درآمد همگانی چیست؟

درآمد همگانی چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این هفته در برنامه سخن شما مایا از بروکسل پرسیده است: «این که برای مبارزه با بی ثباتی و نابرابری های اجتماعی، عده ای پیشنهاد درآمد همگانی را بعنوان

آگهی

این هفته در برنامه سخن شما مایا از بروکسل پرسیده است: «این که برای مبارزه با بی ثباتی و نابرابری های اجتماعی، عده ای پیشنهاد درآمد همگانی را بعنوان درآمد پایه می دهند، به چه معنی است؟»

ژولین دامون، جامعه شناس و استاد علوم سیاسی از پاریس پاسخ می دهد: «به نظرم عبارت درآمد همگانی، واضح تراست و بیشتر هم از آن استفاده می شود. البته از عبارتهای درآمد شهروندی هم حرف زده می شود. ایده اصلی درآمد پایه یا درآمد بدون شرایط این است که به همه افراد مقدار مساوی پول تعلق بگیرد. چیزی که در این ایده مهم است، ویژگی بی قید و شرط بودن آن است. این پول از طرف دولت، بدون هیچ شرطی و صرفنظر از اینکه بیکار باشید یا شاغل، به شما تعلق می گیرد.»

وی می افزاید: «هر اسمی به کار برده شود طرفداران درآمد همگانی دو هدف بسیار متفاوت را دنبال می کنند: برای برخی این مفهوم به معنای تکمیل سیستم خدمات اجتماعی است یعنی افزودن درآمد پایه، که همه مردم بتوانند با تکیه بر آن، سر پا بمانند. در مقابل کسانی هستند که می خواهند سیستم خدمات اجتماعی را کلا تغییر دهند و آن را به سیستم ساده ای تبدیل کنند که افراد را صاحب اختیار خودشان می کند. هر کسی درآمد دارد اما در مقابل، خود فرد مسئول بیمه بهداشتی و حقوق بازنشستگی اش است.»

آقای دامون درباره اینکه این ایده در حال حاضر در چه کشورهایی آزمایش می شود می گوید: «هنوز پرسش های فراوانی هست که باید جوابشان را پیدا کرد مثلا درآمد همگانی را به کدام گستره جغرافیایی باید اختصاص داد؟ امروز شهرهایی مثلا در امریکا و هلند هستند که می خواهند این ایده را آزمایش کنند، و “هم چنین کشورهایی مثل فنلاند”:
http://www.basicincome.org/news/2015/12/finland-basic-income-experiment-what-we-know/ مسئله دیگر این است که درآمد جهانی را باید از کدام منبع مالی تأمین کرد؟ منبع اصلی می تواند افزایش مالیات مثلا مالیات بر درآمد، مالیات بر شرکتهای بزرگ و همچنین مالیات بر مبالغ اهدایی به سازمان های خیریه و مالیات بر ارث باشد.»

شما هم می توانید پرسشهای خود را در وبسایت برنامه مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟