سیاحت در آذربایجان؛ از چشمه‌های گل‌فِشان تا چشمه‌های آب گرم

سیاحت در آذربایجان؛ از چشمه‌های گل‌فِشان تا چشمه‌های آب گرم
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Monica Pinnaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«گل‌فشان‌‌ها عمقی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دارند و دربارهٔ فرآیندهای زیرلایه‌ای زمین اطلاعات ارزشمندی به دست می‌دهند.»

آگهی

یکی از بدیع‌ترین و تماشایی‌ترین نقاط آذربایجان پارک ملی قُبوستان است که پیرامونش پر از گِل‌فشان است. گل‌فشان‌ها توده‌های مخروطی شکلی‌اند که غل‌غل می‌کنند و گهگاه گل‌ولای سرد و غلیظ از آنها بیرون می‌تراود. تماشای آنها سرگرم‌کننده است. قبوستان تنها یک ساعت با باکو فاصله دارد اما با رسیدن به آن با منظره‌ای عجیب و آخرالزمانی روبه‌رو می‌شوید.

گل‌فشان‌ها؛ تپه‌هایی که از آنها گل و لای می‌تراود

آذربایجان بیشترین گل‌فشان‌های متمرکز دنیا را دارد. بیش از ۳۰۰ عدد از این چشمه‌های گلی در سراسر این کشور موجودند.

سابینا کاظم‌اووا، زمین‌شناس و عضو کانون زلزله‌شناسی آذربایجان دراین‌باره می‌گوید: «ما در آذربایجان همه نوع چشمه‌های گل‌فشان داریم، اعم از گل‌فشان‌های فعال و خفته، یا زیرزمینی و روزمینی، یا گل‌فشان‌های جزیره‌ای و دارای نفت.»

هنگام فوران گل‌فشان، گازهایی آزاد می‌شود که ۸۰ درصد آنها گاز متان است. اما دی‌اکسید کربن و هیدروژن و نیتروژن هم هستند. گل‌فشان‌‌ها عمقی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دارند و دربارهٔ فرآیندهای زیرلایه‌ای زمین اطلاعات ارزشمندی به دست می‌دهند، و ازاین‌رو برای زمین‌شناسان نوعی ابزار اکتشافی رایگان به‌شمار می‌روند.

سابینا می‌گوید گِلی که از این جا بیرون می‌آید بیش از ۹۰ نوع ماده معدنی دارد، یعنی انواع املاح و عناصر شیمیایی و ارگانیک در آن هست.

چشمه‌های آب گرم طبیعی در جنوب آذربایجان

جنوب آذربایجان آب‌وهوایی نیمه‌حارّه‌ای دارد و چشمه‌های آب گرم آن در دل جنگل‌های سبز ماسالی معروف‌اند. آب برخی از این چشمه‌ها ۹۰ درجه گرما دارد و از عمق ۹۰ تا ۲۵۰ کیلومتری زمین بالا می‌آید.

الله‌یاروف قارداش‌علی کارشناس محلی دربارهٔ خواص درمانی آب گرم این منطقه می‌گوید: «این آب حاوی کلسیم و پتاسیم و یُد و بُرُم و عناصر دیگر است، و خاصیت درمانی دارد. این آب تنش‌های ناحیهٔ شکم را کاهش می‌دهد، استخوان‌ها و مفاصل و کلیه‌ها را تقویت می‌کند و زخم سوختگی را بهبود می‌بخشد.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سیاحت در آذربایجان؛ تندرستی و سلامت در کنار چشمه‌های آب‌گرم