پخت پلوگوشت آفریقایی با دستور استاد غذاهای قاره سیاه

پخت پلوگوشت آفریقایی با دستور استاد غذاهای قاره سیاه
Copyright Euronews
نگارش از Evan Bourke & Sarah Hedley Hymers
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر اسمالز بنیانگزار تالار «الکبولان»، نخستین تالار غذاهای آفریقایی، در اکسپوی ۲۰۲۰ دُبی است.

آگهی

الکساندر اسمالز سرآشپز سیاهپوست آمریکایی، پس از سه دهه گشت‌وگذار و مطالعه آشپزی‌های مختلف آفریقا به استاد غذاهای قارهٔ سیاه بدل شده و سه کتاب دربارهٔ سفرهٔ‌ آفریقایی نوشته است.

اسمالز بنیانگزار تالار «الکبولان»، نخستین تالار غذاهای آفریقایی، در اکسپوی ۲۰۲۰ دُبی است. واژهٔ الکبولان، قدیمی‌ترین نام شناخته‌شده برای قارّهٔ آفریقاست. و سرآشپز معروف، ورود برنج و برخی ادویه‌ها را به غذاهای آفریقایی حاصل برده‌داری چین در قرن پانزدهم می‌داند.

یکی از غذاهای محبوب سرآشپز اسمالز نوعی پلو و ماهیچه است که با گوشت دُم درست می‌شود. او می‌گوید که می‌توان این غذا را که در اصل نوعی پلوی مخلوط است با هر نوع گوشتی درست کرد اما برای حفظ طعم اصلی آن لازم است نسبت چاشنی‌ها و ادویه‌ها رعایت شود.

دستور پخت پلوی مخلو را برای ۴ نفر به شیوهٔ سرآشپز اسمالز در زیر می‌خوانید.

مواد لازم:

گوشت ۱ کیلو، برنج سفید و سیاه پخته روی هم ۳ پیمانه، کلم سبز ۴ عدد، لوبیا سبز ۲ پیمانه، تره فرنگی خردشده ۶ عدد، فلفل قرمز ریزِ خرد شده ۴ عدد، سیر خردشده ۱ حبّه، ادویه مخلوط چینی ۱ قاشق چایخوری، نمک نیم قاشق چایخوری، سس سویا نیم قاشق غذاخوری، سرکهٔ برنج نیم قاشق غذاخوری، روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری، روغن کنجد ۲ قاشق غذاخوری، تخم مرغ ۴ عدد، پودر فلفل قرمز دودی به مقدار لازم، گشنیز تازه به مقدار لازم.

دستور پخت:

گوشت را به‌خوبی به نمک و ادویه آغشته می‌کنیم. آن را حدود ۳ ساعت در دمای ۲۰۰ درجه خوب می‌پزیم، سپس چربی و استخوانش را گرفته، آن را ریش‌ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. دو تخم مرغ را با نیم قاشق غذاخوری سس سویا و سرکه برنج مخلوط می‌کنیم و بعد با یک قاشق روغن در تابه می‌ریزیم و هم می‌زنیم و پس از پختن کنار می‌گذاریم. پیازچه‌ و فلفل خردشده را در باقی روغن زیتون ۲ دقیقه تفت می‌دهیم سپس سیر را اضافه کرده و نیم دقیقه دیگر تفت می‌دهیم. بعد باقی سبزیجات را روی اینها ریخته همه را با هم پنج دقیقه دیگر تفت می‌دهیم. گوشت و برنج را همراه روغن کنجد و سس سویا اضافه می‌کنیم و آنقدر تفت می‌دهیم تا برنج کمی برشته شود. سپس غذا را در بشقاب می‌کشیم، و روی آن را با نصف تخم‌مرغ آب‌پز عسلی و گشنیز تازهٔ خردشده تزیین می‌کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طعم ویژهٔ نیکئی، تلفیق آشپزی دو فرهنگ ژاپن و پرو

مزه‌ای از دُبی: «سویچه» دریاییِ سرآشپز سندوال در رستوران غذاهای آمریکای لاتین

خوراک ماهی کاد با سس میزوی سیاه؛ غذای رستوران ممتاز ژاپنی در دبی