تبادل؛ شیوه‌های تازهٔ یادگیری چگونه اقتصاد آموزش را متحول کرده‌اند؟

تبادل؛ شیوه‌های تازهٔ یادگیری چگونه اقتصاد آموزش را متحول کرده‌اند؟
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مطابق پژوهش‌های اخیر تدریس به‌شکل سنتی در مقایسه با تعامل و شیوه‌های تازهٔ حل مسئله شیوهٔ چندان کارآمدی نیست.

آگهی

اقتصاد آموزش که گردشی چندین میلیارد یورویی دارد با توجه به شیوه‌های نوین آموزش در حال تغییر عمده است. طبق پیش‌بینی کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد، حوزهٔ آموزش آینده‌ای کاملا متفاوت خواهد داشت که در آن از کلاس‌های رسمی و امتحانات پایان سال خبری نخواهد بود. 

آموزش تجربی و آموزش از راه دور؛ دو گرایش عمدهٔ در حوزهٔ آموزش

امکان ارتباط دیجیتال سبب شده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هر روز بیشتر به سراغ کلاس‌های آنلاین بروند. مطابق پژوهش‌های اخیر تدریس به‌شکل سنتی در مقایسه با تعامل و شیوه‌های تازهٔ حل مسئله شیوهٔ چندان کارآمدی نیست. بسیاری از دانشگاه‌ها امتحانات معمول را با این استدلال کنار می‌گذارند که آزمون نهایی معیار دقیقی برای تعیین سطح دانشجو نیست.

تغییرات شیوهٔ آموزش در دانشگاه نورت‌وسترن قطر به‌خوبی مشهود است. مروان کریدی، رئيس این دانشگاه با تأکید بر اهمیت آموزش تجربی در حوزهٔ رسانه می‌گوید: «ما بسیاری از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی را داریم اما برنامهٔ درسی ما حرفه‌ای است، یعنی دانشجوی ما علاوه بر تاریخ امپراطوری بریتانیا، شیوهٔ کار با دوربین حرفه‌‌ای و تدوین و همچنین طرز تهیهٔ گزارش را می‌آموزد. و دلیل موفقیت‌مان هم این است که این دو را در کنار هم داریم.

او ضمن تأکید بر اهمیت یادگیری تجربی می‌افزاید: «فناوری بسیار پیچیده شده، و امروز مهارت‌های چندگانه‌ای لازم است، و حتی یک تازه‌کار هم باید علاوه بر آموزش‌های نظری مهارت‌های عملی داشته باشد.»

به‌نظر می‌آید دو گرایش آموزش تجربی، و آموزش از راه دور آیندهٔ این حوزه را شکل می‌دهند.

درآمدزایی از شیوه‌های تازهٔ آموزشی

گردانندگان شرکت بارکو در کورتریک بلژیک می‌کوشند فناوری کلاس درس مجازی‌‌شان را هرچه بیشتر توسعه بدهند. کلاس‌ها و جلسات آنلاین در آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های دوران پس از همه‌گیری فراگیر شده است و امروز صدها مؤسسهٔ آموزشی در دنیا از یک استودیوی بارکو برای تقویت کارشان استفاده می‌کنند.

یان فن هوت، معاون شرکت وی‌کانت بارکو می‌گوید: «شمای معلم با این فناوری از دور ارتباط نزدیکی با مخاطبان‌تان دارید و همه را می‌بینید، وقتی حواس کسی پرت شود متوجه می‌شوید، و این نکته همه چیز را عوض می‌کند.»

این شرکت طیف وسیعی از ابزارهای آموزشی ارائه می‌کند، از جلسات پرسش و پاسخ و نظرسنجی و تا کمک‌های ویژهٔ بصری. آموزش از راه‌دور در دانشکده‌های اقتصاد و تجارت باب شده و این امر موفقیت بزرگی برای شرکت‌هایی نظیر بارکو به شمار می‌آید.

امروز حتی جراحان نیز می‌توانند با استفاده از استودیوهای سفارشی بارکو شاهد کار یکدیگر در اتاق عمل باشند، و مدیران این شرکت می‌خواهند از فناوری نه تنها برای آموزش که برای نجات جان افراد هم بهره ببرند.

آموزش به شیوهٔ جدید برای احیای اقتصاد

یکی از سازمان‌هایی که برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند جی.ای یوروپ است که در دنیا بیشترین برنامه‌های آموزشی را برای آمادگی کاری، سواد مالی، و کارآفرینی ارائه می‌کند.

سالواتوره نیگرو، مدیر این سازمان دربارهٔ تأثیر چنین اقداماتی بر آیندهٔ اروپا می‌گوید: «۳۷ هزار کارآفرین در برنامه‌ٔ آموزشی ما شرکت دارند و اینها مؤسسان استارتاپ‌های موفق آینده‌اند که اقتصاد اروپا به آنها نیاز دارد. نگاه ما به آینده است و دنیای کار جوانان آینده را تصور می‌کنیم. بنابراین درحال مهندسی معکوس، یعنی دیدن مشاغل و تفکیک مهارت‌های روز هستیم.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ نگاهی به اقتصاد آب و این‌که چرا باید آب امری سیاسی باشد؟

کشورهای عضو گروه ۷ اقدامات طالبان علیه زنان را «جنایت علیه بشریت» خواندند

فضایی‌تر از همیشه؛ افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در زمینهٔ فضا