تاخیر در نیمی از پروازهای اروپایی در تابستان گذشته؛ کدام فرودگاه‌ها بدترین و بهترین بودند؟

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه اروپا، «یورو کنترل» در گزارشی اعلام کرد که نیمی از پروازها در اروپا در تابستان گذشته با تأخیر انجام شده‌اند. بنا بر این گزارش، حدود ۲ هزار پرواز هم هر روز در سال ۲۰۲۲ لغو شده‌اند.

آگهی

مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه اروپا، «یورو کنترل» در گزارشی اعلام کرد که نیمی از پروازها در اروپا در تابستان گذشته با تأخیر انجام شده‌اند. بنا بر این گزارش، حدود ۲ هزار پرواز هم هر روز در سال ۲۰۲۲ لغو شده‌اند.

این آمار برای مسافرانی که در طول سال ۲۰۲۲ صف‌های طولانی و لغو پروازها در لحظه آخر را تجربه کرده‌اند، تعجب‌آور نخواهد بود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که دو سوم پروازها در اروپا در طول سال گذشته میلادی به موقع انجام شده است. این رقم نسبت به میانگین سال ۲۰۱۹ که ۷۳ درصد بوده، کاهش قابل توجهی داشته است.

مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه اروپا در گزارش خود اعلام کرده که وضعیت پروازها در اروپا در تابستان به طور قابل توجهی «بدتر» بوده است.

بنا به گزارش این مرکز، در ابتدای ژوئیه ۲۰۲۲ بیشتر از ۵۰ درصد و در بیشتر روزهای تابستان ۴۰ تا ۵۰ درصد پروازها در اروپا به‌موقع انجام نشده‌اند.

همچنین در سال ۲۰۲۲ صدها هزار پرواز لغو شدند. حدود ۶.۹ درصد از تمام سفرهای برنامه‌ریزی‌شده در این سال زمین‌گیر شدند که این رقم حدود دو برابر میانگین سال ۲۰۱۹ است که رقمی معادل ۳.۵ درصد بود.

اما همه فرودگاه‌های کشورهای اروپایی به یک شکل عمل نکرده‌اند.

کدام فرودگاه‌ها در سال ۲۰۱۹ بیشترین زمان تأخیر در پروازها را داشته‌اند؟

یوروکنترل ۲۰ فرودگاه بزرگ اروپا را بر اساس زمان ورود و خروج هواپیماها رتبه‌بندی کرده است. فرودگاه‌های لیسبون و فرانکفورت کم‌ترین نرخ پرواز به موقع را در بین بزرگ‌ترین فرودگاه‌های اروپا داشتند. تنها ۵۴ درصد از پروازهای فرودگاه لیسبون و ۵۶ درصد از پروازهای فرودگاه فرانکفورت به موقع انجام شده‌اند و بقیه پروازهای این دو فرودگاه تاخیر داشته‌اند. 

فرودگاه شارل دوگل پاریس از این نظر در میان فرودگاه‌های اروپایی در رتبه سوم قرار گرفت. تنها حدود ۵۶.۸ درصد از پروازها از این فرودگاه به‌موقع انجام شدند. فرودگاه شارل دوگل پاریس در تابستان گذشته تحت تأثیر اعتصاب‌ها در فرانسه قرار گرفت.

فرودگاه گاتویک بریتانیا با ۵۷.۵ درصد پرواز به‌موقع در جایگاه چهارم قرار گرفت. فرودگاه‌های هیترو لندن و اسخیپول آمستردام با ۶۰ درصد پرواز به‌موقع در رتبه ششم قرار گرفتند.

فرودگاه‌های اسلو و مادرید از نظر وقت‌شناسی در پرواز بهترین وضعیت را داشتند. حدود ۸۱ درصد از پروازها از فرودگاه باراخاس مادرید و ۷۷.۲ درصد پروازها از فرودگاه اسلو به‌موقع انجام شدند. 

کدام کشورها ضعیف عمل کردند؟

یورو کنترل در گزارش خود همچنین کشورهای اروپایی را از نظر تاخیر در کنترل ترافیک هوایی رتبه‌بندی کرده است.

ترافیک هوایی به طور مساوی در سراسر اروپا پخش نشده است. بریتانیا شلوغ‌ترین مرکز کنترل ترافیک هوایی است و پس از آن آلمان، اسپانیا و فرانسه قرار دارند. با این حال شلوغ‌ترین کشورها لزوماً بدترین آسیب را نداشتند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا و اسپانیا با هم ۱۲ درصد از کل تاخیرهای کنترل ترافیک هوایی را به خود اختصاص داده‌اند اما آلمان تقریباً ۳۰ درصد همه تمام تاخیرها را به خود اختصاص داده است. این رقم تا حد زیادی به دلیل عملکرد ضعیف منطقه کنترل ترافیک هوایی کارلسروهه آلمان است. تاخیرها در منطقه کنترل ترافیک هوایی کارلسروهه در سال ۲۰۱۹ تا ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.

فرانسه هم در این خصوص امتیاز ضعیفی کسب کرد و ۲۱ درصد از تاخیرهای اروپا را به خود اختصاص داد.

عامل اصلی هرج و مرج در فرودگاه‌ها چه بود؟

کمبود کارکنان عامل اصلی هرج و مرج در فرودگاه‌ها بود. هزاران نفر از کارکنان هواپیمایی در طول همه‌گیری کرونا از کار بیکار شده بودند.

همچنین بنا به گزارش یورو کنترل، جنگ اوکراین هم فضای هوایی موجود را به حداقل رسانده است.

آگهی

در گزارش یورو کنترل آمده است که بسته شدن حریم هوایی روسیه باعث شده است که مسیرهای هوایی تغییر کنند. این تغییر منجر به طولانی شدن مسیرهای هوایی شده است. همچنین افزایش استفاده نظامی از حریم هوایی اروپا باعث اختلال در جریان تردد معمولی شده است.

تخمین زده می‌شود که به دلیل جنگ اوکراین روزانه ۶۵۰ پرواز در مسیرهای جنوبی انجام شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۶ دلار برای یک بطری آب؛ چرا غذا و نوشیدنی در فرودگاه‌ها همیشه گران است؟

اعتصاب‌های گسترده شرکت‌های هواپیمایی صدها پرواز را در اروپا لغو کرد

راه‌اندازی قطارهای شبانه جدید در اروپا؛ در بروکسل بخوابید و در پراگ بیدار شوید