بحران اقتصادی و دریچه های جدید در صنعت جهانگردی

بحران اقتصادی و دریچه های جدید در صنعت جهانگردی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحران اقتصادی جهانی و تحولات مردمی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، جهانگردان را مجبور به تغییر برنامه سفر و برخی کشور‌ها را مجبور به تغییر سیاست‌های جهانگردیشان کرده است. آیا جغرافیای صنعت جهانگردی در حال تغییر است؟

برنامه «هدف» به این موضوع می‌پردازد.

بحران اقتصادی اروپا وبحران سیاسی خاورمیانه بر صنعت جهانگردی تاثیر گذاشته است. بسیاری ازمسافران در جستجوی جایگزینی برای گذراندن تعطیلات خود هستند.

بعد از تحولات سیاسی در کشورهای شمال آفریقا، بسیاری از مسافران، دوبی را جایگزین مناسبی برای شهرهای خوش آب و هوای مدیترانه‌ای و گذراندن تعطیلاتشان یافته‌اند.

در نمایشگاه صنعت جهانگردی در برلین نظر کار‌شناسان را می‌پرسیم.

معاون اداره جهانگردی دوبی می‌گوید: «در ده سال اخیر، دوبی یکی از مکان‌های مورد علاقه و انتخاب مسافران در تمام دنیا بوده است. برای اینکه جای امن، دارای ثبات و مطمئنی بوده است. سال ۲۰۱۱، ۹ میلیون جهانگرد و مسافر به دوبی آمدند. این میزان ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد.»

صنعت چهانگردی با گردش مالی سالانه ۴۵۰۰ میلیارد یورو و و ۲۵۰ میلیون فرصت شغلی، از صنعت خودرو سازی بالاترایستاده است. به همین دلیل، دست اندرکاران این صنعت، با تغییرات ناشی از هر نوع بحران، با جدیت برخورد می‌کنند.

بحران جهانی اقتصادی سال ۲۰۰۸ همزمان با بحران سیاسی دربرخی کشورهای دیگر عرصه‌های دیگری را در صنعت جهانگردی باز کرده است. شهر‌ها و مقاصد مسافرتی جدیدی جای خود رادر فهرست جهانگردی جهانی باز کرده‌اند.

در همین حال در انطباق با چالش‌های اقتصادی، کشورهای که سنت تورسیم دیرینه و جاافتاده دارند، برای جلب مسافران، دست به تغییرات و نو آوری در روش‌های متداول خود نیز زده‌اند.

مکزیک و آلبانی، نمونه‌هایی از این مقصدهای جدید هستند.

مسئول اداره تبلیغات جهانگردی آلبانی در این رابطه می‌گوید: «رشد جهانگردی در آلبانی طی سالهای اخیر، روند پیوسته‌ای داشته است. بخصوص برای جهانگردانی که در جستجوی مکان‌های بکر و دست نخورده هستند. یکی از جاذبه‌های مسلم و همیشگی کشور ما، دریا، طبیعت و روستاهای آلبانی است. با این حال همیشه جهانگردان در جستجوی مکان‌ها و جاذبه‌های جدیدی هستند که پیش از کشف نشده باشد.»

مسئول اداره جهانگردی مکزیک در اروپا در نمایشگاه جهانگردی برلین در باره اتخاذ سیاست‌ها جدید جهانگردی می‌گوید: «از سال گذشته و بنا بر توصیه‌های رئیس جمهور فلیپه کالدِرون، مکزیک در پی ادغام و بهینه کردن همه منابع در این زمینه بوده است. یک توافقنامه ملی جهانگردی در کشور ما تصویب شده که رئوس برنامه‌های توسعه توریسم را در ۱۰۰ ماده تعیین کرده است.»

بر اساس آمار سازمان بین المللی جهانگردی، مکزیک در حال حاضر به لحاظ تعداد جهانگردان در مرتبه دهم ایستاده است. هدف این کشور ارتقا به مقام پنجم تا سال ۲۰۱۸ است.

بنا به گفته کار‌شناسان، توسعه جهانگردی و گسترش صنعت مسافرت بین المللی، می‌تواند یکی از راه‌های برون رفت از بحران اقتصادی کنونی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است