دستاورد تازه جنبش «نوک پستان‌ها را آزاد کنید»؛ فیسبوک و اینستاگرام جلوی زنان کوتاه آمد

دو زن شرکت کننده در جنبش جهانی « نوک پستان‌ها را رها کنید» در آمریکا
دو زن شرکت کننده در جنبش جهانی « نوک پستان‌ها را رها کنید» در آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات نظارت متا (شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام) یک دهه پس از فعالیت کارزار جهانی «نوک پستان‌ها را آزاد کنید» با هدف احقاق حق «آزادی بیان» به لغو قوانین سختگیرانه موجود برای نمایش نوک سینه‌های برهنه زنان در فیسبوک و اینستاگرام رای داد.

آگهی

هیات نظارت متا (شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام) یک دهه پس از فعالیت کارزار جهانی «نوک پستان‌ها را آزاد کنید» با هدف احقاق حق «آزادی بیان» به لغو قوانین سختگیرانه موجود برای نمایش نوک سینه‌های برهنه زنان در فیسبوک و اینستاگرام رای داد.

نهاد نظارتی مستقل متا که متشکل از چهره‌های دانشگاهی و متخصص در زمینه حقوق است، در تازه‌ترین مشاوره خود به این شرکت در زمینه سیاست‌های تعدیل محتوا اعلام کرد که ممنوعیت وضع شده برای نمایش برهنه نوک سینه‌های زنان مانع فراگیر شدن پلتفرم‌های این شرکت به ویژه در میان زنان، تراجنسیتی‌ها و بیناجنسی (اینترسکس‌ها) می‌شود. 

تا به حال، متا سیاست سختگیرانه‌ای را در مورد نمایش نوک پستان زنان اعمال کرده است، به طوری که حتی تصاویر مادران شیرده نیز مشمول سانسور شده است.

حکم روز سه‌شنبه هیات نظارت متا پس از تصمیم‌گیری این هیات در خصوص لغو حذف دو تصویر منتشر شده از سوی افراد تراجنسیتی با نوک سینه‌های برهنه در اینستاگرام صادر شد.

هیات نظارت متا در حکم صادر شده استدلال کرده که سیاست فعلی فیسبوک و اینستاگرام مبتنی بر دیدگاه سنتی دو جنسیتی و تمایز بین بدن مرد و زن است و روزآمد و منطبق با اصول آزادی بیان و حقوق بشر نیست.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

کارزار جهانی «نوک پستان‌ها را آزاد کنید» (Free the Nipple) از اوایل سال ۲۰۱۴ و همزمان با انتشار فیلمی با همین عنوان به راه افتاد. فعالان این کارزار خواستار گسترش تساوی‌طلبی جنسیتی و تضمین آزادی و حمایت یکسان قانون از زنان و مردان است. بر همین اساس، این جنبش طی ۹ سال گذشته با فتیش پستان و شیءانگاری جنسی مبارزه کرده است.

از آن زمان فعالان این جنبش جهانی خواستار در نظر گرفتن استثناهایی برای شیردهی، زایمان و لحظات اولیه پس از زایمان و موقعیت‌های مرتبط با سلامتی یا اقدامات اعتراضی از سوی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی شدند و بارها تاکید کردند که چرا نمایش نوک پستان زنان در فیسبوک ممنوع است ولی نفرت‌پراکنی سانسور نمی‌شود.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، در سال ۲۰۱۸، این مساله را این گونه توجیه کرد: «ساخت یک سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص نوک پستان نسبت به سخنان نفرت‌انگیز، آسان‌تر است.»

اما هیات نظارت متا در حکم روز سه‌شنبه خود به این شرکت پیشنهاد داد تا با اعلام پیام‌های هشدار و لحاظ محدودیت سنی برای مشاهده تصاویر، مساله عدم رعایت حق آزادی بیان زنان و اقلیت‌های جنسی را حل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی جنبش «دندان‌پزشکان لخت» فرانسه؛ دولت ۴ ماسک در روز می‌دهد

عذرخواهی فیسبوک از سانسور بالاتنه لخت «ماریان» فرانسه

آیا تیک‌تاک در آلمان ممنوع خواهد شد؟