آفریقا، قاره در حال توسعه

آفریقا، قاره در حال توسعه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

طبق آمار سازمان ملل نرخ رشد اقتصادی اغلب کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۴، از میانگین این میزان در سراسر جهان بالاتر خواهد بود. با این حال تناقض ها همچنان پابرجاست. مثال مشهود آن کشورهای در حال توسعه چون نیجریه، گینه استوایی که میزان سود ناخالص داخلیشان از دیگر کشورهای آفریقایی بالاتر است، با این وجود مقامی بهتر از ۱۳۶ امین در جهان ندارند. دلیل آن چیست؟ دراینباره از تجار و سیاستمداران حاضر در مالابو گینه استوایی پرسیدیم.

مایکل لاماسوالا بازرگانی است که بین لندن و زامبیا به تجارت مشغول است.

وی می گوید: “ وقتی به کشورهای اروپایی نگاه می کنید، می بینیم که اروپاییها همواره رویاهایشان را در مسیرتاریخ طولانیشان به واقعیت بدل کردند. در افریقا این موضوع خصوصا از زمان استعمار تا امروز سرعت گرفته است و یشرفت زیادی داشته است. به عنوان مثال در کشوری چون گینه استوایی و نیجریه، دولتها سرمایه گذاران خارجی را تشویق کرده و کمک می کنند تا آنجا که امکان دارد شهروندان زندگی بهتری و امنتری داشته باشند. با وجود منابع فراوان معدنی و ثروت های بی پایانی که در آفریقا وجود دارد بسیاری از سرمایه گذاران به این قاره می آیند. ورود سرمایه ها بیشتر به ارتقای علم و فرهنگ کمک می کند.”

البته نباید فراموش کرد که عقب ماندگی کشورهای آفریقایی در زمینه اقتصادی بواسطه حکومتهای مستبدی است که همچنان در این قاره تعدادشان از انگشتان دست فراتر می رود. به عنوان مثال در همین گینه استوایی درست است که میزان رشد اقتصادی افزایش فوق العاده ای در سالهای اخیر داشته است اما بیش از نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند. مساله ای که چندان مانع سرمایه گذاران خارجی نشده است. سرمایه گذارانی چون میشل کارلسون مدیر عامل بخش تجاری نزدک که می گویند آفریقا بهترین جا برای سرمایه گذاری است.

میشل کارلسون می گوید: “پیامی که از سوی دولتها دریافت می کنیم کاملا مثبت است. پس از این کنفر
انس فوق العاده اطمینان داریم که گام مهمی که برای سرمایه گذاری در آفریقا برداشته ایم، کار درستی بوده است. در این مورد باید البته کاملا خیال کسانی را که برای سرمایه گذاری های زودگذر وسودآوری کلان به اینجا می آیند راحت کنم که آفریقا جای آنها نیست. اما سرمایه گذارانی که بصورت جدی یرای سرمایه گذاری به اینجا می آیند، آنهایی که خواهان توسعه بازار فروششان هستند و به توسعه کشور کمک می کنند؛ باید به آفریقا بیایند و می توان گفت که آفریقا مکانی مناسب برای آنهاست.”

گینه استوایی یکی از فقیرترین کشورهای قاره سیاه در دهه ۶۰ و هفتاد میلادی، امروز بدل به سومین صادر کننده نفت خام آفریقا پس از نیجریه و آنگولاست. به گفته سازمان جهانی بهداشت، بهداشت عمومی در این کشور پیشرفت داشته است. هر چند که، تئودور اوبیانگ انگوئا که از سال ۱۹۷۹ با کودتا در این کشور به قدرت رسید همچنان کنترل این کشور آفریقایی را در دست دارد.

وزیر دارائی وی می گوید: “ ما کشوری هستیم که همه چیز را از صفر شروع کردیم. کشوری که تاکنون پیشرفتهای زیادی کرده است. یکی از اولویتهای دولت ما، بهینه کردن تواناییهای بشری است. برای این کار نیاز به آموزش و پرورش پیشرفته و بهداشت عمومی قابل قبول داریم. امسال نزدیک به ۳۵ درصد از بودجه کاملمان را در بخش نیازهای اولیه اجتماعی صرف خواهیم کرد.” با وجود عدم آزادی های سیاسی دراین کشور دولت گینه استوایی روی گشاده ای برای سرمایه گذاران خارجی دارد. آنها نزدیک به یک میلیارد دلار وام برای کمک به سرمایه گذارانی خارجی که در حوزه ای به جز نفتی سرمایه گذاری می کنند، آماده کرده اند.

مدیر عامل بانک مرکزی کشورهای آفریقای مرکزی می گوید: “پس از توسعه ساختارهای اصلی و پایه ای در افریقا، کشورها متعهد می شوند تا با سرمایه گذاری روی گوناگونی ها غنی در افریقا این قاره را تبدیل به قاره ای توسعه یافته کنند. در آینده ای نه چندان دور آفریقا و خصوصا افریقای مرکزی تبدیل به قطب اقتصادی جهان خواهند شد. ما امروز در جستجوی ثبات میزان رشد اقتصادی در آفریقا هستیم، ثباتی که ما را بسوی دنیا توسعه یافته رهنمون خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن