همایش انرژی اوراسیا در جمهوری قزاقستان

همایش انرژی اوراسیا در جمهوری قزاقستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چشم انداز انرژی در جهان در حال تغییر است. چگونگی این تغییر یکی از موضوع های اصلی همایش انرژی اوراسیا است که همایشی بین المللی است و روزهای ۸ و ۹ اکتبر توسط انجمن “کازانرژی” در آستانه پایتخت جمهوری قزاقستان برگزار می شود.

آژانس بین المللی انرژی سال گذشته پیش بینی کرد که در سال 2013 تقاضای نفت در کشورهای در حال توسعه برای اولین بار بر تقاضا در کشورهای صنعتی پیشی خواهد گرفت.

به این ترتیب موقعیت آسیا از یک صادر کننده انرژی به مصرف کننده آن تبدیل خواهد شد.

اوزاکبای کارابالین، وزیر نفت و گاز قزاقستان می گوید: “قاره آسیا به شمول خاورمیانه اکنون یک مصرف کننده انرژی است و با در نظر گرفتن سطح مصرف در چین و هند، قدرت واهمیت این بازار مصرف بیشتر نیز می شود. در چنین شرایطی کشور ما قزاقستان، به مسئولیت بزرگ خود در قبال جامعه بین المللی و برای تضمین منابع با ثبات انرژی جهت شرکای خود آگاه است.”

اما نه تنها بازار تقاضا که منابع انرژی نیز در حال تغییر است. با کاهش ذخایر نفت و گاز، شرکت های تامین انرژی ناگزیر از تمرکز بر راه های دشوارتر کشف و تهیه نفت از منابع غیر معمول مانند سنگ نفت و گاز خواهند بود.

برخی از پروژه های مطرح در این زمینه، بهره برداری از منابع سنگ نفت در آمریکا و کانادا و یا بهره برداری از منابع واقع در عمق آبهای برزیل و یا میدان های نفتی قزاقستان است.

مایکل بارل، معاون شرکت توتال می گوید: “با نگاهی کلی به هزینه ها می توان دید که بیشترین مبلغ صرف پروژه تکنیکی پیچیده برای کار در عمق آب های شمال دریای خزر می شود. در مرحله اول هدف ما دسترسی به حداکثر ظرفیت تولید از این منابع است و در مرحله دوم اجرای پروژه های حاشیه ای برای ایجاد تراکم و تزریق در چاه های نفت برای افزایش تولید این منابع خواهد بود.

اما تخلیه چاه ها و کاهش منابع نفت و گاز، همزمان با تغییرات اقلیمی، چالش های زیست محیطی تازه ای را متوجه سیاره ما می کند که نمی توان با آن برخورد نکرد. به نظر ایوان ساندریا، تحلیلگر انرژی در شرکت “ارنست اند یونگ“، هر سه هدف جدید صنعت نفت یعنی حفاری در قطب شمال و در عمق آبها و نیزتهیه نفت از منابع غیر معمول، با چالش های تدارکاتی و اجتماعی روبروست.

ایوان ساندریا می گوید: “صنعت نفت در تعامل با محیط زیست و تولید سالم تر انرژی پیشرفت زیادی کرده است. البته در روند فعالیت ها مسائل و حوادثی پیش می آید، اما در مجموع رکورد ایمنی و سلامت تولید در ارتباط با محیط زیست، طی سال های اخیر به طور مداوم افزایش یافته و فکر می کنم این روند ادامه خواهد یافت.”

جامبولات سارسنوو، معاون انجمن “کازانرژی” بر این نظر است که شرکت های نفتی باید قبل از تغییر بازار انرژی، از فرصت موجود برای توسعه تکنولوژی های سازگار با محیط زیست استفاده کنند.

او می گوید: “ما نیاز به کار بیشتر روی توسعه تکنولوژی داریم. روش های پیشرفته و غیر معمول تولید اکنون به واقعیت می پیوندد. افزایش بهای نفت به ما امکان سرمایه گذاری روی طرح های پرهزینه تر را می دهد. باید اکنون این کار را بکنیم، زیرا در صورت سقوط بهای نفت، توسعه تکنولوژی متوقف خواهد شد.”

ناتالیا مارشالکوا، گزارشگر یورونیوز در همایش آستانه می گوید: “چالش های رو در روی صنعت جهانی تولید انرژی، رویکردهای تازه ای را بویژه از سوی تولیدکنندگان نفت می طلبد. انها باید برای حفظ جایگاه خود در بازار انرژی، نسبت به این چالش ها واکنش سریع داشته باشند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است