هفت نکته برای گردش و تفریح در کوه‌های زیبای بلغارستان

AP Photo
AP Photo Copyright کوه‌های بلغارستان
Copyright کوه‌های بلغارستان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر اهل گشت‌وگذار بیرون شهر باشید کوه‌های بلغارستان از ریلا و پیرین در جنوب غرب گرفته تا رشته‌کوه‌ بالکان در میانه، مناظر فوق‌العاده‌ای برای تماشا دارند.

آگهی

در سفر به بلغارستان پس از دیدن پایتخت زیبای آن صوفیه، شاید فرصت دیدار از نواحی غیرشهری این کشور کمتر پیش بیاید. اما اگر اهل گشت‌وگذار بیرون شهر باشید کوه‌های بلغارستان از ریلا و پیرین در جنوب غرب گرفته تا رشته‌کوه‌ بالکان در میانه، مناظر فوق‌العاده‌ای برای تماشا دارند. در این جا با هفت روش برای تفریح در این نواحی زیبا آشنا می‌شوید.

۱) اسکی‌کردن در یکی از سه پیست معروف بلغارستان

با رسیدن زمستان خیلی‌ها به فکر اسکی‌اند، پیست‌های بانسکو، بورووتس، و پامپوروو همگی جالبند. بانسکو، با ۷۵ کیلومتر مسیرهای اسکی‌سواری و ۹ کیلومتر مسیر ویژهٔ پیاده‌روی، بارها «بهترین پیست اسکی بلغارستان» شده است. بعد از اسکی هم می‌توانید در یک رستوران سنتی بلغاری به نام «مهاناس»، کنار اجاق گرم شوید و بعد با جامی از عرق محلی «راکیا» و غذای گرم دلی از عزا در بیاورید.

canva
اسکی در پیست بانسکو در بلغارستانcanva

۲) دوچرخه‌سواری در گذرگاه‌های مرتفع

با آب‌شدن برف‌ها باید دوچرخه را جایگزین اسکی کرد و به دل کوه‌های بلغارستان زد. بهترین جای این کار کوهستان رودوپ است. رودوپ، زادگاه اسطوره‌ای اورفه، به «قلب سبز اروپا» مشهور است. می‌توانید از آنجا با دوچرخه تا شهر زیبای چشمه‌های آب‌معدنی یعنی ولینگراد بروید.

۳) کوه‌پیمایی در ارتفاعات موسالا و ویهرن

اگر چندان اهل اسکی و دوچرخه‌سواری نیستید، و کوهنوردی حرفه‌ای را می‌پسندید بالارفتن به‌سوی «موسالا» یا «ویهرن» یعنی قله‌های کوهستان‌های «پیرین» و «ریلا‌» برایتان جالب خواهد بود. موسالا با ارتفاع ۲۹۲۵ بلندترین قله جنوب شرق اروپاست. مناظر این کوه‌ها در تمام فصول سال بدیع است و آنها که پای صعود به قله را ندارند، تابستان‌ها می‌توانند به یاری تله‌کابین برووتس از کوه بالا بروند.

۴) بازدید از دیرهای زیبای کوهستانی

دیدار از صومعه‌های کوهستانی که در سراسر بلغارستان پراکنده‌اند، بخشی جدایی‌ناپذیر از سفر به این کشور به‌شمار می‌رود. برای نمونه می‌توان از دیر ریلا بازدید کرد که در سیاههٔ میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. صومعهٔ قدیس یوحنای ریلا، از قرن دهم میلادی تا کنون مکان مقدّسی برای زائران مسیحی به‌شمار می‌رود و هنوز راهبانی در آن به‌سر می‌برند.

دیر ریلا که در ۱۸۶۲ ویران شده بود بعدها بازسازی شد و نمودی از معماری زیبای رنسانسی بلغارستان است.

canva
منظره‌ای از کوه‌های رودوپcanva

۵) دیدن دریاچه‌های زیبا در دل کوه

اگر مایل باشید در سفر به دل کوهستان از منظرهٔ دریاچه‌های زیبا بهره‌مند شوید، در بلغارستان فرصت‌های خوبی در انتظار شماست. دریاچه‌های هفت‌گانهٔ ریلا محبوب گردشگران‌اند. و از کلبه‌های نزدیک‌شان تا آنها راهی نیست. در میانهٔ تابستان نیز رقص معروف پانئوریتمی، که مبدع آن حکیم و عارف بلغاری پیتر دئونوف است، در کنار دریاچهٔ کیدنی برگزار می‌شود.

۶) کشف شراب‌های کوهپایهٔ بالکان

آنها که به فرهنگ شراب علاقه دارند می‌توانند سری به «درهٔ گل‌های سرخ» در جنوب کوه‌های بالکان بزنند. حضور کوه‌های اطراف این دره تاکستان‌های منطقه را در برابر گرما و سرمای شدید محافظت می‌کند. یک نوع انگور خاص این منطقه «میسکت سرخ» نام دارد که از زمان باستان اینجا کشت می‌شده و شراب سفید حاصل از آن ته‌رنگ صورتی دارد.

canva
دیر ریلا در دل کوهستانcanva

۷) چشیدن طعم غذاهای سنتی بلغارستان

اکثر غذاهای بلغارستان نظیر بورک و موساکا با خوراک‌های کشورهای همسایه یعنی ترکیه و یونان مشترک است. اما وقتی به کوهستان‌های این کشور بروید می‌توانید غذاهای سنتی مخصوص بلغارها را بچشید.

برای نمونه پاتاتنیک، نوعی خوراک سیب‌زمینی با مقدار زیادی پنیر سفید سیرن بلغاری است، که غذای کاملی برای کوه‌نوردان به شمار می‌رود. «باب شوربا» هم نوعی آش لوبیای خوشمزه است که با سبزیجات و حبوبات محلی درست می‌شود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

دیدار با نسل تازهٔ شراب‌سازان بلغارستان

بازگشایی مراکز گردشگری مصر پس از ۱۰۰ روز تعطیلی