دستور تهیه خوراک ملی ویتنام؛ سوپ گوشت و رشته برنجی با نام «فو»

دستور تهیه خوراک ملی ویتنام؛ سوپ گوشت و رشته برنجی با نام «فو»
Copyright euronews
نگارش از Evan Bourke
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ویتنامی‌ها نمی‌توانند بدون فو سر کنند! این غذا را هرجای دنیا که ویتنامی‌ها باشند پیدا می‌کنید.»

آگهی

بیش از پنج هزار تن ویتنامی‌تبار در امارات زندگی می‌کنند و فرهنگ و تغذیهٔ آ‌نها جزئی از فرهنگ دُبی شده است. رستوران ویتنامی لی‌لی هوان‌گوین در محلهٔ «جمیرا لیکس تاورز» دُبی واقع شده، محله‌ای که مخصوص عاشقان غذاست. 

یکی از خوراک‌های مشهور این رستوران «فو» نام دارد و لی‌لی معتقد است که این غذا در ویتنام خوراک ملی به‌شمار می‌رود. او می‌گوید: «ویتنامی‌ها نمی‌توانند بدون فو سر کنند! این غذا را هرجای دنیا که ویتنامی‌ها باشند پیدا می‌کنید.»

خوراک فو در جنوب ویتنام عطروطعم بیشتری نسبت خوراک فو در شمال کشور دارد و لی‌لی که خود اهل جنوب است «خوراک پررنگ‌ولعاب، و پرعطروبو» را ترجیح می‌دهد و در توضیح کیفت غذا می‌گوید که اصل طعم این خوراک به کیفیت آبگوشت قلم آن است و اگر استخوان قلم برشته باشد آبگوشت تیره‌رنگ و خوشمزه خواهد بود.

بسیاری از مواد اولیهٔ خوراک‌های او نظیر گشنیز و نعناع و همین‌جا در امارات تهیه می‌شود، هرچند او برای آنکه غذاهایش «تا حد امکان عطر و طعم اصیل پیدا کنند» ادویه‌هایی نظیر هل و دارچین و رازیانه را از ویتنام وارد می‌کند. 

در اینجا طرز تهیهٔ این خوراک معروف را با دستور سرآشپز لی‌لی هوان‌گوین می‌خوانید. 

  • مواد لازم برای «فو بو شین» برای ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده‌سازی مواد ۳۰ دقیقه
  • زمان پخت ۱ ساعت

مواد لازم:

۱ کیلو گوشت سردست بی‌استخوان، ۳ لیتر آب‌گوشت (طرز تهیه در زیر)، ۲ چوب دارچین، ۱ قاشق غذاخوری تخم گشنیز، ۱ قاشق غذاخوری شکر، ۲ قاشق غذاخوری نمک، ۲ قاشق غذاخوری سس ماهی، ۲ قاشق غذاخوری پیاز خردشده، نیم کیلو رشتهٔ برنجی، ۲۰۰ گرم جوانهٔ لوبیا برای تزئين، یک مشت ریحان تایلندی، یک مشت برگ گشنیز

دستور پخت

آب گوشت را می‌جوشانیم، یک کیلو از گوشت را یک ساعت با دمای متوسط تا نیمه می‌پزیم سپس آن را بیرون آورده به عرض ۳ میلیمتر رشته‌رشته می‌بریم. ادویه یعنی دارچین و تخم گشنیز را دو دقیقه بو می‌دهیم و (نیم ساعت پیش از سروکردن) آنها را در پارچهٔ کوچک گذاشته داخل آبگوشت می‌اندازیم. در آخر به نمک و فلفل سیاه و سس ماهی می‌زنیم. رشته برنجی را طبق دستور روی پاکتش می‌پزیم، وقتی آماده شد آنرا گرم می‌کنیم و آب‌گوشت را رویش می‌ریزیم، و روی آن را با ریختن گوشت‌های ریز و پیاز خردشده، جوانهٔ لوبیا تزئين می‌کنیم و با گشنیز تایلندی در کنارش سرو می‌کنیم.

  • طرز تهیه آبگوشت مخصوص «فو» برای ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده‌کردن مواد ۳۰ دقیقه
  • زمان لازم برای پخت ۶ تا (نهایتا) ۱۴ ساعت

مواد لازم:

۱ کیلو استخوان قلم، ۱ عدد پیاز سفید درشت، ۲۰ گرم زنجبیل، سه پر رازینه و دو دانه هل سیاه، یک قاشق چای‌خوری نمک، ۳ لیتر آب

دستور پخت:

پیاز را پوست کنده می‌شوییم و درشت خرد می‌کنیم، زنجبیل را روی آتش کباب می‌کنیم و سپس پوست سوخته را گرفته و آن را به‌نرمی می‌کوبیم. هل و رازیانه را کمی بو می‌دهیم. قلم‌ها را یک ساعت در دمای ۲۰۰ درجهٔ فر می‌گذاریم. تمام مواد را به همراه آب در یک قابلمهٔ متوسط می‌ریزیم و می‌گذاریم آب به جوش بیاید، سپس دما را کم می‌کنیم و می‌گذاریم آب‌گوشت ۶ ساعت جا بیفتد. آب‌گوشت در انتها باید سرد شود و لعاب بیندازد تا آماده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوراک ماهی کاد با سس میزوی سیاه؛ غذای رستوران ممتاز ژاپنی در دبی

مزه‌ای از دُبی: «سویچه» دریاییِ سرآشپز سندوال در رستوران غذاهای آمریکای لاتین

طعم ویژهٔ نیکئی، تلفیق آشپزی دو فرهنگ ژاپن و پرو