رقابت در میان کشورهای اتحادیه اروپا

رقابت در میان کشورهای اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامه “اقتصاد واقعی” درباره مسئله رقابت در میان کشورها و شرکت های اتحادیه اروپا صحبت می کنیم.

رقابت پذیری یک شرکت وابسته به جذابیت کالاها و خدماتی است که تولید می کند.وقتی از رقابت پذیری یک کشور صحبت می کنیم از دو بعد رقابت پذیری در بهای کالاها و خدمات و رقابت پذیری خارج از موضوع قیمت ها سخن گفته می شود.

برای اندازه گیری موفقیت ها و عدم موفقیت های رقابتی یک کشور، می توانیم قیمت محصولات را که بصورت محلی تولید می شود، با قیمت این محصول در جاهای دیگر مقایسه کنیم.

رقابت خارج از قیمت، به نوآوری ها و کیفیت محصولات و زیر ساخت های یک کشور ارتباط دارد، که اندازه گیری آن کمی دشوار است.

بروکسل پایتخت جهانی شکلات است. در منطقه ای با چند صد متر مربع، بزرگترین مارکهای تجاری در کنار هم جمع شده اند و دراین میان، لیونیدا قدیمی ترین آنهاست.

شکلات لیونیدا ۹۰ درصد محصولات خود را در منطقه یورو به فروش می رساند. تنها یک نوع از ده نوع شکلات این مارک به آمریکا، ژاپن یا چین صادر می شود. سه کشوری که بازارهدف اصلی صادرات مواد غذایی بلژیکند. با این حال بازار اروپا به دلیل عدم وجود مرزهای تجاری در اولویت قرار دارد.

مارسو گاگلیا که بعنوان زن آهنی ایتالیا شناخته می شود و مدیر اجرایی گروه مارسوگاگلیا و مسوول تجارت اروپاست، درباره چالش های اصلی رقابت در اروپا می گوید: “به نظر من چالش اصلی در درجه اول مسئله نوآوری است. درک اینکه به چه نحوی محصولات جدیدی تولید کنیم که مردم دوست داشته باشند. دومین مسئله ایجاد شغل و آموزش افراد ماهر است؛ و سومین مسئله حضور در بازارهای بین المللی است. تسخیر بازارهای جدیدی که مصرف کننده هایش در حال افزایش هستند.”

با وجود موانع بسیار، کشورهای اروپایی زمام رقابت را در دست دارند. در آمستردام بیش از یک هزار شرکت راه اندازی کسب و کار تجاری وجود دارد. اینجا شهری است که بیشتر اپلیکیشن های موبایل در سراسر جهان را تولید می کند، بطوریکه به این شهر لقب اپ استردام داده اند.

این پرسش پیش می آید که چرا آمستردام این اندازه موفق شده است؟ آندره که شرکتی در این شهر تاسیس کرده می گوید: “شما در اینجا ترکیبی از استعدادها را دارید. یک چشم انداز بین المللی.همزمان خلاقیت های بسیار در ترکیب با تعداد زیادی افراد فن آور که آمستردام را به جای جذابی تبدیل کرده است.آمستردام جای بسیار خوبی برای شروع کار تجاری است.”

مایک لی نیز که یک مهندس آمریکایی است درباره آمستردام می گوید: “آمستردام زیرساختی مناسبی از مهارت ها را دارد. بیش از یکصد ملیت متفاوت اینجا زندگی می کنند.شما یک چشم اندازه جهانی از تجارت پیدا می کنید که در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی شود.”

در میان ده کشور برتر اروپایی از نظر سرمایه گذاری شرکت ها، هلند جایگاه ششم را دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟