شرکت های تعاونی، اجتماعی و رقابتی

شرکت های تعاونی، اجتماعی و رقابتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامۀ دنیای تجارت به سواحل دریای سیاه در بلغارستان می رویم و و در مورد تعاونی ها صحبت خواهیم کرد. ۲۵۰ هزار تعاونی در اروپا وجود دارد و پنج و نیم میلیون نفر در آنها شاغل هستند. گاهی به این شرکت ها عنوان “شرکت اجتماعی” داده می شود، با این حال شما خواهید دید که بسیاری از آنها واقعا فعال، نوآور و رقابتی هستند.

این تعاونی لباس، شصت سال پیش تاسیس شده است. حدود هفتاد نفر در آن کار می کنند و نیمی از آنها معلول هستند. تمام تصمیم گیری های مهم با رای اکثریت مطلق اعضا گرفته می شود. به عنوان مثال در سال 2003 میلادی و آغاز بحران اقتصادی، آنها تصمیم گرفتند که وابستگی خود را نسبت به سفارش دهندگان کاهش دهند و تولید مجموعه خاص خود را برای کودکان توسعه دهند.

حال طراحان این تعاونی، بیش از صد مدل در سال ارائه می دهند و همچنین با چند تعاونی ایتالیایی، همکاری می کنند.

مارینووا چرنومورکا، مدیر عامل تعاونی “شرنومورکا” با خرسندی می گوید: “البته که این امر بر روی وضعیت مالی تعاونی اثر دارد و گردش مالی ما بین پنج تا ده درصد در سال افزایش یافته است و به این ترتیب کارکنان بسیاری استخدام کردیم، از جمله افراد معلول… در گذشته در این قسمت، هشت تا ده نفر کار می کردند، هفت سال بعد، آنها سی نفر هستند.”

در سال های اخیر تغییرات بسیاری در این تعاونی رخ داده است، از جمله تولید و پخش محصولات در چنین مغازه هایی و همچنین بر روی اینترنت. اما برنامۀ اجتماعی کمک به افراد معلول، همچنان باقی است. “تانیا ایلیِوا” یکی از فروشنده ها و معلول است و با اشتیاق بسیاری فعالیت می کند. او می گوید: “اینکه ما معلول هستیم، دلیل بر این نیست که مانند دیگران قادر به کار کردن نیستیم… ما هم می خواهیم کار کنیم و احساس سربلندی کنیم… ترحم لازم نیست”.

این تعاونی طی پنج سال، به کمک چندین موسسه و با حمایت صندوق امور اجتماعی اروپا، حدود صد و نود هزار یورو کمک مالی دریافت کرده که برای آموزش کارگران، خرید ماشین آلات جدید، بهبود کیفیت هوا و به زودی نصب پانل های خورشیدی به کار رفته است.

مارینووا چرنومورکا، اضافه می کند: “هدف ما بهبود کیفیت تولید و در عین حال بهبود شرایط کار، به ویژه برای افراد معلول است… البته، افزایش بهره وری از همه مهم تر است.”

او همچنین در مورد کلید موفقیت یادآوری می کند: “برای من، کلید موفقیت، اتفاقاً تعاونی است، یعنی یک شرکت دموکراتیک. همچنین ادغام افراد معلول در مراحل تولید و همینطور ثبات و استقلال مالی تعاونی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟