خبرخوب برای مبتلایان به سندرم«ای‌پی‌دی‌اس»؛ آمریکا«لنیولیسیب» را برای درمان «اختلال ایمنی» تاییدکرد

U.S. Food and Drug Administration
U.S. Food and Drug Administration Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شایع‌ترین علایم ابتلا به APDS عفونت‌های مکرر و شدید در گوش، سینوس‌ها و مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی است و عفونت‌ها نیز معمولا از دوران نوزادی شروع می‌شوند. بیماران همچنین مستعد ابتلا به تورم غدد لنفاوی و طحال بزرگ شده هستند و احتمالا بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان خواهند بود

آگهی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روز جمعه داروی تولید شده توسط گروه داروسازی هلندی فارمینگ، برای درمان یک اختلال ژنتیکی نادر که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود را تایید کرد.

این دارو با نام علمی «لنیولیسیب» (Leniolisib) که با نام تجاری Joenja فروخته می‌شود، اولین و تنها داروی تایید شده در ایالات متحده برای درمان مبتلایان به سندرم «فسفوئینوزیتید ۳-کیناز دلتا» یا به اختصار (APDS) است؛ نوعی نقص ایمنی نادر و پیش‌رونده که اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی شناسایی شد و برآورد می‌شود از هر ۱ میلیون نفر حدود ۱ یا ۲ نفر به آن مبتلا باشند.

سندرم «APDS» در عملکرد برخی از سلول‌های ایمنی بدن از جمله «لنفوسیت‌های بی» و «لنفوسیت تی» اختلال ایجاد می‌کند و به این ترتیب بدن مبتلایان به این بیماری، برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی با مشکل روبرو می‌شود. این سندرم همچنین احتمال وارد شدن آسیب دائمی به ریه و لنفوم را در طول زمان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علایم ابتلا به این بیماری، عفونت‌های مکرر و شدید در گوش، سینوس‌ها و مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی است و عفونت‌ها نیز معمولا از دوران نوزادی شروع می‌شوند.

افراد مبتلا به «APDS» مستعد بیماری‌هایی همچون تورم غدد لنفاوی و طحال بزرگ شده نیز هستند و احتمالا بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان‌هایی مانند لنفوم خواهند بود.

گروه چندملیتی فارمینگ اعلام کرد که عرضه این داروی خوراکی در ایالات متحده را در اوایل ماه آوریل اغاز می‌کند و همه بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند آن را استفاده کنند.

هنوز بهای فروش این داروی خوراکی در بازارهای آمریکا اعلام نشده و گروه فارمینگ اظهارنظر در این باره را به روز دوشنبه موکول کرده است. با این وجود برخی تحلیلگران بر این باورند که این دارو تا ۴۰۰ هزار دلار آمریکا قیمت گذاری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا شکلات برای قلب مفید است؟ سازمان غذا و داروی آمریکا سرانجام پاسخ داد

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی آلزایمر شرکت ایزای و بایوژن را تایید کرد

نخستین داروی آلزایمر تایید اولیه سازمان غذا و داروی آمریکا را گرفت