امکان بهبود رابطه تجاری اتحادیه اروپا با تایوان

امکان بهبود رابطه تجاری اتحادیه اروپا با تایوان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش از مارگاریتا اسفورزا، خبرنگار اعزامی یورونیوز

جزیره تایوان با جمعیت بیست و سه میلیون نفر در شرق قاره آسیا قرار گرفته است. رابطه تایوان با کشور قدرتمند چین همواره با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است، اگرچه به نظر می رسد این رابطه در حال بهبود است.

این کشور کوچک و منزوی در صحنه دیپلماتیک، یکی از پیشروان صنعت تکنولوژی اطلاعات در جهان است. به “هینشو ساینس پارک” مرکز تولید سیلیکون می رویم تا با معجزه پیشرفت تکنولوژی دراین کشور آشنا شویم.

مرکز “هینشو ساینس پارک” در سال 1980 میلادی تاسیس شد. این مرکز شامل دانشگاهای مختلف و چهارصد شرکت تجاری و صنعتی، با تخصص در زمینه نانوتکنولوژی و تولید کمپوزیتورهای الکترونیکی است. شرکتهای تولیدکننده محصولات تکنولوژی اطلاعات در تایوان در تولید حدود هشتاد درصد کامپیوترها در جهان مشارکت دارند. کارشناسان معتقدند همکاری دانشگاه و صنعت عامل اصلی موفقیت شرکتهای تایوانی است.

فرانک کوئن، مدیر مرکز مطالعات صنعت و تکنولوژی می گوید: « با وجود کوچک بودن این کشور، گروه های صنعتی زیادی وجود دارند که می توانند کار را خیلی سریع انجام دهند.»

تایوان بیست و سومین شریک تجاری اتحادیه اروپا است و از سوی دیگر اتحادیه اروپا چهارومین شریک تجاری تایوان محسوب می شود. اتحادیه اروپا محصولات شیمیایی و ماشینهای صنعتی با تایوان صادر می کند و تایوان محصولات الکترونیکی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می فرستد. در حال حاضر تایوان خواهان رسیدن به توافقنامه ای در زمینه تجارت آزاد با اروپاست.

لوک وان دن هوو، رئیس یک کمپانی در تایوان می گوید: «ریسک پیشرفت در تولید محصولات تکنولوژی بالا است، بخصوص در زمینه هزینه تولید. برای همین خیلی مهم است که این شرکتها شریکهای خارجی داشته باشند.»

در ادامه دیدار از کشور تایوان به محل یک کارخانه تولید ویسکی می رویم. ویسکی های مختلف را تست و با نوع اسکاتلندیش مقایسه می کنیم.

کارخانه تولید ویسکی “کاوالان” در یک ساعتی پایتخت قرار دارد. هوای خوب و متعادل این منطقه این امکان را به تولید کننده می دهد تا محصولات مناسب و رقابتی را تولید کند. در مدت پنج سال محصولات این کارخانه شصت جایزه بین المللی کسب کرده اند. ویسکی های اینجا در تمام کشورهای غرب اروپا به فروش می رسد.

یان یل شانگ، مدیر تجارت بین المللی می گوید: «با مشکلات زیادی روبرو نیستیم، اما اگر اروپا مالیات را کم کند، ما قادر خواهیم بود محصولات خود را رقابتی کنیم.»

کمیسیون اروپا در حال کار بر روی پروژه رفع موانع تجاری با تایوان می باشد. از سوی دیگر اتاق بازرگانی اروپا در تایوان خواهان تسریع بیشتر در این روند و رسیدن به توافق تجارت آزاد با تایوان است. اتاق بازرگانی اروپا در تایوان شامل بیش از چهارصد شرکت اروپایی است.

جیوسیپ ازو، رئیس اتاق بازرگانی اروپا در تایوان می گوید:« باز شدن درهای تجاری به طور حتم باعث افزایش سرمایه گذاری تایوان در اروپا و ایجاد شغل می شود. این یک مزیت آشکار و فوری است.»

تنش مداوم پکن با تایوان یکی از عوامل اصلی تردید دربین سیاستمداران اروپایی برای نزدیکی بیشتر با تایوان است. نزدیکی به تایوان می تواند منافع اقتصادی آنها در رابطه با چین را به خطر بیاندازد. چین مخالف جدی استقلال تایوان و شناخته شدن آن از سوی کشورهای دیگر به عنوان یک کشور مستقل است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن