پیش‌بینی رئیس صندوق بین‌المللی برای ۲۰۲۳: یک سوم اقتصاد جهان سال سختی را در پیش دارند

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول (IMF)
کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول (IMF) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس صندوق بین‌المللی پول با استناد به کارکرد ضعیف موتورهای رشد جهانی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین سال سختی را برای یک سوم اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد.

آگهی

رئیس صندوق بین‌المللی پول با استناد به کارکرد ضعیف موتورهای رشد جهانی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین سال سختی را برای یک سوم اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس، گفت: «سال جدید سخت‌تر از سالی خواهد بود که پشت سر گذاشتیم.»

خانم جورجیوا پیش‌بینی کرد: «ما انتظار داریم یک سوم اقتصاد جهان در رکود باشد و در این میان، نیمی از اتحادیه اروپا نیز در سال آینده دچار رکود خواهد شد.» او خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا مصمم به قطع وابستگی خود به انرژی روسیه است و برای تحقق این هدف، با شرایط دشوار زمستان امسال که با افزایش قیمت انرژی همراه بود، کنار آمد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول سپس هشدار داد که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، شروع سختی را در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد. او افزود: «چند ماه آینده، برای چین سخت خواهد بود، و این دشواری تاثیر منفی بر رشد چین، منطقه و جهانی خواهد گذاشت.»

چین با وجود آن که تحت فشار اعتراض‌های مردمی اجرای سختگیرانه سیاست کووید صفر را متوقف کرده ولی در پی کاهش محدودیت‌های کرونایی با خیز شمار مبتلایان به کووید۱۹ مواجه شده است. 

رئیس صندوق بین‌المللی پول در عین حال، ابراز امیدواری کرد که اقتصاد ایالات متحده با اتکا با انعطاف‌پذیری بالای خود از گرفتار شدن در دام رکود جدی نجات پیدا کند که در این صورت، مانع از گسترش رکود به یک سوم اقتصاد جهان خواهد شد. 

خانم جورجیوا همچنین از تاثیر «ویرانگرِ» نرخ بهره بالا و کاهش ارزش دلار بر کشورهایی همچون چاد، اتیوپی، زامبیا، غنا، لبنان و سریلانکا ابرازنگرانی کرد و از تلاش پیگیر صندوق بین‌المللی پول برای حل مشکل بدهی‌های سنگین این کشورها خبر داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از مصاحبه خود بر لزوم ادامه حمایت مالی از اقتصاد اوکراین در سال ۲۰۲۳ تاکید کرد و گفت: «با همراهی سایر موسسات مالی بین‌المللی، ما تاکنون ۲.۷ میلیارد دلار (۲.۵ میلیارد یورو) کمک مالی اضطراری به اوکراین اختصاص داده‌ایم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقتصاددان ارشد آسیا-پسیفیک: تورم در سال ۲۰۲۳ هم به سطح قبل از همه‌گیری برنمی‌گردد

مدیر صندوق بین‌المللی پول: جهان پس از جنگ اوکراین دیگر مثل قبل نخواهد شد

آیا تیک‌تاک در آلمان ممنوع خواهد شد؟