دیدار از سن‌پترزبورگ؛ موزهٔ ارمیتاژ، هنر جهان در دل کاخ‌‌های روسیه

 دیدار از سن‌پترزبورگ؛ موزهٔ ارمیتاژ، هنر جهان در دل کاخ‌‌های روسیه
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اینجا موزهٔ فوق‌العاده‌ای از فرهنگ جهان است. آثار هنری اینجا در کاخ‌هایی قرار گرفته که خود شاهکار معماری‌اند و اینها فضای خاصی می‌سازد که مردم را مجذوب می‌کند.»

آگهی

سن‌پترزبورگ شهر شگفت‌انگیزی است که تاریخ سده‌های گذشته و قرن بیست‌ویکم را یکجا در خود دارد. این شهر قطب حمل‌ونقل است و با اجرای طرح ویزای الکترونیکی روسیه به‌زودی فقط به‌اندازهٔ چند کلیک با گردشگران فاصله خواهد داشت.

فرودگاه پولکووفِ سن‌پترزبورگ یکی از فرودگاه‌های اصلی روسیه است که مسافران خارجی می‌توانند با ویزای الکترونیکی از آن وارد کشور شوند. برای شروع دیدار از شهر بهترین جا کاخ موزهٔ ارمیتاژ است، قصری که زمانی جایگاه جشن‌ها و مراسم دربار روسیه بود. اینجا می‌توان همزمان با تماشای آثار هنری، شاهد شکوه دربار امپراطوران این کشور نیز بود.

میخائيل پیوتروفسکی، مدیر موزهٔ ارمیتاژ،‌ دربارهٔ ویژگی این کاخ‌موزهٔ عظیم می‌گوید: «اینجا موزهٔ فوق‌العاده‌ای از فرهنگ دنیاست که شبیه یک دانش‌نامه به زبان روسی نوشته شده، و با اقامتگاه پادشاهان روسیه درهم تنیده است. این آثار هنری در بنای مجموعه‌کاخ‌هایی قرار گرفته که خود شاهکارهای معماری‌اند، و بخشی از تاریخ روسیه را بازگو می‌کنند. اینها فضای خاصی می‌سازد که مردم را مجذوب می‌کند.»

ارمیتاژ‌ نخست بنایی بود که برای جا دادن کلکسیون هنریِ شخصیِ کاترین کبیر، ملکهٔ روسیه، به کاخهای زمستانی افزوده شد. این بنا اکنون با ۳ میلیون اثر هنری، یکی از بزرگترین موزه‌های دنیا به‌شمار می‌رود. برخی از آثار رامبراند هم در میان این مجموعهٔ عظیم جا دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فابیو مسترآنجلو، کارگردان هنری اپراخانهٔ سن‌پترزبورگ، در دیدار از این شهر راهنمای ماست. او می‌گوید تا حالا کسی را ندیده‌ که فقط یک‌بار به سن‌پترزبورگ سفر کند و دیگر به اینجا نیاید. او که کارگردان هنری جشنوارهٔ اُپرای تابستانی سن‌پترزبورگ نیز هست، می‌گوید که مردم، هم برای تماشای این شهر و هم برای شرکت در برنامه‌‌های پربار فرهنگی به اینجا می‌آیند.

یورونیوز
رستورانی در سن‌پترزبورگیورونیوز

فابیو که خودش ۱۸ سال پیش به اینجا نقل مکان کرده، می‌گوید این شهر برایش الهامبخش است و کلیسای جامع کازان یکی از مکان‌های محبوب اوست و می‌افزاید: «موزون‌ترین‌ جای شهر برای من کلیسای کازان است. تناسباتش آرمانی‌اند. احتمالا موسیقایی‌ترین کلیسای سن‌پترزبورگ است.»ارگ «پیتر و پل» نیز یکی از دیگر سرچشمه‌های الهام فابیو است.

رستوران استاک‌اِشنایدر جایی است که حال‌وهوای تاریخ را دارد و داستایوفسکی، نویسندهٔ رمان معروف «جنایت و مکافات» هم به اینجا می‌آمده تا در جلسات ادبی شرکت کند.

رودها، جویبارها و کانال‌های پرشمار این شهر سبب شده تا سن‌پترزبورگ را «ونیز شمال روسیه» لقب بدهند. اماکن سرزندهٔ بسیاری در این شهر هست که یکی از آنها سِوکابِل است؛ کارخانه‌ای تاریخی که به فضایی خلّاقانه تبدیل شده است.

سرگئی کورنی‌یف، مدیر کمیتهٔ توسعهٔ گردشگری سن‌پترزبورگ می‌گوید: «مهمترین عنصر گردشگری سن‌پترزبورگ فضای خاص آن است که معجون چند چیزند؛ تاریخ، زندگی مدرن،‌ هنر معاصر، و آنچه در فضاهای خلّاق آن جریان دارد، اینجا هر چهار فصل چیز تازه‌ای دارد.»

جزیرهٔ «هلند نو» یکی از مقاصد گردشگری تازهٔ این شهر است. این مکان تاریخی که چندین سده مخصوص نیروی دریایی بود حالا به یک فضای همگانی سرزنده تبدیل شده است. حضور در اینجا نیز، مانند ده‌ها نقطهٔ دیگر این شهر، آدمی را شگفتزده می‌کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

فضاهای سبز توکیو؛ واحه‌هایی بر فراز اَبَرشهر

زندگی در پرو؛ تجارت منصفانه قهوه و کاکائو