور سخت بود. در این شرایط نخست وزیر ازاتاق بازرگانی پرسید: چطور می توان این وضعیت را تغییر دهیم؟ پاسخ ما این بود که باید سیستم حمایتی از شرکت های کوچک را ایجاد کنیم تا افراد بیکار بتوانند برای خودشان شغل ایجاد کنند.»

این سیستم به طراحان شرکت های کوچک اجازه می دهد که برای اجرای کسب و کارشان و دسترسی به اعتبارات خرد مالی، مشاوره دریافت کنند. این ابتکار امروزه خلاقانه ترین و الهام بخش ترین ابتکار در اروپا نام گرفته است.

ژنیس ایندزینس می افزاید: «امروز بعد از سه سال، می توانیم بر سه موضوع تاکید کنیم: ۳۰ هزار شرکت کوچک جدید که در لتونی فعالند، ۵۳ هزار شغل جدید که این شرکت ها ایجاد کرده اند و ۴۰ میلیون یورو درآمد مالیاتی دولت از این شرکت های کوچک.»

آگاتا کانسا، مدیر عامل شرکت لوازم آرایشی «کیوی» می گوید: «کسب و کارتان را قدم به قدم توسعه دهید. در سال اول، سودتان را مجددا در کارتان سرمایه گذاری کنید. این کار سودتان را افزایش می دهد. این ایده تجاری من است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟