تبادل؛ نگاهی به اقتصاد آب و این‌که چرا باید آب امری سیاسی باشد؟

تبادل؛ نگاهی به اقتصاد آب و این‌که چرا باید آب امری سیاسی باشد؟
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«آب مسئله‌ای سیاسی است و رهبران جهان باید از بی‌اعتنایی به آن دست بردارند. داشتن شیر آب مهمتر از اسلحه است»

آگهی

دسترسی به آب سالم یکی از حقوق اساسی بشر است. اما بیش از دو میلیارد نفر در جهان برای برای آشامیدن و شستشو آب پاکیزه در اختیار ندارند. تأمین آب نگرانی عمدهٔ بسیاری از کشورهاست، و برخی از آنها گرفتار کشمکش بر سر منابع آب‌اند.

شیر آب مهمتر از سلاح

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی پیش‌بینی کرده که ۶۰ درصد از جمعیت جهان، که عمدتا شامل خانواده‌های کم‌درآمدند، تا سال ۲۰۵۰ مشکل تأمین آب خواهند داشت. مطابق اعلام بانک جهانی کمبود آب ممکن است برای برخی کشورها به قیمت ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی تمام شود. اما دسترسی همگانی به آب پاک می‌تواند بیش ۱۸ میلیارد دلار درآمد اقتصادی ایجاد کند.

«شورای جهانی آب» اندیشکده‌ای در مارسی فرانسه است که می‌خواهد به‌منظور تأمین آب و ثبات اقتصادی، با تقویت رابطهٔ بخش خصوصی و دولتی، زندگی افراد را بهبود ببخشد.

لوئیک فوشون، دبیر این اندیشکدهٔ بین‌المللی می‌گوید: «شعار اصلی ما این است که مسئلهٔ آب باید سیاسی باشد. آب مسئله‌ای سیاسی است و رهبران جهان باید از بی‌اعتنایی به آن دست بردارند.» 

آقای فوشون می‌افزاید:‌ «شیر آب مهمتر از سلاح است، و این را مشخصا وقتی می‌فهمید که ردیف بودجهٔ دولت‌ها را در سطح محلی و ملی و بین‌المللی می‌بینید.»

بحران آب و همکاری‌های بین‌المللی

برای کشورهایی که در مناطق خشک زمین نظیر خاورمیانه واقع شده‌اند شیوهٔ جبران کمبود آب در دهه‌های اخیر دهه چالشی جدی بوده، اما با توسعهٔ فناوری، تأمین آب به‌شکلی پایدار از همیشه ممکن‌تر است.

آگواس دو والنسیای اسپانیا که یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های مدیریت آب است با قطر همکاری می‌کند. این شرکت که از اواخر قرن ۱۹ مشغول به کار بوده، با تیمی زبده پیشرو دیجیتالی‌کردن سامانه‌های آبی در سطح جهان است.

این شرکت سرپرست تصفیه‌خانهٔ عظیمی است که فاضلاب شهری دوحه را برای استفادهٔ مجدد تصفیه می‌کند. فاضلاب از مراحل پرشمارِ تصیفهٔ بیولوژیک، صافی‌ها و پاک‌سازی پرفشار می‌گذرد. هدف این مرکز تنها تصفیهٔ آب تا درجه‌ای است که بتوان در آبیاری فضای سبز از آن استفاده کرد.

کار این شرکت آن است که کیفیت مقدار بسیار مشخصی از این آب را با توجه به ظرفیت تصفیه‌خانه، شرایط اقلیمی، و پیش‌بینی‌ وضعیت آب‌وهوا بهبود ببخشد. قطر در منطقهٔ خشکی است. حجم بارش در این کشور بسیار زیاد و مدت آن بسیار کم است. اما این کشور از تجهیزات لازم برای جمع‌آوری و تصفیه این بارش‌ها برخوردار است.

مدیریت منابع آب در آینده

اوریانا رومانو، سرپرست واحد مدیریت آب و اقتصادِ چرخشی در سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی است. وی با تأکید بر کم‌آبی گسترده در زمین می‌گوید: «باید هر قطره آب را به‌شکل مؤثری ذخیره کنیم. باید هوشمند باشیم و در چارچوب اقتصادِ چرخشی کار کنیم تا در زمینهٔ تأمین آب حفره‌ها را بپوشانیم.»‌ 

خانم رومانو همچنین بر اهمیت درک ساختاری مسئلهٔ آب انگشت می‌گذارد و می‌افزاید:؛ «باید به نظام‌ها بیندیشیم، باید آب را نوعی دارایی بدانیم و مسئلهٔ آب را به سیاست‌ها و حوزه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم بر آن تأثیرگذارند مربوط کنیم، مثلا حوزهٔ انرژی و هرزرفت، یا توسعهٔ شهری و منطقه‌ای.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ شیوه‌های تازهٔ یادگیری چگونه اقتصاد آموزش را متحول کرده‌اند؟