موناکو میزبان همایش سیاست جهانی

موناکو میزبان همایش سیاست جهانی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بحران سیاسی در اوکراین، جنگ در سوریه و برنامه هسته ای ایران از جمله موضوعاتی بود که همایش سیاست جهانی در موناکو مورد بررسی قرار گرفت.

موناکو، میزبان ششمین نشست سیاسگذاریهای جهانی است. بحرانهای زیادی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نزدیک به سیصد سیاستمدار، بازرگان و نماینده سازمانهای بین المللی در اینجا با یکدیگر ملاقات و درباره موضوعات مختلف و بحرانهای جهانی گفتگو می کنند.

در اولین روز این نشست در روز سیزدهم ماه دسامبر که توسط شاهزاده آلبرت افتتاح شد، خبر مهم، توقف مذاکرات فنی در وین بر سر برنامه هسته ای ایران بود. این خبر موضوع گفتگوی میهمانان نشست قرار گرفت.

معاون نخست وزیری بلژیک می گوید: “انتظار این شوک را در حالیکه روی موضوعی حساس صحبت می کنیم، داشتم. در هر حال امید بازگشت دوباره به مذاکرات وجود دارد. امیدوارم همه توانمان را به کار بگیریم تا سرانجام طرفین مذاکره دوباره به سر میز گفتگوها بازگردند. بحران برنامه هسته ای ایران، احتمالا حساسترین سوژه جامعه جهانی است.”

علی باباجان، معاون نخست وزیری ترکیه می گوید: “ما می خواهیم تا تمام ملل مستقل دنیا از نعمت انرژی هسته ای برخوردار باشند و بتوانند از انرژی هسته ای بصورت صلح آمیز بهره ببرند. در ترکیه امیدواریم هیچ کشوری در فکر ساخت سلاح هسته ای نباشد، ما مخالف تولید سلاحهای کشتار جمعی در منطقه هستیم.”

همچنین در این نشست موضوع تصمیم ایالات متحده آمریکا و بریتانیا برای توقف تامین تسلیحات برای مخالفان دولت سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون نخست وزیر بلژیک در این مورد می گوید: “هیچ وقت با این مساله موافق نبوده ام. چرا که دیگر نمی توانیم دولت اسد را وسیله کشتارها بدانیم. پیچیدگیهای زیادی در مورد بحران سوریه موجود است. باید محتاط بود، خصوصا درباره موضوع تامین سلاح مخالفان در سوریه. در عین حال می توانیم از طرفین جنگ سوریه و کشورهایه همسایه دعوت کنیم تا به پای میز مذاکره بیایند.”

بحران اوکراین نیز که دلیل اصلی آن تحکیم و یا عدم تحکیم روابط اوکراین با اتحادیه اروپا است، مورد بحث شرک کنندگان در همایش سیاست جهانی بود.

تیری دو مونتبریا، یکی از سازمان دهندگان این نشست به یورونیوز می گوید: “در هر حال اوکراین دیر یا زود به توافق با اتحادیه اروپا دست پیدا می کند اما اتحادیه اروپا باید بتواند نیازهای اوکراین را برآورده کند. ما سخنان زیبایی درباره اوکراین می زنیم، اما آیا اتحادیه اروپا واقعا اراده و خواست لازم برای کمک به اوکراین را دارد. خیلی دراین باره مطمئن نیستم.”

بحران اقتصادی در اروپا، موضوعی که هفت سالی گریبان اروپا را گرفته است، نکته مورد بحث دیگری بود.

کمیسر اروپایی در این مورد گفت: “ما استراتژی جدیدی برای کمک به کشورهای اروپایی یافته ایم. استراتژیهای جدید کار آفرینی در اتحادیه اروپا. کمیسیون اروپایی همچنین متعهد شده است تا کمکی شش میلیارد یوریی به کشورهای بحرانزده تزریق کند تا مسئله مشغله جوانان رفع شود. همچنین می خواهیم برنامه هایی برای استخدام ویژه جوانان پایه ریزی کنیم.”

امنیت سایبری بویژه پس از افشاگریهای ادوارد اسنودن هم موضوع دیگر قابل بحث در این نشست بود. در اروپا این موضوع برای بسیاری از رهبران دردسرساز شده است و بنوعی اصول دموکراسی را زیر سوال برده است.

وزیر امور خارجه سوئد کمی با شک و تردید در این باره صحبت می کند. وی می گوید: “ما باید درباره انقلاب بزرگ اطلاعاتی آگاه باشیم. آمریکایی ها در این زمینه بسیار از ما جلوترند و این مساله باعث می شود اقتصاد برتری نیز داشته باشند. ما نباید تمام مزیتها و امتیازات را به آمریکایی ها واگذار کنیم.”

راه حل بسیاری از بحرانهای کنونی در جهان بسرعت بدست نمی آید. دیپلماسی، گفتگو و تقابل دموکراتیک بهترین راه حل برای جهان حال حاضر ماست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن