کرونا عامل اصلی کاهش نرخ مرگ و میر روزنامه نگاران حین انجام وظیفه

روزنامه نگاران در سوریه
روزنامه نگاران در سوریه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید شیوع ویروس کرونا و محدودیت های سفر برای روزنامه نگاران باعث شده است تا با کاهش قاطع آمار مرگ و میر آنها حین انجام وظیفه در سال جاری میلادی مواجه شویم.

آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید سال ۲۰۲۰ آمار مرگ و میر روزنامه نگاران و همکاران رسانه ای آنها در جهان با کاهش روبرو بوده است.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران دلیل عمده آنرا محدودیت های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان کرده است.

با این حال ۳۲ روزنامه نگار و کارمند رسانه در سال ۲۰۲۰ جان خود را در جریان انجام وظیفه اطلاع رسانی از دست داده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز این خبر را در ۱۲ آبان، روز «جهانی مبارزه با بخشودگی از مجازات برای جنایات علیه روزنامه نگاران» منتشر کرد.

در همین راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پست ویژه ای را در سازمان ملل برای نظارت بر امنیت روزنامه نگاران ایجاد کرد.

کریستوف دولوار، دبیرکل گزارشگران بدون امروز، ایجاد تنها یک پست ویژه برای امنیت روزنامه نگاران در سازمان ملل را ناکافی دانسته و از آقای گوترش خواسته است که قاطعیت بیشتری در این زمینه نشان دهد.

در سال ۲۰۱۹، شمار روزنامه نگارانی قربانی اجرای وظیفه ۴۹ نفر بود. به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۹ هم تعداد بسیار کمتری از روزنامه نگاران نسبت به سالهای پیشین جان باخته اند که یکی از دلایل آن «عدم حضور بسیاری از گزارشگران در مناطق بحرانی و جنگزده» بوده است.

در یک دهه اخیر حدود هزار روزنامه نگاروکارکنان رسانه در جهان، جان خود را حین انجام وظیفه از دست داده است.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، مدیران و مالکان رسانه های جهان ترجیح می دهند بیش از پیش از افراد محلی برای انتشار گزارش هایشان بهره ببرند. چرا که به عنوان مثال یک جوان سوری که در جنگ سوریه حاضر است و می تواند با تلفن همراهش فیلم و مطلب تهیه کند برای یک رسانه هزینه بسیار پایین تری نسبت به اعزام یک خبرنگار کارکشته و کارمند همان رسانه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگران بدون مرز: بازجویی تلویزیونی روح‌الله زم اعتراف به شکنجه زندانی است

گزارشگران بدون مرز: ایران و افغانستان در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها سقوط کرده‌اند

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد