پزشک برای نخستین بار بیماری را مبتلا به «عوارض تغییرات آب‌وهوایی» تشخیص داد

بیماری در اثر موج گرمای اخیر در کانادا
بیماری در اثر موج گرمای اخیر در کانادا Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر علت اصلی را نبینیم فقط در حال رفع عوارض‌ خواهیم بود و دائم از بازی عقب می‌مانیم.»

آگهی

یک زن کانادایی که در پی موج گرمای بی‌سابقه به مشکل تنفسی دچار شده، نخستین کسی است که پزشک علّت بیماری‌اش را «تغییرات آب‌وهوایی» اعلام کرد.

دکتر کایل مریت، پزشک اورژانس بیمارستانی در بریتیش کلمبیای کانادا می‌گوید با اعلام این تشخیص سعی داشته به علت اصلی بسیاری از موارد بیماری که اخیرا شاهد بوده‌ اشاره کند. وی با اشاره به شمار بالای مراجعان اورژانس در ماه‌های اخیر می‌گوید: «اگر علت اصلی را نبینیم فقط در حال رفع عوارض‌ خواهیم بود و دائم از بازی عقب می‌مانیم.»

دمای هوای ژوئن امسال در کانادا تا نزدیک ۵۰ درجه اوج گرفت و پزشکی قانونی ایالتی اعلام کرد ۵۷۰ مورد از مرگ‌های ناگهانی ثبت شده در این زمان «مربوط به گرما» بوده است.

بیمار زن فوق که حدود ۷۰ سال دارد مبتلا به آسم، دیابت و ناراحتی قلبی است اما به گفتهٔ پزشکش گرمای شدید و بدی هوا «تمامی عوارض او را یکجا وخیم‌تر کرده و بدن بیمار برای جذب رطوبت کافی واقعا به تقلا افتاده است.»

دکتر کایل و همکارانش می‌گویند که در بخش اورژانس بیمارستان شاهدند که بحران آب‌وهوا چطور به بحران سلامت می‌انجامد. آنان کارزاری را با نام «پزشکان و پرستاران خواهان سلامت زمین» به‌راه انداخته‌اند چراکه معتقدند باید «با حفاظت از زمین به سلامت آدمی یاری رساند.»

به گفتهٔ کارشناسان، گرمای شدید ماه‌های ژوئیه و اوت که سبب جنگل‌سوزی در نقاطی از کانادا شد، همچنین باعث شده کیفیت هوا در این مناطق ۴۳ برابر بدتر از حد مطلوب باشد.

طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت هر سال بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جهان قربانی تغییرات آب‌وهوایی می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

ترکیب خشم، ترس، نگرانی و امید؛ تاثیر احساسات بر فعالیت کنشگران محیط‌زیست چیست؟

دمای هوا در زمستان آمریکای جنوبی به ۳۷ درجه سانتیگراد رسید