آرشیو نادر فیلم‌های رنگی جرج استیونز از جنگ جهانی دوم

آرشیو نادر فیلم‌های رنگی جرج استیونز از جنگ جهانی دوم
Copyright "George Stevens collection", bibliothèque du Congrès
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جرج استیونز، کارگردان آمریکایی توسط ژنرال آیزنهاور مامور شد تا به عنوان رییس بخش فیلم در جنگ جهانی دوم از صحنه‌های جنگ فیلم سیاه و سفید ۳۵ میلیمتری تهیه کند تا از ‌آن برای آرشیو نظامی استفاده شود. قسمتی از این فیلم‌ها را ببینید.

آگهی

جرج استیونز، کارگردان آمریکایی توسط ژنرال آیزنهاور مامور شد تا به عنوان مدیر واحد فیلم در جنگ جهانی دوم از صحنه‌های جنگ فیلم سیاه و سفید ۳۵ میلیمتری تهیه کند تا از ‌آن برای آرشیو نظامی استفاده شود.

اما او در حالی که نیروهای متفقین به سمت برلین در حرکت بودند با یک دوربین ۱۶ میلی‌متری و جعبه فیلم توانست تصاویری از جنگ را با دوربین‌ شخصی‌اش به تصویر بکشد. تصاویری که در نهایت توانست مجموعه‌ای را خلق کند که به از آن به عنوان آرشیو اصلی فیلم رنگی از تاریخ جنگ جهانی دوم یاد می‌شود.

جرج استیونز جونیور، پسر این کارگردان بهترین فیلم‌های پدرش را کنار هم قرار داد و توانست در سال ۱۹۹۴ درباره زندگی پدرش و جنگ مستندی با نام «جرج استیونز، D-Day به سوی برلین» بسازد.

پیاده‌سازی‌های نرماندی یا D-Day، با رمز عملیات نپتون نخستین عملیات در جبهه نرماندی در جنگ جهانی دوم بود. این عملیات در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ با پیاده شدن صد و شصت هزار نفر در ساحل نرماندی و با بیش از پنج هزار کشتی انجام شد.

حوادث در این فیلم رنگی از ۶ ژوئن ۱۹۴۴ شروع می‌شود و فیلم ساز و گروه همراه او در سراسر اروپا تصاویری از جنگ را به ثبت می‌رسانند. تصاویر رنگی چشمگیری از تخریب شهرهای فرانسه، آزادی پاریس، ژنرال دوگل، زندانیان آلمانی و تصاویر هولناکی از اردوگاه کار اجباری داخاو.

پسر این کارگردان می‌گوید: «ده سال داشتم وقتی پدرم ما را به مقصد جنگ ترک کرد و ۱۳ ساله بودم که او به خانه بازگشت. او قصه‌گوی خوبی بود و داستان‌های زیادی درباره جنگ برای ما تعریف می‌کرد.»

او می‌افزاید: «آنها به اردوگاه اجباری داخاو رفتند و هیچکس پیش بینی نکرده بود آنها در آنجا چه چیزهایی خواهند یافت. تصاویر هولناکی از زندانیان لاغر و نحیف و تیفوس و انواع بیماری‌ها. تلی از بدن‌های مرده که مانند پشته کوه روی هم تلنبار شده بودند. به عنوان رییس این بخش او متوجه شد که مسایل تغییر کرده و مساله دیگر تنها ضبط وقایع نیست، او گردآورنده آن شواهد شد.»

به گفته استیونز «ایالات متحده و دیگر کشورها برای هفتاد و پنجمین سالگرد D-Day آماده هستند و ائتلاف دول متحد در طول جنگ جهانی دوم هنوز برقرار و قوی است.

پسر این کارگردان همچنین می‌گوید: «گرچه حالا کمی اختلاف نظر وجود دارد اما فکر می‌کنم منافع و اهداف مشترک ما را در کنار هم قرار می‌دهد. چرا که بعد از جنگ جهانی دوم این دستاورد فوق العاده‌ توسط آمریکا و متحدانش به دست آمد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: درباره پیاده‌سازی نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم اغراق نکنید

عملیات شبیه‌سازی در ساحل نورماندی؛ ۷۵ سال بعد

آغاز مراسم هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی اروپا از ارتش آلمان